🔸ادامه 👇 « عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ احَداً _ الَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَانَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً* لِيَعْلَمَ انْ قَدْ ابْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهمْ وَ احَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَ احْصى‏ كُلَّ شَىْ‏ءٍ عَدَدا » « عالم الغيب اوست، و هيچ‏كس را بر اسرار غيبش آگاه نمى‏ سازد- مگر رسولانى كه آنها را برگزيده است و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏ دهد- تا بداند پيامبرانش‏ رسالت‏هاى پروردگارشان را ابلاغ كرده‏ اند و او به آنچه نزد آنها است احاطه دارد و هرچيزى را احصا كرده است. » ( جن 26_28 ) ❕در گذشته توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1203 👌تعابیری چون « دانست » ، « تا بداند » و مانند آن در مورد خداوند ، به معنای دیدن و تحقق علم فعلی خداوند است ، یعنی علم الهی در خارج تحقق یابد یا صورت عینی به خود گرفت و معلوم الهی در عالم خارج محقق شد و خداوند آن را در خارج ببیند ، اینگونه تعابیر در موارد تاکید به کار می رود ، چنانکه در استعمالات عرفی نیز ، چنین تعابیری به کار می رود . ❕بنابراین منظور همان تحقق عینی مسائل و وجود_خارجی آنها است و به تعبیر دیگر ظهور آثار و شواهد عملی است ، مثلا در آیه « علم ان فیکم ضعفا » ، علم خداوند در مورد ضعف عده ای از مسلمین در خارج پیاده شد و تحقق عینی یافت ، این است معنی علم هنگامی که در اینگونه موارد در مورد خداوند به کار می رود ؛ 📚تفسیر نمونه ج 16 ص 205 ❕لذا در کتاب پیام قرآن و تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « منظور از جمله لِيَعْلَمَ (تا خداوند بداند) اين نيست كه چيزى را نمى‏ دانسته و آگاه شده است، بلكه منظور تحقق عينى علم خداوند است كه از آن تعبير به علم فعلى مى‏ شود، يعنى هدف اين بود كه علم خداوند درباره ابلاغ رسالت عينيت خارجى پيدا كند و حاصل گردد. » ، جمله « لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ » (در حالى كه خدا هنوز ندانسته) كه نظير آن در ساير آيات قرآن نيز ديده مى ‏شود، در واقع به معنى « هنوز تحقق نيافته »است (به تعبير ديگر نفى" علم" به معنى نفى" معلوم" است و اين گونه تعبير معمولا در موارد تاكيد به كار مى‏ رود) . 📚پیام قرآن ج 7 ص 225 _ تفسير نمونه، ج‏7، ص 312 ❕لذا در تفسیر قمی می خوانیم ؛ « مقصود از دانستن خداوند ، همان دیدن خداست ( و تحقق پیدا کردن علم خدا در خارج ) چرا که خداوند از ابتدا مجاهد را از غیر مجاهد می داند ... اما مردم را به فعلشان ( که در خارج دیده میشود ) معاقبه می کند نه به علمش » « لما یری لانه قد علم قبل ذلک من یجاهد و من لا یجاهد » 📚تفسیر قمی ج 1 ص 119 ❕بنابراین جمله فاطمه س که می گوید ؛ « داخل بهشت نمی شوم تا بدانم » « لا ادخل حتی اعلم » ، به معنای آن است که علم من جنبه عینی به خود بگیرد و معلوم به من نشان داده شود ، و من ببینم ، لذا امام حسین ع ، با سر بریده به ایشان نشان داده شد . 👌چنان که گفتیم فاطمه س ، به تعلیم پیامبر ، آگاه از سرنوشت ، امام حسین ع بود ، چنان که در روایت دیگری ، پیامبر گرامی ، فاطمه را از وقائع قیامت آگاه می کرد و فرمود ؛ « هنگامى كه بر فراز منبر بروى، جبرئيل از طرف خداوند سبحان نزد تو مى‏ آيد و مى‏ گويد: اى فاطمه! حاجت خويشتن را بخواه! تو خواهى گفت: پروردگارا! حسن و حسينم را به من نشان بده! حسنين در حالى نزد تو مى‏ آيند كه خون از رگهاى گردن حسين فرو مى‏ ريزد. حسين مى ‏گويد: بار خدايا! امروز حق مرا از آن افرادى كه به من ظلم و ستم كردند بگير. در همين زمان است كه درياى غضب حضرت پروردگار به جوش مى ‏آيد، براى غضب خداوند است كه ملائكه و جهنّم نيز به خروش مى ‏آيند. جهنّم نعره مى‏ زند و زبانه مى ‏كشد و به صحراى محشر مى‏ ايد. آنگاه قاتلين حسين را با فرزندان و فرزندان فرزندان آنان مى ‏ربايد. » 📚تفسیر فرات کوفی ، ص 445 _ بحار الانوار ج 43 ص 225 ❕همینطور فاطمه س ، به واسطه تعلیم جبرئیل ، آگاه به سرنوشت فرزندان خود تا روز قیامت بود ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2666 👌و به خاطر همین علم و آگاهی ، ایشان در عالم برزخ برای مصائب امام حسین ع ، گریه می کنند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2784 ❕با توجه به این نکات روشن می شود که مقصود از تعبیر « حتی اعلم » ، عینیت یافتن علم فاطمه س ، به سرنوشت امام حسین ع و دیدن ایشان است ، لذا دیگر به ایشان سرنوشت امام حسین ع را بازگو نکردند ، زیرا ایشان از قبل می دانست ، بلکه خود امام حسین ع را با سر بریده حاضر کردند تا علم ایشان نسبت به امام حسین ، جنبه عینی و فعلی بگیرد و دیگر ، قاتلین امام حسین ع در عذاب شدن ، و این که مورد شفاعت فاطمه س ، واقع نمی شوند ، عذری نداشته باشند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir