#سعادت_و_شقاوت_ذاتی
🤔
#پرسش
❔سالها پیش روایتی شنیدم. نمیدانم از کدام منبع.. بدین مضمون الشقی من شقی فی بطن امه والسعید سعید فی بطن امه. در اینجا به فرض صحت وجبر ، گناه آن شقی بیچاره چیست که جبرا شقی شده... ❗️❗️❗️
💠
#پاسخ💠
👌عقیده به جبر و شقاوت و سعادت ذاتی ، مورد تایید اهلبیت علیهم السلام نبوده است و آن بزرگواران با شدت تمام با این تفکر برخورد داشته اند ، در ذیل مفصل در این رابطه توضیح داده ایم ؛
💠
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2280
❕در تفسیر نمونه می خوانیم ؛
« اصولا اگر ما- آن چنان كه فخر رازى و هم فكرانش مى پندارند- محكوم به سعادت و شقاوت ذاتى باشيم، و بدون اراده به بديها و نيكي ها كشانده شويم تعليم و تربيت لغو و بيهوده خواهد بود. آمدن پيامبران و نزول كتب آسمانى و نصيحت و اندرز و تشويق و توبيخ و سرزنش و ملامت و مؤاخذه و سؤال و بالآخره كيفر و پاداش همگى بي فايده يا ظالمانه محسوب مى گردد. آنها كه مردم را در انجام نيك و بد مجبور مى دانند خواه اين جبر را جبر الهى، يا جبر طبيعى، يا جبر اقتصادى، و يا جبر محيط بدانند تنها به هنگام سخن گفتن و يا مطالعه در كتابها از اين مسلك طرفدارى مى كنند، ولى در عمل حتى خودشان هرگز چنين عقيده اى ندارند، به همين دليل اگر به حقوق آنها تجاوزى شود متجاوز را مستحق توبيخ و ملامت و محاكمه و مجازات مى دانند، و هرگز حاضر نيستند به عنوان اينكه او مجبور به انجام اين كار است از وى صرف نظر كنند و يا مجازاتش را ظالمانه به پندارند و يا بگويند او نمى توانسته است اين عمل را مرتكب نشود چون خدا خواسته يا جبر محيط و طبيعت بوده است، اين خود دليل ديگرى بر فطرى بودن اصل اختيار است.
❕به هر حال هيچ جبرى مسلكى را نمى یابيم كه در عمل روزانه خود به اين عقيده پاى بند باشد بلكه بر خوردش با تمام انسانها برخورد با افراد آزاد و مسئول و مختار است. تمام اقوام دنيا به دليل تشكيل دادگاه ها و دستگاه هاى قضايى براى كيفر متخلفان عملا آزادى اراده را پذيرفته اند. تمام مؤسسات تربيتى جهان نيز به طور ضمنى اين اصل را قبول كرده اند كه انسان با ميل و اراده خود كار مى كند و با تعليم و تربيت مى توان او را راهنمايى و ارشاد كرد و از خطاها و اشتباهات و كج انديشي ها بر كنار ساخت. »
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 237
🔸ادامه 👇