eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
209 ویدیو
51 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ وهابی را که مدعی است مقبره کنونی علی علیه السلام در نجف ، قبر مغیره بن شعبه است نه علی علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3173
👌کاربری درخواست کرده است که به تمام شبهات مطرح شده در کانالهای معاندین و کانال معاند معهود بپردازیم . ❕ما همه روزه کانالهای معاند اعم از بی دینان یا وهابیان را رصد می کنیم و شبهات آنان را جمع آوری کرده و پاسخ می گوییم ، اما اکثر شبهات مطرح شده از جانب آنان تکراری است ، شما می توانید با سرچ در کانال یا کانال آرشیو پاسخ انواع شبهات مطرح شده را به دست آورید ، البته در برخی موارد ما نیز از کانالهای معاند اسکرین شات می گیریم و به پاسخهای گذشته ارجاع می دهیم . ❕اکثر سوالاتی هم که برای ما ارسال می شود تکراری است و پاسخش در کانال موجود است ، دوستان گرامی سعی کنند برای یافتن پاسخها بیشتر در کانال سرچ کنند ، چرا که فرصت ما محدود است و فرصت زیادی نداریم در کانال سرچ کرده و پاسخ سوالات تکراری مخاطبین را بدهیم ، به خاطر همین ممکن است پاسخگویی به برخی از کاربران با تاخیر باشد .
🤔 ❔اعتراف يكى از بزرگترين مراجع تقليد تاريخ تشيع. آيت الله العظمى خوئی كه يكى از بزرگترين علماى تاريخ تشيع ميباشد ميگويد: امام على و فاطمه در امر خلافت با ابوبكر و عمر مخالفت كردند و در اين زمينه به احاديث پیامبر، از جمله حديث غدير استناد شد و البته اگر آياتى بر عليه خلافت خلفا در قرآن بود حتما به آن استدلال ميكردند . زيرا استدلال به آيات قرآن در مقام احتجاج از ساير أدله مهمتر است : كتاب البيان صفحه ٢١٧ منظور خويى ازين ادعا اين است كه: ١) در قرآن، حتى يك آيه صريح دلالت بر امامت يا خلافت على وجود ندارد. ٢) در قرآن هيچ آيه اى به ضرر خلفا وجود ندارد زيرا اگر چنين آيه اى وجود داشت حتما على و فاطمه به آن استناد ميكردند. ٣) على و فاطمه براى اثبات خلافت به قرآن استدلال نكرده و چنین برداشتى كه امروزه آخوندها از آيات دارند را نيز به هيچ عنوان نداشته اند ❗️❗️ 💠💠 👌این که آیات فراوان و متعددی در قرآن دلالت بر امامت و ولایت و فضائل علی علیه السلام می کند ، قابل انکار و خدشه نیست و مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است ، چنان که علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛ « هیچ کس به اندازه علی به کسب فضائل نائل نیامده است ، فضائل او به اندازه ای است که هرکسی به حقیقت آنها برسد ، او را به راه راست هدایت می کند و از گمراهی رهایی می بخشد » 📚الریاض النضره ج2 ص214 ❕ احمد بن حنبل رئیس حنابله چنین می گفت ؛ « فضائلی که برای علی شمارش شده است به اندازه ای است که برای هیچیک از صحابه آنچنان فضائلی ذکر نشده است» 📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص107 ❕و یا از ابن عباس نقل می کنند که می گفت ؛ « آیاتی که در قرآن در شان علی روایت شده است ، در حق هیچ یک از صحابه نازل نشده است » 📚الصواعق المحرقه ص76 _ نور الابصار شبلنجی ، ص73 🔷خطیب بغدادی نیز از ابن عباس نقل می کند ؛ « سیصد آیه در قرآن در شان علی نازل شده است » 📚تاریخ بغداد ج2 ص221 ❕در روایات ما نیز آمده است که علی علیه السلام فرمود ؛ « قرآن به چهار قسمت تقسیم می شود ، یک چهارم آن در شان ما نازل شده است و یک چهارم در مذمت دشمنان ما و یک چهارم آن سنن و امثال است و یک چهارم در رابطه با فرائض و احکام است و کرائم و آیات برگزیده قرآن در شان ما است » 📚تفسیر فرات کوفی ص 47 _ البرهان ج 1 ص 52 _ بحار الانوار ج 24 ص 305 ❕علی علیه السلام در برابر ابوبکر و سایر غاصبین ولایت ، به آیات قرآن نیز احتجاج می کرد و ولایت خویش را ثابت می نمود ، چنان که در نقلی آمده است که حضرت در احتجاج خود با ابوبکر به آیه ولایت ( مائده 55 ) استدلال کردند و فرمودند ؛ «فأنشدک باللَّه إلی الولایة من اللَّه مع ولایة رسوله فی أنّه زکاة الخاتم أم لک؟ قال: بل لک» «تو را به خدا سوگند می‌دهم، آیا این ولایتی که از ناحیه خدا همراه ولایت رسول او در آیه بخشیدن انگشتر ذکر شده برای توست؟ ابوبکر گفت: بلکه برای توست. » 📚تفسیر صافی ج 2 ص 45 _ بحار الانوار ج 29 ص 7 _ تفسیر نور الثقلین ج 1 ص 645 ❕و نیز در برابر ابوبکر به آیات سوره انسان که در شان ایشان نازل شده است احتجاج کردند ، چنان که خداوند می فرماید ؛ «ابرار (نيكان) از جامى مى‏ نوشند كه با عطر خوشى آميخته است- از چشمه‏ اى كه بندگان خاص خدا از آن مى ‏نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى‏ سازند _ آنها به نذر خود وفا مى ‏كنند، و از روزى كه عذابش گسترده است مى ‏ترسند- و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مسكين و يتيم و اسير مى ‏دهند.- (و مى ‏گويند:) ما شما را براى خدا اطعام مى‏ كنيم و، هيچ پاداش و تشكرى از شما نمى‏ خواهيم » ( انسان آیات 5 تا 9) ❕علی علیه السلام خطاب به ابوبکر فرمود ؛ « تو را به خدا سوگند می دهم که من صاحب آیات « یوفون بالنذر ...» نیستم ، ابوبکر گفت بله هستی » 📚بحار الانوار ج 29 ص 10 ❕همینطور علی علیه السلام به آیات سوره مجادله در برابر ابوبکر احتجاج کرد ، آیاتی که علی علیه السلام را به خاطر دادن صدقه می ستاید و صحابه را ملامت کرد ، چنان که فرمود ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد هنگامى كه مى‏ خواهيد با رسول خدا نجوى كنيد قبل از آن صدقه ‏اى (در راه خدا) بدهيد، اين براى شما بهتر و پاكيزه ‏تر است، و اگر توانايى نداشته باشيد خداوند غفور و رحيم است- آيا ترسيديد فقير شويد كه از دادن صدقات قبل از نجوى خوددارى كرديد » ( مجادله 12 _ 13) ❕علی علیه السلام خطاب به ابوبکر فرمود ؛ « تو را به خدا سوگند می دهم که آیا تو بودی که قبل از نجوا با پیامبر صدقه دادی یا من ، ابوبکر گفت بلکه تو بودی » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 323 _ مدینه معاجز الائمه ج 3 ص 30 🔸 👇
🔸ادامه 👇 ❕همینطور علی علیه السلام در موارد فراوان دیگری بارها به آیه ولایت ، صادقین ، مودت ، اولی الامر ، مباهله ، تطهیر ، سابقون ، ابتغاء ، و ... در برابر غاصبین ولایت احتجاج نمود و ولایت و افضلیت خود را ثابت نمود که جهت آگاهی رجوع کنید ؛ 📚خصال ج 2 ص 561 _ امالی طوسی ص 549 _ ارشاد القلوب ج 2 ص 261 _ الاحتجاج ج 1 ص 136 _ الغارات ج 1 ص 239 _ تفسیر نور الثقلین ج 5 ص 264 _ الروضه فی الفضائل ص 118 _ خصال ج 2 ص 558 _ اثباه الهداه ج 3 ص 79 _ امالی طوسی ص 551 _ حلیه الابرار ج 2 ص 330 _ کتاب سلیم بن قیس ج 2 ص 643 _ کمال الدین ج 1 ص 276 _ بحار الانوار ج 31 ص 411 و ... ❕علامه مجلسی ابوابی را از کتاب شریف بحار الانوار ، اختصاص به بیان روایات احتجاج علی علیه السلام به آیات ولایت و امامت داده است ؛ 📚بحار الانوار ج 29 ص 3 باب 5 _ ص 497 باب 15 _ ج 31 ص 315 باب 26 _ ص 407 باب 27 ❕احتجاجات علی علیه السلام به آیات ولایت و مناقبشان ، در برابر غاصبین ولایت و در روز شوری مورد نقل علمای اهل سنت هم قرار گرفته است ، به عنوان نمونه حموینی در فرائد السمطین ج 1 ص 312 ح 250 احتجاج علی علیه السلام به آیه سابقون ( واقعه 10 ) ، اولی الامر ( نساء 59 ) و ولایت ( مائده 55) ، اکمال ( مائده 3) را نقل می کند ، جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید ؛ 📚احقاق الحق ج 5 ص 26 به بعد _ ج 15 ص 679 _ الغدیر ج 1 ص 334 ❕آیت الله خویی نیز در در کتاب « معجم رجال الحدیث » خود تصریح کرده است که ولایت علی علیه السلام برخاسته از نصوص قرآنی است و می گوید ؛ « اصل شیعه و رفض ( و پیروی علی علیه السلام ) برخاسته از قول خداوند سبحان است که می فرماید ؛ « انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا ...( مائده 55) » 📚معجم رجال الحدیث ج 11 ص 207 ❕آنچه که معاند به کلام ایشان استدلال کرد نیز ناتمام است ، چرا که بحث ایشان در کتاب « البیان » پیرامون تحریف قرآن است و این که آیا خلفا چیزی از قرآن را کم کرده اند یا خیر ، و مثلا آیاتی را که نام علی علیه السلام در آن آمده است از قرآن حذف کرده اند یا خیر ، که ایشان می گوید چنین آیاتی که نام علی علیه السلام در آن آمده باشد ، نیست و اگر بود ، علی علیه السلام به آن استدلال می کرد ، چنان که می گوید ؛ « احتمال وقوع تحریف در قرآن از ناحیه ابوبکر و عمر در مورد آیاتی که خلافت آن دو را زیر سوال می برد ( و نام علی علیه السلام به عنوان خلیفه به صراحت در آن آمده است ) ممتنع است چرا که علی علیه السلام و حضرت زهرا و جمعی از صحابه با ابوبکر و عمر در امر خلافت معارضه کردند ... و به حدیث غدیر احتجاج کردند و نصوص را بیان کردند ... اگر در قرآن آیاتی بود که زعامت و خلافت آن دو را زیر سوال می برد ( و از علی علیه السلام به اسم به عنوان خلیفه نام می برد ) ، سزاوار بود که به آن آیات احتجاج صورت گیرد ... » 📚البیان فی تفسیر القرآن ص 217 👌بنابراین با توجه به آنکه آقای خویی در کتاب ، معجم رجال الحدیث خود معتقد است که آیات ولایت علی علیه السلام در قرآن است ، کلام ایشان در کتاب البیان حمل می شود به آیاتی که نام علی علیه السلام به عینه و به صراحت در آن آمده باشد که ایشان می گویند چنین آیاتی نیست ، زیرا اگر بود علی علیه السلام به راحتی به آن احتجاج می کرد و خلافت ابوبکر و عمر را زیر سوال می برد . ❕ ما نیز معتقدیم که نام علی علیه السلام به عینه در قرآن نیامده است به خاطر فلسفه ای که در ذیل بیان کرده ایم ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3117 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3118 👌اگر هم این بیان مقبول واقع نشود ، می گوییم آقای خویی اجتهاد کرده است و گمان کرده است که آیه ای از قرآن در رابطه با خلافت و ولایت علی علیه السلام نیست ، اما این اجتهاد ایشان خطا بوده است و ایشان بر خلاف نصوصی که ما آوردیم ، اجتهاد کرده است و به خطا رفته است و اهل سنت نیز نمی توانند به کلام ایشان اشکال کنند ، چرا که طبق مبانی خود آنان ، به حسب روایتی که به پیامبر نسبت می دهند ؛ « مجتهد اگر اجتهاد کند و به واقع برسد ، دو اجر دارد و اگر اجتهاد کند و به خطا اجتهاد کند ، یک اجر دارد » ( صحیح بخاری ج 11 ص 114 ، نشر وزارت اوقاف مصر ) ، آقای خویی هم مجتهد بوده و به خطا اجتهاد کرده است و یک اجر می برد ، اگر چه با توجه به آنچه در کتاب معجم رجال ایشان آمده است ، مقصود ایشان از آنچه در کتاب بیان آورده است ، نبودن آیه ای در قرآن است که نام علی علیه السلام در آن آمده باشد و الا ، ایشان معتقدند که تشیع برگرفته از آیات قرآن و آیه ولایت است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد روایتی که سخن از تخریب مسجد الحرام و مسجد النبی توسط امام مهدی علیه السلام به میان می آورد و برخورد خشونتی آن بزرگوار را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3175 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2244
👌کلیپی را کانالهای معاند از کمال حیدری پخش می کنند که گفته است اجماع علمای شیعه بر آن است که غیرشیعیان از سایر مذاهب اسلامی کافر هستند ، در حالی که ما غیر شیعیان را تکفیر نکرده و بلکه آنان را مسلمان میدانیم و به حسب روایات مامور به حسن معاشرت با آنها هستیم ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3019
❕برخی از کانالها فردا را به عنوان سالروز میلاد امام کاظم علیه السلام معرفی می کنند ، در حالی که این مطلب اشتباه است و تولد ایشان در ماه صفر محقق شده است نه ماه ذی الحجه ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1455
🤔 ❔مقدمات ظهور مهدى شيعيان توسط يك جوان چينى از تبار ابوطالب باور كنيد اين مطلب عين حقيقت است، جوان چينى از استان سين كيانگ قيام ميكند و مقدمات ظهور مهدى شيعه را فراهم ميكند. برخى از دوستان مينويسند كه شما اعتقاد شيعه را به سخره ميگيريد، خودتان اين متن را بخوانيد و قضاوت كنيد! : بنا بر روایات اسلامی از شیعه و سنّی، هاشمی چینی جوانی خال در شانه یا دست از تبار جعفر پسر ابو طالب می باشد که در استان سین کیانگ چین جنبش خوُد را می آغازد و پس از گذر از مُلْتان، به خراسان در فرارود می آید، و سپس همراه شعیب تمیمی خراسانی سوی ری می روند و با سپاه سفیانی می جنگند و از ایران به عراق و سپس سوی دمشق و بیت المقدس می روند ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه از شرح حال چین در منابع معتبر روایی ما در زمان ظهور امام مهدی علیه السلام نقل شده است ، تنها تصرف آن توسط امام مهدی علیه السلام است و سایر آنچه که گفته شد در هیچ یک از منابع معتبر و مورد استناد نیامده است ،چنان که در نقلی از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « قائم عليه السلام سه پرچم [براى سه لشكر] مى‏ بندد ؛ ❕پرچمى به سوى قسطنطنيّه كه خداوند [آن جا را] برايش فتح مى ‏كند، پرچمى به سوى چين كه آن را نيز برايش فتح مى‏ كند و پرچمى به سوى كوه‏هاى ديلم كه [آن جا را هم‏] برايش فتح مى‏ كند» 📚بحار الأنوار ج 52 ص 388 ❕از جملات و نوشته های عده ای بر می آید که معتقدند آن خراسانی که در هنگامه ظهور قیام می کند و زمینه ظهور امام مهدی علیه السلام را مهیا می کند ، از چین است ، ما قبل از نقد این سخن یاد آور می شویم ؛ 👌در رابطه با خراسانی ، این توضیح لازم است که بر اساس آنچه در منابع مستند ما آمده است ، خروج خراسانی به عنوان یکی از نشانه های ظهور بیان شده است ، اگر چه وی در این روایات به روشنی معرفی نشده است اما برخی او را مردی از بنی تمیم دانسته اند . بیشتر روایاتی که از او نام برده اند خروج او را همراه با سفیانی یاد کرده اند. 📚فرهنگ نامه مهدویت ص 198 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خروج خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز تحقق می یابد و بین آنها پرچمی هدایتگر تر از یمانی نیست که او به حق هدایت می کند» 📚کتاب الغیبه طوسی ص446 ❕در روایتی دیگر امام باقر علیه السلام ، خروج خراسانی و سفیانی را به دو اسب مسابقه تشبیه کرده اند که خراسانی از مشرق و سفیانی از مغرب به سوی کوفه در حرکتند و خراسانی ، سفیانی را شکست می دهد. 📚الغیبه نعمانی ص259 ❗️فردی به نام شعیب بن صالح رهبری نظامی سپاه خراسانی را بر عهده دارد. 📚بحار الانوار ج 52 ص 208 ❕این بود خلاصه ای از شخصیت خراسانی که در روایات مورد استناد ما به آن اشاره شده است و این که این فرد چه کسی است و چه ویژگی هایی دارد برای ما مجهول است ، با این وجود برخی در رابطه با خراسانی بدون آنکه به منابع معتبر استناد کنند ، مبدا او را چین می دانند و می نویسند ؛ « پيش از ظهور مبارك حضرت ولىّ عصر ابرمردى از بازماندگان دودمان اهل بيت عليهم السّلام از مشرق زمين در صحنه سياسى ايران ظاهر مى‏ شود كه مردم ايران را به سوى يك انقلاب عظيم و گسترده و جهان گير رهبرى مى‏ نمايد و اين در وقتى است كه رژيم حاكم بر ايران بخواهد سنّت رسول خدا و برنامه‏ هاى جامع و جاويد دين مبين اسلام را در اين سرزمين تغيير دهد. ❕اين رهبر عظيم و انقلابى شخصيّت گرانقدرى است كه برابر اخبار وارده از نسل حسين بن على عليهما السّلام و از اهل بيت خود حضرت مهدى عليه السّلام است و نامش نام يكى از پيغمبران بزرگ الهى است. ❕ چنانكه در اخبار آمده است، اجداد بزرگوار وى مانند ساير ساداتى كه بر اثر ظلم و ستم امويان و عباسيان در سراسر جهان پراكنده شده و دچار تبعيد و در بدرى و آوارگى گرديده ‏اند، در دوران فتوحات اسلام به ايران مهاجرت نموده و مدّتها در سرزمين‏ پهناور خراسان آن روز سكونت داشته و گويا به لحاظ تبليغ اسلام و يا علّت ديگرى كه بر ما پوشيده است به طرف سرزمين «هندوستان» و يا (هند و چين) رفته و بار ديگر از آنجا به وطن مألوف خود (كشور ايران) مهاجرت كرده ‏اند .در هنگام قيام، مردم مؤمن و متدّين و انقلابى ايران كه «شيعه» هستند، و صاحب پرچمهاى سياهند و اين پرچمهاى سياه شعار رسمى و نشانه استقلال و رمز پيوند ناگسستنى آنها با خاندان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السّلام است، آن شخصيّت شايسته را كه از دودمان خاندان رسالت است در كار قيام و انقلاب يارى مى‏دهند و به لياقت و حقانيّت و شايستگى رهبر خود ايمان كامل دارند. » 📚زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام ص 510 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕مؤلف كتاب «البدء و التاريخ» در مورد حوادث مربوط بعلائم ظهور، در موضوعى كه تحت عنوان «سيّدى كه با پرچمهاى سياه از خراسان خروج خواهد نمود) آورده است چنين مى ‏نويسد ؛ « ثوبان از رسول خدا روايت نموده كه آن حضرت فرمود ؛ هرگاه ديديد كه پرچمهاى سياه از طرف خراسان نمايان شد پس با پاى پياده از آنها استقبال كنيد، زيرا خليفه خدا مهدى عليه السّلام با آنهاست. و در اين باره از «ابن عبّاس بن عبد المطلّب» نيز روايت شده كه گفته است هرگاه پرچمهاى سياه از سوى مشرق، پديدار شد آنگاه است كه شما بايد براى حضرت مهدى عليه السّلام سلطنتش را زمينه‏ سازى كنيد (و در نسخه ديگرى است كه صاحبان آن پرچمها براى حكومت حضرت مهدى عليه السّلام زمينه ‏سازى مى‏ كنند). ❕مؤلّف كتاب نامبرده در توضيح روايات مزبور چنين مى‏ نويسد ؛ «و مردم در تأويل اين اخبار اختلاف كرده ‏اند ... گروه ديگرى گفته‏ اند كه: اين «سيّد» هنوز نيامده است. و نخستين محلّ برانگيختگى او از سوى چين است، از ناحيه‏ اى كه به آن «ختن» گفته مى‏ شود، در آنجا گروهى از فرزندان فاطمه عليها السّلام، از نسل حسين بن على عليه السّلام زندگى مى ‏كنند.و اين عدّه گفته‏ اند: فرمانده سپاه آن سيّد، مرد كوسه ‏اى از طايفه بنى تميم است و درباره او حكايات، و داستانهاى عجيب و غريبى از كشتن و به اسارت در آوردن دشمن نقل مى‏ منند، و خدا به حقيقت آن داناتر است و اللّه اعلم‏ » 📚البدء و التاريخ، ج 2، ص 174، 176 ❕چنان که می بینیم این گونه تحلیل ها مستند به منابع روایی مورد اعتماد نیست و به نوعی تفسیر به رایی است که قابل تکیه نمی باشد . 👌البته ممکن است به نقل ذیل برای آنچه که در رابطه با خراسانی گفتند ، استناد کنند که در «الزام الناصب» از «اربعين ميرلوحى» از فضل بن شاذان از حضرت باقر عليه السّلام ، روایت است که فرمود ؛ «گويا مى‏ یينم قومى را كه خروج كرده‏ اند از دورترين بلاد مشرق از شهرى كه او را شيلا گويند، حق خود را از اهل چين طلب كنند و به ايشان ندهند، باز طلب كنند و به ايشان ندهند، پس چون چنين بينند شمشيرهاى خود را بر دوش نهند، پس راضى توجه كنند و خراسان را از اهلش مطالبه كنند و به ايشان ندهند، پس او را از اهلش بگيرند و آنان اراده دارند كه ملك را ندهند مگر به صاحب شما». 📚الزام الناصب ج 2 ص 133 ❕و از همان «اربعين ميرلوحى» از امير المؤمنين عليه السّلام فرمود ؛ «هرگاه قيام كند، قيام‏ كننده به خراسان همان كس كه از چين و ملتان آمده، سفيانى لشكرى به سوى وى بفرستد پس غلبه بر وى نكند» 📚همان منبع ❕عده ای بر اساس این دو نقل معتقد شده اند که مبدا خراسانی از چین است ، در حالی که این دو نقل در کتب معتبر و متقدمی چون الغیبه طوسی و نعمانی یا کمال الدین و ... نیامده است و حتی علامه مجلسی نیز در بحار الانوار آن را نقل نمی کند با این که رویه علامه مجلسی بر آن بوده است که تمام روایات معتبر و مورد استناد را نقل کند . 👌از سوی دیگر ، مولف الزام الناصب این دو نقل را از کتاب اربعینی نقل می کند که منسوب است به فردی به نام « سید محمد هادی بن لوحی موسوی حسینی » ( الذریعه الی تصانیف الشیعه ج 1 ص 431 ) که چنین فردی مجهول است و شرح حالی از او در دست نیست . 👌بنابراین چاره ای جز تکیه کردن بر همان شرح حال اجمالی که از خراسانی در منابع مورد استناد ما آمده است ، نمی باشد و نقلها و تفسیرهای دیگری که از خراسانی بیان شده است در منابع معتبر نیامده است و قابل اعتماد نمی باشد ‌. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕معاند اشکال کرده است که شما گفتید ما اهل سنت را تکفیر نمی کنیم ، پس چگونه علمایتان گفته اند که آنان کافرند ❕ 👌به معاند باید بگوییم ما دو نوع کافر داریم ؛ کافر اعتقادی و کافر فقهی . اهلسنت چون منکر امامت هستند و امامت هم جزء اصول دین است ، پس کافر اعتقادی اند ، اما کافر فقهی نیستند تا جان و مالشان مباح باشد ، مگر در صورتی که در کنار انکار امامت ، دشمنی ائمه علیهم السلام را نیز داشته باشند که در این صورت به حسب روایات « من جحد الامامه » چون ناصبی می شوند ، جزء کافر فقهی هم قرار می گیرند ، اما غالب اهل سنت تنها منکر اصل امامت هستند و ناصبی نیستند ، لذا مسلمان اند ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2458 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3179
👌پاسخ معاند را که مدعی است قرآن در مقام بیان مدت حمل جنین دچار غلط علمی شده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3184
👌پاسخ معاند را که می گوید قرآن منی را ماده پست معرفی کرده است در حالی که منی از برترین پدیده های حیاتی است و دیگر آنکه قرآن خروج منی را از صلب و ترائب می داند در حالی که علم خلاف آن را ثابت کرده است را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3185 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3186
🤔پرسش ❔ روایت زنان کُرد ایزدی از برده داری جنسی داعش (پیاده‌سازی آموزه‌های مکتب ائمه‌ی معصوم شیعه توسط داعش) ▪️دختر کُرد ایزدی: داعشی‌ها ما رو به بردگی گرفتن و از ما استفاده ی جنسی می‌کردند. ما رو دائما به یکدیگر می‌فروختند و به زور با ما همبستر می‌شدند. ▪️روایت از امام صادق: [تهذيب الأحكام ٫ ج۸ ٫ ص۲۰۰] ← و عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ قَالَ:سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ سَبِيِّ الْأَكْرَادِ إِذَا حَارَبُوا وَ مَنْ حَارَبَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ هَلْ يَحِلُّ نِكَاحُهُمْ وَ شِرَاؤُهُمْ قَالَ نَعَمْ. : از امام صادق پرسيدم: اگر كُردها و يا ساير مشركين بجنگند و زنان و فرزندان آنان به اسارت درآيند، خريد و فروش و همبستری با آنان حلال است‌؟ حضرت فرمود: بلى. [حکم حدیث: «صحیح» (منبع: ملاذ الأخيار ٫ ج۱۳ ٫ ص۳۹۰)] 💠💠 👌مطابق آموزه های اسلامی و قرآنی ، ما موظفیم که با تمام طوائف غیر مسلمان اعم از اهل کتاب یا غیر آنها به صلح و مسالمت رفتار کنیم و حق حمله به غیر مسلمین و اسیر و برده کردن آنان را نداریم ، داعش بر خلاف این حکم صریح قرآنی رفتار کرده است ، در ذیل مفصل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 ❕ایزدیان کرد نیز از غیر مسلمینی هستند که حمله کردن به آنان و اسیر ساختن آنها حرام بوده است و داعش بر خلاف این حکم صریح اسلامی به آنان حمله کرده و آنان را اسیر کرده است . 👌جنگ و نبرد در اسلام تنها با کسانی مشروع است که مصداق دشمن حربی باشند یعنی بر ضد مسلمین اقدام کنند و به آنها حمله کنند و با فراهم کردن زمینه ها ، قصد نابودی مسلمین را داشته باشند ، جهاد تنها با چنین کسانی است ، چنان که امام صادق علیه السلام به لزوم جهاد با دشمنان حربی تصریح کردند و فرمودند ؛ « جهاد با عدو و دشمن بر جمیع امت فرض و واجب است به نحوی که اگر جهاد را ترک کنند ، گرفتار عذاب می شوند » 📚الکافی ج 5 ص 9 ❕روایت مورد استناد معاند نیز در مورد کردهایی است که غیر مسلمان بوده و با همکاری مشرکین ، به ممالک مسلمین حمله می کنند و مصداق کافر حربی اند ، چنان که در روایت آمده است « اذا حاربوا و من حارب من المشرکین » 📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 161 ❕یعنی مقصود کردهایی است که دست به دست مشرکین داده اند و محاربه و نبرد را آغاز می کنند و به ممالک مسلمین حمله می کنند . 🔸 راوی از امام صادق علیه السلام سوال می کند که اگر این کردهای محارب و مشرکینی که به ممالک مسلمین حمله کرده اند به دست مسلمین اسیر شوند ، با توجه به این که زمام امر حکومت به دست شما نیست ، آیا ما می توانیم اسیرانی را که مسلمین تحت امر خلفای جور ، اسیر کرده اند را بخریم و با آنان ازدواج و نکاح کنیم ❔ ❕امام علیه السلام می فرماید اشکالی ندارد ، چرا که آنان محارب بوده اند و اسیر کردن محارب و خرید و فروش آن جایز است ، چنان که در نقل دیگری امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « اگر برده از دشمن و محاربی باشد که دشمنی اش آشکار است ، خرید او اشکالی ندارد » 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 130 🔸بنابراین ؛ 1⃣عمل داعش در حمله به ایزدیان کرد و اسیر کردن آنان خلاف احکام اسلامی بوده است . 2⃣جهاد در اسلام تنها با کفار حربی که به ممالیک مسلمین حمله کرده اند جایز است . 3⃣تنها اسیر و برده گرفتن از کفار حربی آن هم به صلاحدید امام و رهبر مسلمین جایز است ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آیا عقیده شیعه این است که حیوانات درنده به بدن امامان تعرض نمی کنند ❗️طرفداران احمد الحسن مدعی یمانی این عقیده را باطل می دانند ❗️❗️ 💠💠 👌از روایات متعددی استفاده می شود که بدن شریف امامان معصوم و حجتهای الهی ، از گزند حیوانات مصون بوده و بدنشان توسط حیوانات خورده نمی شود . ❕در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « خداوند بر زمین حرام گردانیده تا استخوان های ما را خاک کند و بر کرم حرام گردانیده که از گوشت بدنمان چیزی بخورد » 📚الفقیه ج 1 ص 191 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند بر زمین ( و حیوانات زمین ) حرام گردانیده که چیزی از بدنهای ما را بخورند » 📚همان _ بصائر الدرجات ج 1 ص 443 ❕علامه مجلسی در بحار الانوار بابی گشوده است که بدن حجت های الهی علیهم السلام ، خوراک زمین و حیوانات زمین نمی گردد ؛ 📚بحار الانوار ج 27 ص 299 باب 6 ان لحومهم حرام علی الارض 👌نقل جالبی نیز است که در کتب متعددی گزارش شده است که مطابق آن ابو هاشم جعفرى می گوید ؛ « در زمان متوكل زنى مدعى شد كه من زينب دختر فاطمه زهرا عليهما السّلام دختر پيغمبرم، متوكل به او گفت تو زن جوانى هستى با اينكه از زمان پيغمبر سالها مى‏ گذرد. گفت: پيامبر اكرم دست بر سرم كشيده و دعا كرده است كه هر چهل سال يك مرتبه جوانى برايم برگردد من تا كنون خود را به مردم معرفى نكرده بودم اما احتياج مرا واداشت كه خود را معرفى كنم. ❕متوكل گروهى از اولاد على عليه السّلام و بنى عباس و طايفه قريش را خواست و جريان او را گوشزد كرد چند نفر وفات حضرت زينب را در سال فلان روايت كردند.متوكل به او گفت: در مقابل اين روايت تو چه مى‏ گوئى؟ گفت روايت دروغى است از خودشان ساخته‏ اند من از نظر مردم پنهان‏ بوده‏ ام كسى مرگ و زندگى مرا نمى ‏دانسته، متوكل به آنها گفت غير از اين روايت دليل ديگرى داريد كه اين زن را مغلوب كنيد گفتند: نه. گفت من از جدم عباس بيزار باشم اگر او را مانع از ادعايش شوم مگر با دليل. ❕گفتند: خوب است ابن الرضا (حضرت هادى علیه السلام) را احضار كنى شايد او دليل ديگرى غير از اين روايت داشته باشد از پى آن جناب فرستاد و جريان آن زن را برايش نقل كرده، امام فرمود: دروغ مى‏ گويد، حضرت زينب عليها السّلام در فلان ماه و فلان روز از دنيا رفت متوكل گفت اينها نيز همين روايت را نقل كردند ولى من قسم ياد كرده ‏ام كه مانع ادعايش نشوم مگر با دليل. ❕امام فرمود: چيز مهمى نيست دليلى بياورم كه او را ملزم نمايد و ديگران نيز بپذيرند. پرسيد چه دليل. ❕فرمود: گوشت فرزندان فاطمه عليها السّلام بر درندگان حرام است او را وارد گودال درندگان كن اگر از فرزندان فاطمه عليها السّلام باشد درندگان به او كارى ندارند. متوكل به آن زن گفت چه مى‏ گوئى گفت او مايل است مرا به كشتن دهد اينجا از فرزندان امام حسن و امام حسين زيادند هر كدام را مايلى پيش درندگان بفرست، در اين موقع رنگ از چهره همه پريد، بعضى از دشمنان امام گفتند مى ‏خواهد ديگرى را با حيله به چنگ درندگان اندازد چرا خودش نميرود؟ ❕متوكل نيز به اين پيشنهاد اظهار تمايل كرد چون ميل داشت بدين وسيله امام از بين برود بى‏ آنكه او در خونش دخالت كرده باشد، رو به امام كرده گفت چرا خودتان نميرويد؟ فرمود اگر شما مايل باشيد ميروم گفت: بفرمائيد. 👌نردبانى آوردند راه وارد شدن به محل درندگان را گشودند. شش شير در آنجا بود امام پائين رفت ميان شيرها نشست آنها اطراف امام عليه السّلام را گرفتند دست‏هاى خود را روى زمين پهن كرده سر بر روى دست خويش نهادند امام عليه السّلام دست بر سر يكايك آنها كشيد بهر كدام اشاره مى‏ نمود كه فاصله بگيرد و كنار برود شيرها به جانبى كه امام دستور داده بود رفتند و در مقابل امام ايستادند.وزير متوكل به او گوشزد كرد كه اين كار بر ضرر تو است بگو قبل از اينكه جريان منتشر گردد از آنجا خارج شود. متوكل گفت ما نظر بدى در باره شما نداشتيم منظورمان اين بود كه فرمايش شما ثابت شود اكنون خوب است بالا بيائيد. امام از جاى حركت كرد و نزديك نردبان آمد شيرها اطرافش را گرفتند و خود را به لباسهاى ايشان ميماليدند.همين كه پاى بر اولين پله نردبان گذاشت اشاره كرد برگرديد همه رفتند ايشان بالا آمد. ❕فرمود هر كسى مدعى است فرزند فاطمه زهرا عليها السّلام است ميان اين درنده ‏ها برود متوكل رو به آن زن كرده گفت پائين برو، زن شروع بالتماس نموده گفت من به دروغ گفتم دختر فلان كس هستم از فقر و تنگدستى اين ادعا را كردم، گفت او را بياندازيد ميان درنده ‏ها ولى مادرش درخواست كرد كه آن زن را ببخشد. » 📚الثاقب فی المناقب ص 547 _ الخرائج و الجرائح ج 1 ص 405 _ اثباه الهداه ج 4 ص 436 _ حلیه الابرار ج 6 ص 60 _ بحار الانوار ج 50 ص 150 ❕ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕احمد الحسن نیز مدعی است که فرزند امام مهدی علیه السلام و مهدی اول و حجت و یمانی و معصوم و وصی و امام سیزدهم است ، چنان که در کتاب متشابهات خویش می آورد ؛ « یمانی صاحب ولایت الهی است ، دچار خطا نمیشود تا مردم را به باطل بکشاند یا آنها را از راه حق خارج کند ، او معصومی است که بر عصمتش نص و تصریح وارد شده است ، یمانی حجتی از حجت های خدا در زمینش است » 📚متشابهات ج 4 ص 69 ❕و می نویسد ؛ « یمانی ( احمد الحسن ) نائب خاص و فرستاده ای از سوی امام مهدی علیه السلام است که در وصیت رسول مهدی اول لقب گرفته و حجتی از حجت های الهی و معصومی است که بر عصمتش نص وارد شده است » 📚نصیحتی به طلبه های حوزه های علمیه ، احمد الحسن ، ص 41 ❕و می گوید ؛ « وصی سیزدهم از اوصیاء حضرت محمد که یادشان در وصیت مقدس ایشان آمده ، او همان احمد ( الحسن ) وصی است » 📚سیزدهمین حواری ص 172 ❔حال ما از احمد الحسن سوال می کنیم که اگر تو وصی و حجت سیزدهم و معصوم هستی ، و از فرزندان امام عصر علیه السلام نیز می باشی ، باید مطابق روایات فوق ، حیوانات درنده نتوانند بدن تو را نیز پاره پاره کنند ❗️چرا خودت را به میان حیوانات درنده نمی اندازی تا ببینیم که تو را می خورند یا خیر ❕و از این طریق حقانیت خود را ثابت کنی . 👌احمد الحسن وقتی می بینید که در برابر این درخواست هیچ پاسخی ندارد ، و درغگویی اش آشکار می شود ، روایات فوق را از اساس رد می کند و می نویسد ؛ « بعضی از افراد معتقدند که از صفات معصوم این است که سایه ندارد ...و درندگان گوشت معصوم را نمی خورند و به وی حمله نمی کنند حقیقت این است که این اعتقاد باطل است و هر فردی که معتقد باشد که معصوم به عنوان یک خصوصیت دائمی و همیشگی دارای معجزه است از جهت عقیدتی منحرف است » 📚عقاید اسلام ص 252 ❕این انکار و رد کردن روایات فوق نیز دلیلی دیگر بر اثبات دروغین بودن ادعای احمد الحسن است ، زیرا خود او معتقد است که روایاتی که در کتب شیعه نقل شده است معتبر است و بررسی های سندی و رجالی اعتباری ندارد ، چنان که خودش در پاسخ کسانی که روایت وصیت را ضعیف می شمرند می گوید ؛ « علم رجالی که آنها به آن شادمان و مفتخرند دروغ بزرگی است که مردم را با آن می فریبند و اصولا دست آنها از هر ماده رجالی معتبر و کافی خالی است » 📚در محضر عبد صالح ، ج 2 ص 84 ❕بنابراین با توجه به این که علم رجال و بررسی سندی روایت طبق مبنای احمد الحسن ، دروغ بزرگ است ، روایاتی که می گوید بدن حجت الهی خوراک درندگان نمی شود نیز صحیح است . 👌بنابراین احمد الحسن باید خودش را به میان درندگان بیاندازد تا ببینیم که آیا راستگو است یا خیر ❕اگر درندگان او را خوردند روشن می شود که او در ادعای خود دروغگو است و اگر نخوردند روشن می شود که راستگو است ❗️ 👌البته روشن است که مورد روایات فوق ، خورده شدن بدن حجت الهی توسط درندگان است و این سخن با جریان اسب تاختن بر بدن مطهر امام حسین علیه السلام در کربلا منافاتی ندارد زیرا در جریان مذکور بدن امام علیه السلام لگد کوب شد اما خورده نشد ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9280 ❕احمد الحسن و طرفدارانش برای رد استدلال ما ، به نقلهایی استناد می کنند که خبر از خورده شدن جنازه شهدای کربلا توسط درندگان می دهد ، چنان که در نقلی امام حسین علیه السلام فرمود ؛ « براى من قتلگاهى اختيار شده كه آن را خواهم ديد. گويى مى‏ بينم كه گرگ‏هاى بيابان، بندهاى پيكرم را ميان نواويس و كربلا پاره پاره مى ‏كنند و از تن من، شكم‏هايى گرسنه و خالى پُر مى‏ شود » 📚الملهوف ص 126 ❕در حالی که روشن است مقصود از درندگان ، قاتلین شهدای کربلا از سپاه عمر سعد هستند که برای به دست آوردن زر و سیم دنیوی و سیر کردن شکمهایشان ، بدن های شهدای کربلا را با شمشیر و نیزه ها پاره پاره کردند و دریدند و آنان را کشتند و الا اگر حیوانات درنده جنازه امام حسین علیه السلام و سایر شهدای کربلا را دریدند و خوردند ، پس چگونه در نقلهای متعددی آمده است که امام سجاد علیه السلام سرهای شهدای کربلا را به بدن هایشان ملحق کرد و بدن های شهدای کربلا را دفن نمود . در صورت خورده شدن دیگر بدنی برای دفن شدن باقی نمانده است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7353 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7354 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در نقلهای متعددی به قاتلین شهدای کربلا به صورت مجازی ، اطلاق حیوانات درنده شده است که بدن مطهر آن بزرگواران را با تیر و نیزه ها پاره پاره کردند و دریدند . ❕ امام صادق علیه السلام آمده است ؛ « امام حسین به یارانش گفت در رویا دیدم که خود را کشته می بینم و دیدم که سگ هایی مرا گاز می گیرند و بیشتر از همه سگی سیاه و سفید مرا می گرفت » ( منظور شمر است که مرض پیسی داشت ) 📚کامل الزیارات ص157 _ بحار الانوار ج45 ص87 _ مثیر الاحزان ص64 ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « مرگ بر تو، كه در بنى اميّه جز ستمكار و در بنى عبّاس، جز تجاوزكار و سرپيچ از فرمان حق و كشنده فرزندان من و درندگان پرده حرمت من، به چشم نمى‏ خورَد » 📚الغيبة للنعماني ص 143 _ بحار الأنوار ، ج 28 ص 71 ❕عبّاس بن على عليه السلام، و على اكبر ، و ... به پا خاستند و به حسین علیه السلام که آنان را برای رفتن از میدان کربلا آزاد گذاشته بود گفتند ؛ « پناه بر خدا و سوگند به اين ماه حرام! چون باز گشتيم، به مردم چه بگوييم؟ بگوييم: سَرور و فرزند سَرور و تكيه‏ گاهمان را رها كرديم و او را هدف تيرها، حلقه ‏اى براى پرتاب نيزه‏ ها و قربانى ‏اى براى درندگان كرديم‏ » 📚مقاتل الطالبيّين ص 112 ❕در نقل دیگری آمده است که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه سلام الله علیهما فرمود ؛ «آيا وقتى مرگِ آن دو (حسن عليه السلام و حسين عليه السلام) را ببينى، بى‏ تابى مى‏ كنى؟ چگونه است اگر ببينى پسر بزرگت با زهر، مسموم مى ‏شود و پسر كوچكت در گودىِ يك زمين، به خونش غوطه ‏ور است و درندگان در اطرافش زوزه مى‏ كشند؟». فاطمه عليها السلام گريست و على و حسن و حسين عليهم السلام گريستند. فاطمه عليها السلام گفت: پدر جان! آيا كافران، چنين مى‏ كنند، يا منافقان؟ فرمود: «منافقان اين امّت، و مى‏ پندارند كه مؤمن اند!». 📚المناقب ، كوفي ، ج 2 ص 279 ح 746 ❕ردیه دیگر ما بر احمد الحسن و اثبات دروغگو بودنش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1631 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌کانال معاند کلیپی از یک روحانی بارگذاری کرده است که می گوید باید در مجالس حسین علیه السلام شرکت کرد ، هرچند احتمال ابتلاء به کرونا زیاد باشد یا کرونا هم بگیریم ، باز باید شرکت کرد ، همانطور که افراد در گذشته می دانستند که اگر به زیارت قبر حسین علیه السلام بروند کشته می شوند اما باز می رفتند ؛ ❕این سخنان صحیح نیست و ما موظف به حفظ جان هستیم و مطابق آنچه مراجع فرمودند و از روایات استفاده می شود ، مجالس عزاداری باید با رعایت توصیه های بهداشتی باشد ، اگر در مجلسی پروتکل های بهداشتی رعایت نشد ، شرکت در آن به خاطر ادله وجوب حفظ جان و مراقبت از بدن ، توصیه نمی شود ، در این فرض باز مجالس عزای امام حسین علیه السلام تعطیل نمی شود و افراد می توانند از طریق مجالس خانگی یا فضاهای آنلاین مجازی یا تلویزیون ، عزای امام حسین علیه السلام را اقامه کنند ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2476 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2479 ❕در رابطه با زیارت قبر امام حسین علیه السلام حتی در صورتی که انسان بداند در راه آن کشته می شود پاسخ ذیل ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3246
🤔 ❔به نظر میرسد که بعضیها از مسیحیان خدا بودن عیسی مسیح رو قبول ندارند در این صورت اگر این دسته بگویند که عیسی مسیح پسر خداست و یا پیامبر چه اشکالاتی میشه از آنان گرفتم ❗️❗️ 💠💠 👌اناجیل در موارد متعددی از عیسی علیه السلام به عنوان خدا یاد کرده است ، مسیحیان نمی توانند این فرازهای انجیل را منکر شوند و بگویند که انجیل ، مسیح را خدا معرفی نمی کند ؛ ❕«لکن ما را یک خدا است یعنی پدر که همه چیز از او است و ما برای او هستیم و یک خداوند یعنی عیسی مسیح که همه چیز از او است ما از او هستیم. » 📚 اول قرنتیان باب 8 آیه 6 ❕«در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود و همان در ابتدا نزد خدا بود و همه چیز به واسطه او آفریده شد. » 📚یوحنا باب 1 آیه 1 ❕«پس بروید همه امتها را شاگرد سازید و آنها را به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید. » 📚متی باب 28 آیه 19 ❕در بسیاری از جاهای عهد جدید خصوصا انجیل یوحنا تعبیر به پدر و پسر و یا حلول خدا در عیسی مسیح مشاهده می‌شود و در برخی از این موارد از ازلی و قدیم بودن پسر همانند پدر سخن به میان می‌آید. ❕«اگر می‌دانستید من کیستم آنگاه می‌دانستید پدرم کیست اما از حال به بعد، او را می‌شناسید و او را دیده اید. فیلیپ گفت آقا، خدای پدر را به من نشان دهید. عیسی گفت: فیلیپ! آیا بعد از تمام این مدتی که با شما بوده‌ام هنوز هم نمی دانی که من کیستم؟ هر که مرا ببیند خدای پدر را دیده است پس دیگر چرا می‌خواهی او را ببینی؟ آیا ایمان نداری که من در خدای پدر هستم و او در من است؟ سخنانی که می‌گویم از خودم نیست بلکه از پدر من خدا است که در من زندگی می‌کند و او است که این کارها را می‌کند فقط ایمان داشته باش که من در خدای پدر هستم و او در من است. » 📚یوحنا باب 14 آیه 7_11 ❕ «کسانی که در آسمان شهادت و گواهی می‌دهند سه نفرند: پدر، کلمه و روح القدس. و این سه نفر همگی یکی هستند. » 📚 انجیل متّی باب 7 آیه 5 ❕مستر هاکس آمریکایی نیز می‌نویسد ؛ «طبیعت خدایی از سه اُقنوم متساوی الجوهر می باشد؛ یعنی خدای پدر و خدای پسر و خدای روح القدس. خدای پدر خالق جمیع کائنات است به واسطه پسر و پسر فادی، و روح القدس پاک کننده است و لکن باید دانست که این هر سه اقنوم را یک مرتبه و عمل است. » 📚 قاموس کتاب مقدس ص 344 ❕ما در گذشته مفصلا آموزه های مسیحیت و اعتقاد ثثلیث آنان را نقد کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3247 ❕جالب آن است که خود انجیل عقیده به اولوهیت مسیح علیه را رد کرده و تصریح می کند که جز یک خدا برای عالم وجود ندارد و عیسی مسیح علیه السلام پیامبر و فرستاده خداوند است که بر اساس این موارد ، فرازهایی که می گوید عیسی نیز خداست ، از موارد تحریف شده اناجیل است که اعتبار این کتب را مخدوش می کند . 👌 در انجیل یوحنّا آمده است: «و حیات جاودانی آن است که تو، خدای واحد حقیقی و عیسی مسیح را که فرستاده، بشناسی. » 📚 انجیل یوحنّا، باب 17 آیه 3 ❕حضرت مسیح علیه السلام نیز بر نبوّت خود تأکید می‌ورزید. در انجیل متّی آمده است: «امّا یسوع؛ او خطاب به مردم گفت: هیچ پیامبری بدون کرامت جز در وطنش نیست. » 📚متی باب 13 آیه 57 ❕و نیز آمده است ؛ «چرا مرا صالح می‌خوانید، جز یک نفر صالح نیست و او خداوند است. » 📚متی باب 19 آیه 17 👌همینطور عهد جدید تأکید دارد که مسیح علیه السلام به شهادت و گواهی خودش، نسبت به خداوند خاضع بوده است. 📚متی باب 11 آیه 27 ❕ و او از وقت برپایی قیامت مطلع نبوده است، بلکه تنها خداوند به آن آگاهی دارد. 📚متی باب 24 آیه 37 ❕و پسر (مسیح) به تبع پدر (خداوند) از آن مطلع است. 📚یوحنا باب 5 آیه 19 ❕ و پدر از پسر بزرگ تر است. 📚یوحنا باب 14 آیه 28 ❕از این تعلیمات استفاده می‌شود که این سه اقنوم و جوهر، با یکدیگر به طور مطلق مساوی نیستند، بلکه پدر اصل و تنها مصدر قدرت است و پسر دارای قدرت و قابلیت بر کاری بدون اذن پدر نیست. و این معنایی است که عقل انسان آن را درک میکند و تصریح می کند که مسیح خدا نیست . ❕و نیز در انجیل مرقس آمده است ؛ «اوّل همه احکام این است که بشنو ای اسرائیل! خدای ما خدای واحد است. و خداوند، خدای خود را به تمامی دل و تمامی جان و تمامی خاطر و تمامی قوّت خود محبّت نما. » 📚مرقس باب 13 آیه 30 ❕با این همه، متأسفانه پیروان مسیح علیه السلام از راه توحید انحراف پیدا کرده و به «تثلیث» که با شرک کمترین فاصله ای ندارد، گرویده اند. این انحراف در پیروان ادیان توحیدی ناممکن و بی سابقه نیست. 👌همینطور از خلال مطالبی که در عهد جدید آمده، به دست می‌آید که حضرت عیسی علیه السلام بسیار اهل عبادت بوده است. قبل از آن که شیطان او را تجربه کند چهل روز روزه گرفت. وی همچنین اهل نمازهای طولانی و خلوت برای عبادت بوده است. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در انجیل مرقس آمده است: «و مسیح در اول صبح قیام کرد و خارج شد و به مکانی پست رفت تا در آنجا نماز گزارد. » 📚 انجیل مرقس باب 1 آیه 16 ❕و نیز در انجیل متّی آمده است: «عیسی چهل روز و چهل شب، روزه گرفت و در آخر گرسنه بود. » 📚 متّی باب 4 آیه 1_2 👌این اعمال دلالت دارد بر این که او عیسی علیه السلام بنده خدا بوده و به واجبات و تکالیفی که مربوط به عبودیت الهی است، عمل می‌کرده است. آیا معقول است کسی که خدا است بر خود سجده کرده، نماز و روزه به جای آورد؟ ❕در حديثى ميخوانيم كه امام على بن موسى الرضا علیه السلام براى محكوم ساختن مسيحيان منحرف كه مدعى الوهيت او بودند به جاثليق بزرگ مسيحيان فرمود ؛ « عيسى همه چيزش خوب بود تنها يك عيب داشت و آن اينكه عبادت چندانى نداشت، مرد مسيحى بر آشفت و به امام گفت چه اشتباه بزرگى ميكنى؟ اتفاقا او از عابدترين مردم بود، امام فورا فرمود: او چه كسى را عبادت ميكرد؟ آيا كسى جز خدا را ميپرستيد؟ بنا بر اين‏ به اعتراف خودت مسيح بنده و مخلوق و عبادت كننده خدا بود، نه معبود و خدا، مرد مسيحى خاموش شد و پاسخى نداشت‏ » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 352 ❕بنابراین مسیح علیه السلام خدا نبوده و تنها یک نبی و فرستاده خداوند بوده است . 👌اما این که مسیحیان به حسب فرازهایی از انجیل معتقد شدند که مسیح فرزند خدا است ؛ « تویی مسیح پسر خدای زنده » 📚 متی باب 16 آیه 17 👌این فرازها نیز ثابت نمی کند که عیسی علیه السلام پسر حقیقی خداوند بوده است چرا که در عهد جدید در بسیاری از موارد، خدا را به عنوان پدر تمام مؤمنان و صالحان و نیکان معرفی می‌کند. 👌 در انجیل متّی از قول حضرت مسیح علیه السلام آمده است: «و پدر شما که در آسمان هاست. » ( متی باب 6 آیه 2) و نیز آمده است: «اگر از گناه مردم چشم پوشی کنید پدر آسمانی شما برایتان چشم پوشی خواهد کرد. » ( متی باب 6 آیه 149 ) ❕«خوشا به حال پویندگان صلح؛ زیرا آنان فرزندان خدایند که او را می‌خوانند. » ( متی باب 5 آیه 9 ) ❕و نیز در انجیل لوقا آمده است ؛ «آنان همانند ملائکه اند و آنان فرزندان خدا می‌باشند. » 📚لوقا باب 20 آیه 36 ❕حال با این تعبیرات چگونه مسیحیان ادّعا می‌کنند که این اسم‌ها در مورد مومنین بر معنای مجازی حمل می‌شود ولی در مورد حضرت مسیح علیه السلام آن را حمل بر معنای حقیقی می‌کنند ؟ بلکه همه موارد به معنای مجازی حمل می شود و منظور آن است که همگی از جمله مسیح مخلوق خداوند هستند نه فرزند حقیقی خداوند . ❕هر کس که مطالعه ای از عهد جدید داشته باشد پی می‌برد که حضرت مسیح علیه السلام تأکید فراوانی بر فرزند انسان بودن خود داشته است، که می‌توان مطابق آماری که در این باره داده شده گفت که 27 مرتبه در انجیل متّی و 12 مرتبه در انجیل مرقس و 21 مرتبه در انجیل لوقا و 10 بار در انجیل یوحنّا از حضرت مسیح علیه السلام تعبیر به «فرزند انسان» تکرار شده است. ❕ما از این تأکید فراوان پی می‌برد که حضرت عیسی علیه السلام درصدد توجیه مردم و آگاهی آنان از جنبه بشریت و انسان بودن خود بوده است تا کسی ادعای الوهیت در حقّ او نکند. و این تأکیدات فراوان را نمی توان به واسطه چند تعبیر از فرزند خدا بودن او، از آن‌ها چشم پوشی کرد؛ خصوصاً آن که می‌توان این گونه توجیه کرد که به جهت شدّت ارتباطش با خداوند از او به فرزند خدا تعبیر شده است، همان گونه که درباره سلمان از پیامبر رسیده که فرمود: «سلمان منّا اهل البیت»؛ سلمان از ما اهل بیت است. ❕در رساله اعمال رسولان از قول پطرس، عیسی «بنده خدا» نامیده شده است. ( رسولان باب 3 آیه 13 ) و در جایی دیگر از حضرت عیسی با عنوان «بنده قدوس» خدا یاد شده است. ( رسولان باب 4 آیه 27 _ 30) ❕به هر حال روشن است که خداوند فرزندی ندارد و نه مسیح و نه هیچ کس دیگر فرزند او نیست و این سخن كه خداوند فرزندى دارد بدون شك زائيده افكار ناتوان انسانهايى است كه خدا را در همه چيز با وجود محدود خودشان مقايسه مى ‏كردند. ❕انسان به دلائل مختلفى نياز به وجود فرزند دارد ؛ 👌از يك سو عمرش محدود است و براى ادامه نسل تولد فرزند لازم است و از سوى ديگر قدرت او محدود است، و مخصوصا به هنگام پيرى و ناتوانى نياز به معاونى دارد كه به او در كارهايش كمك كند و از سوى سوم جنبه ‏هاى عاطفى، و روحيه انس ‏طلبى، ايجاب مى‏ کند كه انسان مونسى در محيط زندگى خود داشته باشد كه آن هم بوسيله فرزندان تامين مى‏ گردد. ❕بديهى است هيچيك از اين امور در مورد خداوندى كه آفريننده عالم هستى و قادر بر همه چيز و ازلى و ابدى است مفهوم ندارد. 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 419 ❕به علاوه داشتن فرزند لازمه ‏اش جسم بودن است كه خدا از آن نيز منزه مى ‏باشد ، چنان که در ذیل مفصلا توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3249 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی عزاداری بر امام حسین علیه السلام را با توجه به این که ایشان هم اینک در بهشت هستند و نیازی به این عزاداری ندارند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3086
👌پاسخ وهابی در مورد طواف کردن به دور قبور ائمه علیهم السلام را که وهابیت آن را شرک می داند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3250
👌پاسخ معاند در مورد آیه ای که خبر از بودن عرش خداوند بر روی آب می دهد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2449
🌸به مناسبت فرا رسیدن سالروز عید مباهله کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 👌پرسش و پاسخ ها در مورد مباهله ؛ 1⃣نزول آیه مباهله در شان اهل بیت چگونه دلالت بر عظمت و مقام آن بزرگواران دارد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1319 2⃣اهل سنت می گویند منظور از انفسنا در آیه مباهله علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای مباهله میخ‌وانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3251 3⃣آیا راست است که در اسلام حکمی به نام مباهله و نفرین کردن دشمنان دینی داریم ❗️کانال های ضد دین می گویند اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به نفرین و مباهله می کنند آیا این عقلانیست ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1321 5⃣یکی سنی اشکال کرد که چگونه آیه مباهله شامل اهل بیت می شود در حالی که تعابیر « ابناءنا» _ نساء نا _ انفسنا در آیه مباهله است چگونه شامل حسنین یاحضرت زهرا یا امام علی می شود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1320 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 خطای پیامبر اسلام در قران آمده است : : إِنّا أَنزَلنا إِلَيكَ الكِتابَ بِالحَقِّ لِتَحكُمَ بَينَ النّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ ۚ وَلا تَكُن لِلخائِنينَ خَصيمًا ‍ : ما این کتاب را بحق بر تو نازل کردیم؛ تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم قضاوت کنی؛ و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی! (سوره نساء، آیه ۱۰۵) از ابتدای این آیه بدیهی است که شخص مورد خطاب پیامبر است ، زیرا محمد نسبت به مسلمین حسن نیت داشته و به یهودیان بسیار بدبین بوده است ، سرقتی پیش آمده بود که مرد یهودی نسبت بدان گناهی نداشت ولی عقیده پیامبر و مسلمین جز این بود ، و اگر محمد در این قضاوت علنی دچار خطا میشد نزد مسلمین اعتبارش را از دست می داد و آیه از سوی الله خیالی نازل شد تا سهو پیامبر را به وی گوشزد کند : وَاستَغفِرِ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفورًا رَحيمًا ‍ : و از خداوند، طلب آمرزش نما! که خداوند، آمرزنده و مهربان است. (سوره نساء، آیه ۱۰۶) واژه "استغفار" به خوبی این امر را آشکار می سازد که اندیشه دفاع از دگر اندیش سهوا صورت گرفته است و محمد دچار خطا شده است (شان نزول این آیه در کتب معتبر "تفسیر مجمع البیان" آمده است . و همین امر در خصوص ابطال عصمت محمد و اهل بیت کافی میباشد و ثابت میشود هیچکدام از سهو محفوظ نبوده اند ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام با علم غیبشان بین مردم حکمرانی و قضاوت نمی کردند بلکه خداوند آنان را موظف کرده بود تا بین مردم از طریق بینات و قسم خوردن حکم برانند. ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) . ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279 👌در روایتی آمده است ؛ « زمانی که امام علی علیه السلام ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد ؛ «اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 ❕امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم غیب نمی باشد 📚مفاهیم القرآن ، سبحانی ،ج 3 ص 455 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی» 📚وسائل الشیعه ج27 ص229 ❕حال بررسی اشکال معاند ؛ 👌خداوند می فرماید ؛ « ما اين كتاب را به حق بر تو فرستاديم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در ميان مردم قضاوت كنى و از كسانى مباش كه از خائنان حمايت نمايى - و از خداوند طلب آمرزش نما، كه خداوند آمرزنده و مهربان است » ( نساء 105 _ 106) ❕در شان نزول آيات فوق جريان مفصلى نقل شده كه خلاصه‏ اش اين است ؛ 👌طايفه بنى ابيرق طايفه ‏اى نسبتا معروف بودند، سه برادر از اين طايفه بنام" بشر" و" بشير" و" مبشر" نام داشتند،" بشير" به خانه مسلمانى به نام" رفاعه" دستبرد زد و شمشير و زره و مقدارى از مواد غذايى را به سرقت برد، فرزند برادر او به نام" قتاده" كه از مجاهدان بدر بود جريان را به خدمت پيامبر ص عرض كرد، ولى آن سه برادر يكى از مسلمانان با ايمان را به نام" لبيد" كه در آن خانه با آنها زندگى مى‏ كرد در اين جريان متهم ساختند. ❕" لبيد" از اين تهمت ناروا سخت برآشفت، شمشير كشيد و به سوى آنها آمد و فرياد زد كه مرا متهم به سرقت مى ‏كنيد؟ در حالى كه شما به اين كار سزاوارتريد شما همان منافقانى هستيد كه پيامبر خدا را هجو مى‏ كرديد و اشعار هجو خود را به قريش نسبت مى‏ داديد، يا بايد اين تهمت را كه بمن زده ‏ايد ثابت كنيد يا شمشير خود را بر شما فرود می ‏آورم.برادران سارق كه چنين ديدند با او مدار كردند، اما چون با خبر شدند كه جريان به وسيله قتاده به گوش پيامبر ص رسيده يكى از سخنوران قبيله خود را ديدند كه با جمعى به خدمت پيامبر ص بروند و با قيافه حق بجانب سارقان را تبرئه كنند، و قتاده را به تهمت ناروا زدن متهم سازند. پيامبر طبق « وظيفه عمل به ظاهر » شهادت اين جمعيت را پذيرفت ، قتاده كه بى‏ گناه بود از اين جريان بسيار ناراحت شد و به سوى عموى خود باز گشت و جريان را با اظهار تاسف فراوان بيان كرد، عمويش او را دلدارى داد و گفت: نگران مباش خداوند پشتيبان ما است. آيات فوق نازل شد و اين مرد بى‏ گناه را تبرئه كرد و خائنان واقعى را مورد سرزنش شديد قرار داد. 📚تفسیر قمی ج 1 ص 150 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕شان نزول ديگرى براى آيه نقل شده كه زرهى از يكى از انصار در يكى از جنگها به سرقت رفت، آنها به يك نفر از طايفه بنى ابيرق ظنين شدند، سارق هنگامى كه متوجه خطر شد، زره را به خانه يك نفر يهودى انداخت و از قبيله خود خواست كه نزد پيامبر ص گواهى به پاكى او بدهند و وجود زره را در خانه يهودى دليل بر برائت او بگيرند پيامبر ص كه چنين ديد طبق ظاهر او را تبرئه فرمود مرد يهودى محكوم شد، آيات فوق نازل گشت و حقيقت را روشن ساخت. 📚مجمع البیان ج 3 ص 162 ❕پیامبر گرامی اگر چه آگاه به علم غیب بوده است و از واقع قضیه اطلاع داشته است چنان که وقتی از علی علیه السلام در مورد علم پیامبر گرامی سوال کردند ، ایشان در پاسخ فرمود ؛ « علم پیامبر عبارت بود از علم تمام پیامبران و علم هر آنچه در گذشته بوده و علم هر آنچه در آینده تا روز قیامت است » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 127 ❕اما با توجه به آنچه در ابتدای پاسخ آمد ، پیامبر گرامی مامور به قضاوت بر اساس ظاهر قضیه و شهادت شهود بوده است ، بنابراین هیچ گونه سهوی از پیامبر گرامی صادر نشده است ،و ایشان مطابق ظاهر قضیه و شهادت شهود حکم کردند ، در رابطه با این که چرا خداوند پیامبرانش را مامور به حکم کردن مطابق ظاهر کرده است ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ https://t.me/Rahnamye_Behesht/5455 ❕در جمله « هرگز از خائنان حمايت نکن » «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً »گرچه روى سخن در اين آيه به پيامبر گرامی است ولى شك نيست كه اين حكم يك حكم عمومى نسبت به تمام قضات و داوران مى ‏باشد، و به همين دليل چنين خطابى مفهومش اين نيست كه ممكن است چنين كارى از پيامبر گرامی سر بزند، چه اينكه حكم مزبور ناظر به همه افراد است و در واقع تمام امت مراد هستند نظیر این بحث در گفتگوهای روزانه ما و در ادبیات زبانهای مختلف دیده می شود که انسان روی سخن را به کسی می داند اما هدفش این است که دیگران بشنوند . 👌« به در می گوید دیوار بشنوند» یا عرب به این ضرب المثل می گوید « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره »( مخاطبم تویی ولی همسایه تو بشنو) شاهد این سخن آن است که در آیه 23 اسراء خداوند پیامبر را مخاطب قرار می دهد و می فرماید ؛ « پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو» 👌در این آیه پیامبر را مخاطب قرار داده است در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت پدر و مادر خود را از دست داده بود .بنابراین این گونه دستورات به صورت خطاب به پیامبر و تفهیم امت است و از قبیل همان ضرب المثل معروف « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» که یکی از فنون بلاغی می باشد بیان شده است ، چنان که در روایتی امام رضا علیه السلام متذکر این نکته شده است ؛ 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 130 ❕این که خداوند پیامبرش را دستور به استغفار می دهد ، از این جهت نیست که پیامبر گرامی کار ناشایستی انجام داده است ، چنان که در روایتی آمده است ؛ « رسول خدا پیوسته توبه می کرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی مرتکب شده باشد » 📚الکافی ج 2 ص 325 👌بنابراین ؛ 1⃣استغفار پیامبر یا از جهت « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » است که توضیحش را در ذیل داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/2168 2⃣ یا این که از این جهت است که پيامبر طبق قوانين قضايى اسلام داورى كرد، و از آنجا كه مدارك خائنان از نظر ظاهر محكمتر بود، حق به جانب آنها داده شد، پس از آشكار شدن واقع و رسيدن حق به حقدار دستور مى‏ دهد كه از خداوند طلب آمرزش كند، نه بخاطر اينكه گناهى صورت گرفته است بلكه بخاطر اينكه بر اثر صحنه ‏سازى‏ هاى بعضى، حق مسلمانى در معرض نابودى قرار گرفته است (يعنى به اصطلاح استغفار بخاطر حكم واقعى است نه حكم ظاهرى). 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 112 3⃣اين احتمال نیز است كه استغفار در اينجا براى طرفين دعوا بوده است كه در طرح و تعقيب دعوا خلافگويى ‏هايى انجام دادند ، چنان که خداوند در آیاتی پیامبر را دستور می دهد تا برای مسلمین استغفار کند ؛ 🔸آل عمران 159 _ نساء 64 _ نور 62 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir