#عدالت_علی_علیه_السلام
🤔
#پرسش
❕ادعاى عدالت على توسط شيعيان يك ادعاى مضحك و احمقانه است
در كتاب فروع كافي جلد ٧ صفحه ٣٠٣ روايتى هست بدين عنوان:
عن أبي جعفر عليه السلام قال: قضى أمير المؤمنين عليه السلام في امرأة قطعت ثدي وليدتها أنها حرة لا سبيل لمولاتها عليها
#ترجمه:
محمد باقر روايت ميكند كه علی بن ابی طالب درمورد زنی که پستان کنیز خود را بریده بود، چنين داوری کرد که کنیز آزاد است و صاحبش(زنى كه پستان كنيز را بريده بود) هیچ حقی بر گردن او ندارد.
علی بن ابيطالب شخصى كه پستان یک كنيز را بريده است را نه اينكه قصاص نميكند بلكه لطف ميكند و ميگويد ايشان هيچ حقى بر گردن آن كنيز بيچاره ندارد ❗️❗️
💠
#پاسخ💠
1⃣عدالت علی علیه السلام چیزی نیست که تنها مورد تاکید شیعه باشد ، بلکه اهل سنت هم در روایات متعددی ، علی علیه السلام را به این ویژگی ستوده اند .
❕نقل می کنند که عمر همواره می گفت ؛
« علی از همه ما به داوری و قضاوت ( الهی ) آشناتر است »
📚صحیح بخاری ، ج 7 ص 116 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 305 _ مسند احمد ج 5 ص 113
❕و باز علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛
« علی بن ابی طالب آگاه ترین شخص به امر قضاوت است »
📚سنن ابن ماجه ، ج 1 ص 161
🔸از ابن مسعود نقل می کنند ؛
« علی از همه مردم مدینه به امور قضاوت آشناتر بود »
📚استیعاب ج 2 ص 461_ فتح الباری ج 9 ص 236
❕ابونعیم در حلیه الاولیاء نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می فرمود ؛
« تو از همه بهتر عدالت را میان مردم رعایت می کنی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 65 _ الریاض النضره ج 2 ص 198
❕در نقل دیگر فرمود ؛
« تو ازهمه بهتر به رعیت مهربان هستی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 66
❕هیثمی نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه زهرا سلام الله علیهما می فرمود ؛
« تو را به همسری مردی در آوردم که مهربانیش به مردم از همه زیادتر است و در میان همه آنها عدالت را به بهترین وجه اجرا می کند و داوری او از همه بهتر است »
📚مجمع الزوائد ج 9 ص 165
🔸در روایات فراوانی از نقل های شیعه نیز علی علیه السلام به عدالت و مهربانی با مردم ستوده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 41 ص 102 باب 107
2⃣متاسفانه معاند اشکال کننده روایت را خوب ترجمه نمی کند تا روشن شود که روایت مذکور نیز گواه بر عدالت گری علی علیه السلام است .
❕روایت چنین است که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« امیر المومنین در مورد زنی که پستان های کنیزش را بریده بود حکم داد که آن کنیز آزاد است و دیگر راه و تسلطی برای مولایش بر آن کنیز نیست و در مورد کسی که به مملوک و برده اش آسیب وارد می کرد حکم می کرد که آن مملوک و برده آزاد است و به سوی هرکس که دوست دارد می تواند برود ( و زندگی جدید تشکیل دهد )»
📚الکافی ج 7 ص 303
❕بنابراین اولین تنبیه علی علیه السلام آن بود که اگر ارباب به برده آسیبی وارد می کرد ، بلافاصله حکم به آزادی برده می داد ، و دیگر ارباب بر آن برده هیچ گونه مالکیتی نداشت ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛
« از این روایت استفاده می شود که آسیب وارد کردن ارباب به برده موجب عتق و آزادی برده است »
📚مراه العقول ج 24 ص 69
3⃣علی علیه السلام در کنار آنکه در موارد فوق ، برده را از مالکیت مالک خارج می کرد ، مالک را هم تنبیه شدید و مجازات می کرد ، چنان که امام حسین علیه السلام فرمود ؛
« مردی بینی برده خود را بریده بود ، علی علیه السلام آن برده را آزاد کرد و آن مرد را تعزیر و تنبیه نمود »
📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 463
👌و در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مردی گوش برده خود را بریده بود ، علی علیه السلام برده را آزاد کرد و آن مرد را مجازات و معاقبه نمود »
📚همان منبع
❕و در نقل دیگر فرمود ؛
« مردی برده خود را اخته کرده بود ، علی برده را آزاد کرد و آن مرد را مجازات نمود و فرمود کسی که به اعضای بدن برده اش آسیب رساند ، برده را آزاد می کنیم و ارباب را مجازات شدید می کنیم »
📚همان منبع
👌و فرمود ؛
« اگر ارباب بنده را مثله کند به همان نحو مجازات می شود و بنده آزاد می شود »
📚دعائم الاسلام ج 2 ص 409
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir