#بررسی_یک_روایت_جعلی_منسوب_به_زراه_رضی_الله_عنه
🤔
#پرسش
❔زراره همینجوری زرت میزد تو ریش امام صادق
تو ریش امام صادق شما اون کارو کرده👇
(سألت أبا عبد الله عن التشهد .. إلى أن قال: فلما خرجت ضرطت فی لحیته وقلت: لا یفلح أبداً)(۱)
(رجال الکشی ۱۴۲).
معنی: (زراره خود می گوید از جعفر صادق در مورد تشهد پرسیدم تا اینکه جواب داد وقتی بیرون آمدم (ضرطی) بر ریشش کردم و گفتم هرگز رستگار نمی شود یعنی امام صادق)
ضرط یعنی باد معده):
شما 18هزار حدیث رو از چنین شخصی دارید ❗️❗️
💠
#پاسخ💠
👌زراره از راویان بزرگ حدیث و از اصحاب ثقه امام باقر و امام صادق علیهما السلام بوده است و شیخ طوسی او را از اصحاب امام کاظم علیه السلام هم می شمارد .
📚رجال طوسی ص 136
❕نجاشی در توصیف او می نویسد ؛
« بزرگ اصحاب و متقدم آنها در زمانش بوده است و قاری و فقیه و متکلم و شاعر و ادیب محسوب می شده است که فضل و دین در او جمع بوده است و در هر آنچه روایت کرده صادق بوده است »
📚رجال نجاشی ص 176
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« چهار تن از مخلصین را بشارت به بهشت بده که زراره یکی از آنهاست ، اینان از برجستگان و امین بر ( بیان ) حلال و حرام خداوند هستند و اگر آنان نبودند ، آثار نبوت گسسته و نابود می شد »
📚خلاصه الاقوال ص 234
👌طبیعی است که زراره با این عظمت و جایگاهی که در نزد امامان ع دارا بوده است ، دشمنانی نیز داشته است تا با جعل روایت در مذمت او ، جایگاه والا او را تضعیف کرده و اعتبار روایاتی را که نقل می کند ، زیر سوال ببرند .
👌نقل مورد استناد وهابی نیز از همین سنخ روایات جعلی است که در مذمت زراره جعل شده است ، به چند جهت ؛
1⃣نقل مذکور در کتاب « رجال کشی » آمده است ، مرحوم کشی مقید نبوده است که روایات صحیح را در کتاب خویش نقل کند ، به خاطر همین ، بزرگان رجالی تصریح کرده اند که در کتب او غلط های زیاد و روایات نامعتبر وجود دارد ، چنان که نجاشی ، رجالی معروف در مورد مرحوم کشی و کتاب او می گوید ؛
« او ثقه و عين [چهره و برجسته] بود و از ضعفا بسيار روايت مى كرد. با عياشى مصاحبت داشت و از او [دانش] آموخت و در منزل عياشى كه محل رفت و آمد شيعيان و اهل علم بود آموختن از او را به اتمام رسانيد. او صاحب كتاب رجالى است كه علم زياد در آن نهفته است و در آن غلطهاى زيادى [نيز] ديده مى شود. »
📚رجال نجاشی ، ص 372
2⃣در سند روایت مورد استناد وهابی ، یوسف بن السخت وجود دارد که ضعیف است ؛
📚جامع الرواه ، ج 2 ص 352
👌و علی بن احمد بقاح وجود دارد که مجهول است ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ، ج 5 ص 289
👌علی بن احمد بقاح روایت مذکور را به نقل از « عم » خود می آورد که « عم » او نیز مجهول است .
❕این روایت جعلی به قدری شاذ و غیر قابل قبول است که علامه ضیاء الدین ، محقق کتاب مجمع الرجال از این روایت و دسیسه بزرگ دشمنان زراره ، به خداوند پناه می برد .
📚مجمع الرجال ، ج 3 ص 47 ( پاورقی )
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir