🤔 ❔علی بن ابی‌طالب، موافق و مشوق حمله به ایران! در این ویدئو حجت‌الاسلام جباری، کارشناس شبکه ولایت می‌گوید که در بین مسلمانانی که به ایران حمله کردند، اصحاب خالص علی نظیر سلمان فارسی، عمار یاسر، حذیفه بن یمان و... حضور داشتند و از جانب علی توجیه بودند! حال بازهم شیعیان کم‌اطلاع و فریب خورده می‌توانند بگویند که علی مخالف حمله به ایران بود؟ یا اینکه فتوحات خلفا غیر شرعی است ❗️❗️ 💠💠 👌 اگر فتوحات خلفاء مورد تایید علی ع بوده است ، چگونه خود ایشان در این فتوحات شرکت نکرد با این که هیچ شمشیری برنده تر از شمشیر علی ع نبوده است تا جایی که علمای اهلسنت نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « على، شير خدا و شمشير از نيام كشيده ، خداوند است كه دشمنان او را از پاى درمى ‏آورد » 📚ذخائر العقبی ص 92 ❕سفیان می گفت ؛ « علی بن ابی طالب مانند کوهی بین مسلمین و مشرکین بود ، خداوند به وسیله او به مسلمین عزت و به مشرکین ذلت داد » 📚بحار الانوار ج 41 ص 62 👌اگر این فتوحات مورد تایید علی ع بوده است ، طبیعتا خودشان شرکت می کردند و موجب عزت مسلمین می شدند ، اما می بینیم که هیچ نقلی حتی ضعیف و بدون سند وجود ندارد که بگوید علی ع در فتوحات خلفاء شرکت کرده باشد ❗️ ❔آیا امیر مومنان جهاد با مشرکین را واجب نمی داند یا فتوحات خلفا را مشروع نمی داند که خود را از جنگ ها کنار کشیده و خانه نشینی را اختیار نموده است ❗️ ❕مسعودی و دیگران نقل می کنند ؛ « عثمان به عمر پیشنهاد داد که سپاهی را به رهبری علی ع ، به نبرد با ایرانیان بفرستد ، عمر به عثمان گفت با علی ع گفتگو کن که آیا به این امر ، راضی است ، عثمان با علی ع گفتگو کرد ، اما علی این مساله را خوش نداشت ...» 📚مروج الذهب ج 2 ص 309 _ فتوح البلدان ، ج 2 ص 313 ❔اما این که آیا یاران خاص علی ع ، به مانند سلمان فارسی ، مالک اشتر ، حذیفه و ... در فتوحات شرکت داشته اند یا خیر ❗️منابع تاریخی اهلسنت ، خبر از شرکت آنان داده اند ❕❕ 📚تاریخ طبری ، ج 3 ص 389 _ الکامل فی التاریخ ، ج 2 ص 514 _ تاریخ مدینه دمشق ، ج 2 ص 131 ❕در این رابطه توجه به چند نکته لازم است ؛ 1⃣مرحوم امام خمینی به این نقلها ، با دیده شک و تردید نگریسته و می گوید ؛ « حضور برخی از اصحاب خاص امیر مومنان ع در فتوحات ، ثابت نیست تا چه برسد به امام حسن ع و درباره حضور برخی از اصحاب اگر هم ثابت باشد ، از سر ناچاری بوده چرا که آنان تمکن از مخالفت از امر متصدیان خلافت نداشته اند » 📚کتاب البیع ، ج 3 ص 105 ❕بنابراین ، امام خمینی معتقد است که شرکت اصحاب خاص علی ع اگر ثابت هم باشد ، از سر ناچاری و اجبار حکومت وقت بوده است نه از روی اختیار و آزادی . 2⃣به فرض که نقلهای اهلسنت در مورد حضور اصحاب خاص علی ع مقبول واقع شود ، روشن است که شرکت اصحاب خاص علی ع در فتوحات ، برای جلوگیری از جنایات بیشتر در فتوحات و دفاع از مظلومین بوده است ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « خداوند در کنار سلطان جائر دوستان خودش را قرار می دهد تا به وسیله آنها از اولیائش و مومنین دفاع کند» 📚الفقیه ج 3 ص 176 3⃣از سوی سوم ، با توجه به گستردگی فتوحات و حرص و ولعی که در افزایش قلمرو فتوحات ایجاد گردیده بود ، حضور اصحاب برجسته علی ع از این جهت بود که مردمان سرزمینهای فتح شده را با اسلام علوی و حقیقی آشنا کنند و به جای فتح شمشیرها ، فتح قلبها مد نظر قرار گیرد ، لذا می بینیم که تاریخ نگار معاصر ، مرحوم سید جعفر عاملی می گوید ؛ « اگر برگزیدگان صحابه در فتوحات شرکت نمی جستند ، برای دین فرجام بدی داشت ، و برای مسلمانان ایجاد شر می کرد ، مشارکت این گروه ، زمینه ای را فراهم ساخت تا بسیاری از غیر عرب ها ، باتعالیم و آموزه های اسلام ، آشنا شوند و در نتیجه ، چند دهه ای نگذشت که علماء ، فقهاء ، و متفکران اسلامی از همین دسته پدیدار شدند » 📚فصل نامه مطالعات تاریخی ، ص 375 _ مشارکت گروه های مخالف در حکومت ، سال اول ، شماره 3 ، 1368 ش 👌بنابراین ؛ 🔸اولا ؛ صحت نقلهای اهلسنت در رابطه با حضور اصحاب خاص علی ع برای ما ثابت نیست . 🔸ثانیا ؛ مطابق با بیان امام خمینی ، احتمال است که حضور آنان از سر جبر و اجبار حکومت وقت بوده باشد . 🔸ثالثا ؛ به فرض اختیاری بودن حضور آنان را بپذیریم ، روشن است که حضور آنان به جهت جلوگیری کردن از جنایات بیشتر در فتوحات بوده است . 🔸رابعا ؛ اختیاری بودن حضور آنان از این جنبه نیز مد نظر است که آنان برای تبلیغ اسلام راستین و علوی در فتوحات حاضر شدند ، در زمانیکه تمام توجه خلفا به فتح شهرها و قدرتمند تر کردن حکومت خود بوده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir