پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخ معاند را در ذیل بخوانید 👇
❕معاند می گوید شیخ مفید و علامه مجلسی نیز نقل کرده اند که امام حسین علیه السلام قصد بازگشت و بیعت با یزید را داشته است ، شما چگونه این قضیه را قبول نمی کنیم ❗️ 👌ما در گذشته در پاسخی گفته بودیم ؛ « اگر چه معتقدیم روایاتی که در کتب معتبر آمده است موثوق الصدور است و قرینه بر صحت آن داریم ... اما با این حال ، ما روایتی را که بر خلاف روایات متعدد و متواتر ائمه است و همخوانی با قرآن نیز ندارد ، قبول نمی کنیم چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕« یا راوی می گوید از امام باقر عليه السلام پرسيدم ؛ دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2346 ❕بنابراین نقلی که سخن از انصراف امام حسین علیه السلام از قیام و درخواست بیعت با یزید را به میان می آورد ، از چند جهت باطل است ؛ 1⃣ هم بر خلاف قرآن است ، چرا که قرآن اطاعت از حاکم ستمگری را که قصد نابودی دین را دارد ، اجازه نمی دهد ، و امام حسین علیه السلام بر همین اساس در برابر یزید قیام کرد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم و نصوص تاریخی را آورده ایم ؛ 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1235 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526 2⃣هم بر خلاف روایات متواتر و مشهوری است که تصریح می کند امام حسین علیه السلام لحظه ای از قیام منصرف نشد و هیچگاه قصد تن دادن به بیعت یزید را نداشته است و تصریح می کرد که اگر یزید حاکم شود ، باید فاتحه اسلام را خواند ، چنان که این نصوص را در ذیل آورده ایم ؛ 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1276 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3240 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3202 ❕مطابق آنچه در ابتدا آمد ، ما ماموریم نقلی را که خلاف قرآن و روایات و نصوص مشهور و متواتر است کنار بگذاریم و به آن اعتناء نکنیم . 3⃣شیخ مفید نیز نقل مذکور را با سند ضعیف می آورد و علامه مجلسی هم به نقل شیخ مفید ، روایت مذکور را در بحار الانوار می آورد . ❕شیخ مفید مستقیما نقل مذکور را از حمید بن مسلم نقل می کند و راویان واسطه را ذکر نمی کند ، چنین نقلی در اصطلاح حدیثی مرسل و ضعیف محسوب می شود که قابل اعتماد نمی باشد و بر خلاف نصوص صریح قرآن و روایات متواتر هم می باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir