❕ما در پاسخی بر اساس آیات و روایات، گفته ایم که در اسلام تنها نبرد با کفاری حربی ، یعنی کفاری که دشمن مسلمین هستند و قصد نابودی مسلمین را دارند جایز است ، نه سایر کفار که دشمن مسلمین نیستند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2302 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 ❕حال یکی از معاندین در پاسخ ما گفته است که علمای شیعه سخن از جهاد ابتدایی به میان آورده اند ، یعنی جواز حمله به کفار بدون آنکه مسلمین مورد حمله و هجوم واقع شده باشند . 👌ما در پاسخ این معاند نو رسیده می گوییم که باید کلام علما را جوری توجیه کنید که با ادله شرعی از آیات و روایات تضاد نداشته نباشد ، به این که جهاد ابتدایی می گوید می توانی به کفاری که دشمن هستند حمله کنی ، اگر چه آنها تاکنون حمله نکرده اند ، اما در صدد توطئه چینی و ضربه زدن به مسلمین هستند ، با این توجیه ، جهاد ابتدایی بازگشت می کند به جهاد دفاعی . ❕اگر کلام علما محل این توجیه نبود ، کلامشان برای ما حجت نیست ، زیرا بر خلاف آیات و روایات فراوان معصومین است ، در جایی که اگر کلام منقول از یک امام معصوم ، در صورتی که خلاف قرآن و روایات مشهور باشد ، برای ما قابل قبول نیست کلام علما که جای خود دارد ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2346 👌در سه پاسخ اول گفته ایم که به حسب آیات و روایات ، کفار به چهار نوع تقسیم می شود که تنها نبرد با یک نوع یعنی کفار حربی و دشمن جایز است ، حال معاند می گوید که برخی از علما گفته اند که کفار دو قسم اند ، ذمی و حربی ، اگر ذمی نباشد ، حربی است . ❕گفتیم که کلام علما وقتی خلاف آیات و روایات باشد ، صحیح نیست و آنان در اجتهادشان به خطا رفته اند ، زیرا معصوم نیستند . 👌در مورد جواز برده داری در عصر کنونی نیز در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم و گفته ایم که امام مسلمین می تواند اسیران را از روی منت با فدیه آزاد کند ، یا در زندان نگه داری کند و حکم الزامی در برده گیری در اسلام وجود ندارد . 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008 ❕در مورد برده گرفتن زنان ایزدی که معاند به خیال خام خود به مطلب ما ردیه زده است و به روایتی استناد کرده است ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2580