🤔 ❔آيا همه اقوال و اعمال ائمه اهل بيت عين رسول الله ﷺ است ؟ در روايت كافى شيخ كلينى جلد 2 صفحه 87 : امام معصوم به امام معصوم ميگويد اين كار نكن😳 امام جعفر صادق(ع) ميفرمايد در ايام جوانى عبادت خيلى زيادى انجام ميدادم و پدرم امام باقر به من فرمود اين كار را نكن زيرا خدا وقتى بنده اى را دوست بدارد به عبادت كم از او راضى ميشود ⛔️ اگر همه اقوال و اعمال امام جعفر صادق عين پيامبرﷺ است پس چرا امام باقر عليه السلام به او توصيه ميكند اين كار را نكن ؟ ❗️❗️ 💠💠 👌باید از وهابی شبهه افکن پرسید که قرآن نیز تصریح می کند که تمام فعل و گفتار پیامبر گرامی برخواسته از وحی الهی است ، به خاطر همین می فرماید ؛ « او هرگز از روى هواى نفس سخن نمى ‏گويد _ آنچه آورده چيزى جز وحى نيست كه به او وحى شده است » ( نجم 3 _ 4 ) ❕با این وجود ، خداوند پیامبرش را از عبادت زیاد نهی کرده و می فرماید ؛ « طه - ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه خود را به زحمت بيفكنى - فقط آن را براى يادآورى كسانى كه (از خدا) مى‏ ترسند نازل ساختيم » ( طه 1_3) 👌روايات فراوانى که در منابع اهلسنت ، در شان نزول نخستين آيات فوق آمده كه از مجموع آنها استفاده مى‏ شود ، پيامبر ص بعد از نزول وحى و قرآن، عبادت بسيار مى‏ كرد، مخصوصا ايستاده به عبادت مشغول مى‏ شد آن قدر كه پاهاى او متورم گرديد، گاه براى آنكه بتواند به عبادت خود ادامه دهد، سنگينى خود را بر يك پا قرار مى‏ داد، و گاه بر پاى ديگر، گاه بر پاشنه پا مى‏ ايستاد و گاه بر انگشتان پا ، آيات فوق نازل شد و به پيامبر ص دستور داد كه اينهمه رنج و ناراحتى بر خود تحميل نكند. » 📚الدر المنثور ، سیوطی ، ج 4 _ 288 _ الجامع لاحکام القرآن ، قرطبی ، ج 11 ص 167 _ الکشاف ، زمخشری ، ج 3 ص 49 ❔حال می توانیم به مانند وهابی جاهل اشکال کنیم که اگر همه اقوال و اعمال پیامبر عین وحی است ، پس چرا خداوند به پیامبر می گوید این کار را نکن ❗️ 👌پاسخ روشن است . همین امر و نهی نشان می دهد که پیامبر گرامی تحت تربیت وحی الهی بوده است ، و نهی مذکور تاکیدی بر محتوای آیات سوره نجم است که تمام عملکرد ، پیامبر گرامی ، برخاسته از وحی و تعالیم آسمانی بوده است . ❕در مورد امامان ع هم ، ما معتقدیم که علوم و تربیت آنان ، به وراثت از پيامبر گرامی است به اين معنى كه پيامبر اكرم تمام معارف و شرايع اسلام را به على آموخت ، و اين علم و آگاهى نسل اندر نسل به فرزندان على عليه السلام يعنى امامان معصوم عليهم السلام رسيد. ❕لذا در روايات متعددى با صراحت مى ‏خوانيم كه امامان اهلبيت عليهم السلام مى‏ فرمودند ؛ «آنچه ما نقل مى ‏كنيم همه را مى‏ توانيد از پيامبر نقل كنيد، چرا كه ما همه اينها را به وسيله اجداد خود از پيامبر شنيده‏ ايم!» 📚بحار الانوار ج 2 ص 172 باب 23 ❕يكى از ياران امام صادق عليه السلام از آن حضرت پرسيد: ما گاهى حديثى را از شما مى‏ شنويم، سپس شك مى‏ کنيم كه از شما شنيده بوديم يا از پدرتان؟ فرمود ؛ «آنچه را از من شنيده ‏اى از پدرم روايت كن، و آن‏چه را از من شنيده ‏اى از رسول خدا روايت كن» 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 104 ❕در جاى ديگر نيز مى‏ فرمايد ؛ «حديث من حديث پدر من، و حديث پدرم حديث جد من، و حديث جدّ من حديث حسين عليه السلام، و حديث حسين عليه السلام حديث حسن عليه السلام، و حديث حسن عليه السلام حديث اميرمؤمنان عليه السلام، و حديث اميرمؤمنان عليه السلام حديث رسول خدا صلى الله عليه و آله و حديث رسول خدا حديث خداوند متعال است» 📚الکافی ج 1 ص 53 👌امام باقر ع علم و ادبی را که به واسطه پدران معصومش ، از پیامبر گرامی آموخته است ، به امام صادق ع که هنوز امامتش فعلیت نیافته است ، منتقل می کند و این حکم و علم را که به فرزند آموزش می دهد ، حکم و علم پیامبر گرامی می داند . این مساله چه اشکالی دارد ❗️ ❕این جریان به روشنی ثابت می کند که امامان ع آموزه های پیامبر ص را ، به امامان بعدی یاد می دادند و منتقل می کردند ، و تمام عملکرد آنان ، سنت پیامبر است ، چنان که تمام عملکرد پیامبر گرامی ، وحی الهی است و این که خداوند ، پیامبرش را از عبادت زیاد نهی می کند ، منافاتی با وحیانی بودن عملکرد پیامبر ندارد ، بلکه تایید کننده این مساله هم است ، عین این سخن در مورد امر و نهی ای که یک امام به امام پس از خود انجام می داده است ، ثابت است . ❕پیامبر گرامی ، مطابق وحی الهی ، لزوم عبادت و بندگی را دریافته بود ، وحی الهی برایش تکمیل شد که نباید با عبادت زیاد ، خود را از پای بیندازد ، امام صادق ع نیز مطابق سنت پیامبر ، اهمیت عبادت و بندگی را دریافته بود ، سنت پیامبر توسط امام باقر ع برایش تکمیل شد که محبوبیت در نزد خداوند ، جبران کننده عبادت است ، و خداوند اگر کسی را دوست بدارد ، عبادت کم او را نیز قبول می کند . @Rahnamye_Behesht