#عدالت_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔خوی توحش علی بن ابی طالب در تاریخ ثبت شده است. بلاذری در کتاب جمل من انساب الاشراف میگوید;
=========================
🔵وبعث علي بن أبي طالب عبد الرحمن بن جزء الطائي إلى سجستان فقتله حسكة. فقال على: لأقتلن من الحبطات أربعة آلاف. فقيل له: إن الحبطات لا يكونون خمس مئة.
🔴امام علی عبدالرحمان بن جز طائی را به سیسستان فرستاد. لکن حسکه حبطی وی را بکشت👈🏿،پس علی فرمود: بیاید که چهار هزار تن از حبطیان را به قتل رسانیم. وی را گفتند: حبطیان پانصد تن هم نشوند.👉🏿
=========================
💠#پاسخ💠
👌مطلب فوق کاملا بی سند و جعلی ، توسط افرادی نقل شده است که اعتقادی به ولایت علی علیه السلام نداشته اند ،این گونه افراد برای سرپوش گذاشتن به جنایات خلفای ثلاثه ، سعی دارند که دامان علی علیه السلام را آلوده به این بی عدالتی ها کنند در حالی که ؛
❕عمر همواره می گفت ؛
« علی از همه ما به داوری و قضاوت ( الهی ) آشناتر است »
📚صحیح بخاری ، ج 7 ص 116 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 305 _ مسند احمد ج 5 ص 113
❕علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛
« علی بن ابی طالب آگاه ترین شخص به امر قضاوت است »
📚سنن ابن ماجه ، ج 1 ص 161
🔸از ابن مسعود نقل می کنند ؛
« علی از همه مردم مدینه به امور قضاوت آشناتر بود »
📚استیعاب ج 2 ص 461_ فتح الباری ج 9 ص 236
❕ابونعیم در حلیه الاولیاء نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می فرمود ؛
« تو از همه بهتر عدالت را میان مردم رعایت می کنی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 65 _ الریاض النضره ج 2 ص 198
❕در نقل دیگر فرمود ؛
« تو ازهمه بهتر به رعیت مهربان هستی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 66
❕هیثمی نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه زهرا سلام الله علیهما می فرمود ؛
« تو را به همسری مردی در آوردم که مهربانیش به مردم از همه زیادتر است و در میان همه آنها عدالت را به بهترین وجه اجرا می کند و داوری او از همه بهتر است »
📚مجمع الزوائد ج 9 ص 165
🔸در روایات فراوانی از نقل های شیعه نیز علی علیه السلام به عدالت و مهربانی با مردم ستوده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 41 ص 102 باب 107
👌آنچه گذشت نقل های اهل سنت در مورد عدالت و مهربانی علی علیه السلام نسبت به مردم و علم و دانش او به قضاوت عادلانه بود ، آیا فردی که اوصاف او چنین است تصمیم می گیرد که در ازای کشته شدن یک فرد ،چهار هزار تن را بکشد ❗️
🔸نقل مورد استناد معاند کاملا بی سند و ضعیف است که به هیچ عنوان قابل اعتناء نیست و با روایات فوق که توسط اهل سنت در مورد عدالت و مهربانی علی علیه السلام نقل شده منافات دارد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « زنان را بی لباس بگذارید تا هوس بیرون رفتن نکنند » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2019
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد برده داری در اسلام را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2070
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2075
#نشر_مجدد
#هفتم_صفر_حزن_یا_سرور
🤔#پرسش
❔آیا این صحت داره که 7 صفر روز شهادت امام حسن مجتبی است و به دلیل آنکه در زمان قاجار به علت تقارن بین تولد ناصرالدین شاه و شهادت امام حسن ع زمان شهادت را همزمان با شهادت #حضرت محمد یعنی 28 صفر اعلام کردند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در نقل های متعددی سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بیست و هشتم ماه صفر دانسته شده است .
🔸شیخ #کلینی می نویسد ؛
« روایت شده است که شهادت امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر ( بیست و هشتم ) می باشد »
📚الکافی ج 1 ص 461
🔸مرحوم ابن شهر آشوب نیز مینویسد ؛
« امام حسن علیه السلام در روز بیست و هشتم #صفر از دنیا رفت »
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 28
👌شیخ مفید و شیخ طوسی نیز سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را بیست و هشتم صفر می دانند ؛
📚مسار الشیعه ص 47 _ مصباح المتهجد ص 790
❕البته مرحوم کفعمی و شهید اول سالروز #شهادت ایشان را هفتم صفر می دانند ؛
📚كفعمى در المصباح، ص 522؛ شهيد در الدروس، ص 152
❕بنابراین بر اساس نقل جمعى از علما و مورّخان، روز بيست و هشتم صفر ، روز شهادت امام حسن مجتبى عليه السلام است و اين روايت بيشتر در ميان شيعيان #مشهور است تا روايت هفتم ماه صفر.
📚کلیات مفاتیح نوین ص 611
❕البته با توجه به آنکه از هفتم صفر هم به عنوان روز شهادت امام حسن علیه السلام یاد شده است ، و احتمال دارد این تاریخ صحیح باشد ، باید در هر دو تاریخ به عزاداری و سوگواری برای این #مصیبت پرداخته شود .
👌از سوی دیگر مورخین شیعی تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام را هفتم صفر نوشته اند .
🔸ابن شهر آشوب مینویسد ؛
« تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام در روز #هفتم صفر در منطقه ابواء بوده است »
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 437
❕دیگران از علما و مورخین نیز تصریح کرده اند که روز ولادت امام کاظم علیه السلام هفتم ماه #صفر بوده است ؛
📚روضه الواعظین ج 1 ص 264 _ الدروس شهید ص 154 _ اعلام الوری ص 294_ سفینه البحار ج 8 ص 460_ منتهی الامال ج 3 ص 1463
❕بنابراین ولادت امام كاظم عليه السلام طبق نقل های فوق در سال 128، در روز هفتم ماه صفر در منطقه «ابواء» (محلّى ميان مكّه و مدينه) واقع شده است. لذا اين روز از جهتى روز حزن و از جهتى روز #سرور است.
📚کلیات مفاتیح نوین ص 609
🔹البته برخی بر اساس نقل زیر معتقدند که تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام در ماه ذی #الحجه بوده است .
❕ابو بصير گفت: در سالى كه حضرت امام موسى عليه السّلام متولّد شد، من در خدمت حضرت صادق عليه السّلام به سفر حجّ رفتم، چون به منزل ابواء رسيديم، حضرت براى ما چاشت طلبيد بسيار و نيكو آوردند، در اثناى طعام خوردن پيكى از جانب حميده به خدمت آن حضرت آمد و عرض كرد كه:
حميده مى گويد اثر وضع حمل در من ظاهر شده است و فرموده بودى كه چون اثر ظاهر شود تو را خبر كنم كه اين فرزند مثل فرزندان ديگر نيست... حضرت فرمود كه: حقّ تعالى پسرى به من عطا كرد ...
📚بحار الانوار ج 25 ص 42
👌استدلال می کنند که در این روایت ابوبصیر گفته است در همان سالی که حج را به جا آوردیم امام #کاظم علیه السلام متولد شد و این یعنی ایشان در ماه ذی الحجه متولد شده اند نه ماه صفر که جزء سال بعد از #حج میباشد .
🔸این استدلال درصورتی قابل قبول است که حجی که امام علیه السلام به جا آورده اند در ماه ذی الحجه و در ایام حج واجب بوده باشد نه ماه های دیگر در حالی که این نکته در روایت مذکور نیامده است ،لذا احتمال دارد که حج در ایام منتهی به ماه #صفر به جا آورده شده باشد که در راه بازگشت در منطقه ابواء میان مکه و مدینه امام کاظم علیه السلام متولد شده باشد .
❕البته با توجه به آنکه هفتم ماه صفر بنا بر نقل هایی روز شهادت امام حسن علیه السلام است ،سوگواری و عزاداری بر سرور و شادی مقدم است تا نشود خدایی ناکرده هتک امام حسن مجتبی علیه السلام صورت گیرد ، لذا شایسته نیست برای ولادت امام کاظم علیه السلام در روز هفتم صفر جشن و سرور بر پا کرد و تنها باید به ذکر مناقب و فضائل ایشان در کنار عزاداری برای امام حسن علیه السلام بسنده کرد ، آنچه در رابطه با قاجار گفته شد مستند نیست و اساس نقل های مذکور در رابطه با تاریخ ولادت و شهادت ، سال ها قبل از قاجار توسط علمای مطرح شیعه در کتابها آمده است .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#ازدواج_با_زن_نازا
🤔#پرسش
❔پیامبر اسلام: با زن خوب و صالح که بچهدار نمیشود و یا بچه نمیآورد، ازدواج نکنید!
در دین اسلام، نگاه به زنان یک نگاه جنسی است؛ زنان باید فقط با مردان سکس کنند و بچه بیاورند و به همین مقدار خلاصه میشود و هیچ حق و حقوقی را نیز ندارند.
#متن: محمد پیامبر اسلام میگوید که زن باکره بخواهید که فرزند بسیار آورد، و زن مقبولی که فرزند نیاورد مخواهید، که من مباهات میکنم.
#منبع: کتاب حلیه المتقین، نوشته محمد باقر مجلسی، صفحه ۹۲، انتشارات نیلوفرانه
✍🏻تکلیف این زن صالح و نیکوکارِ نازا چیست؟ آیا او حق خوشبخت شدن را ندارد؟ آیا نباید ازدواج کند و یک زندگی آرام را تجربه کند؟ چرا دین اسلام دینی خشونت آمیز است که آرامش و آسایش را از بشریت میگیرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌يكى از اهداف ازدواج و نيازهاى فطرى بشر، تناسل و تكثير نسل است به گونه اى كه اگر اين هدف از برنامه ازدواج حذف مى گرديد، بسيارى از مردم تن به ازدواج نمى دادند. از همين رو و به خاطر اين نياز در رواياتى، مردان از ازدواج با زنان نازا منع شده اند، البته اين منع به معناى حرمت و يا حتى كراهت ازدواج با آنان نيست بلكه به اين معناست كه اگر طالب فرزند و نسل هستى، نبايستى با زنانى كه نازا هستند، ازدواج كنى، همان گونه كه از نظر ملاك، ازدواج با مردانى كه عقيم هستند نيز همين حكم را دارد . اين روايت و امثال آن در حقيقت ارشاد به راه بهتر است، نه اينكه منع شرعى در كار باشد .
🔸در اهمیت فرزند آوری روایات متعددی وارد شده است ، از جمله ؛
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« فرزند بخواهيد و آن را طلب كنيد؛ چرا كه مايه روشنىِ چشم و شادىِ قلب است»
📚مکارم الاخلاق ج 1 ص 480
❕و فرمود ؛
« هيچ يك از شما نبايد فرزندخواهى را وا گذارد؛ چرا كه وقتى انسان بميرد و فرزندى نداشته باشد، از نام و آوازه مى افتد. »
📚المعجم الکبیر ج 23 ص 210
👌و فرمود ؛
« خانه اى كه كودك در آن نباشد، بركت در آن نيست.»
📚الفردوس ج 5 ص 359
🔸اهمیت فرزند آوری به گونه ای است که فرمودند با زنی زشتی که فرزند آور است ، ازدواج کنید اما با زن زیبای عقیم ازدواج نکنید ، چنان که فرمود ؛
« زن زيباى نازا را رها كنيد و با زن زشتِ فرزندزا، ازدواج كنيد؛ چرا که كه من در روز قيامت، به فراوانىِ شما، بر ديگر امّتها افتخار مى كنم. »
📚نهج الفصاحه ص 483
👌 روایتی هم که شبهه افکن به آن استناد کرده بود ، شبیه روایت بالا است و در آن از ازدواج با زن زیبای نازا نهی شده است . متن عربی روایت چنین است ؛
« تَزَوَّجوا بِكراً وَلوداً، و لا تَزَوَّجوا حَسناءَ جَميلَةً عاقِراً؛ فَإنِّي اباهي بِكُمُ الامَمَ يَومَ القِيامَةِ » « با دختران باكره و فرزندزا ازدواج كنيد؛ ولى با زنان نيكو و زيبا، امّا نازا، ازدواج نكنيد؛ چرا كه من روز قيامت، در برابر ديگر امّتها، به شما افتخار مى كنم. »
📚الکافی ج 5 ص 333
👌می بینیم مورد نهی ، ازدواج کردن با زنان زیبارو اما نازا است ، اما معاند آن را بر زن صالح و نیکوکار حمل می کند . علامه مجلسی هم در حلیه المتقین واژه « حسناء جمیله » که به معنای « نیکویی و زیبا رویی » است به مقبولیت و دلنشین بودن در نزد انسان ترجمه می کند ؛
« زن باکره بخواهید که فرزند بسیار آورد و زن مقبولی که فرزند نیاورد مخواهید »
📚حلیه المتقین ص 52
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌نکته مهم آن است که غالبا نازایی پس از ازدواج به واسطه پیشگیری های ابتدای ازدواج و استفاده از ابزار ناسالم برای جلوگیری از حامله شدن صورت می گیرد و کم است زنی که خود به خود نازا باشد ، بنابراین تقصیر نازایی غالبا بر عهده خود افراد است .
❕گفتیم که نهی مذکور ارشادی است که افرادی که طالب فرزند آوری هستند با زنانی ازدواج کنند که فرزند آورند ، روشن است که اینان اگر با زنانی ازدواج کنند که در بین خانواده و خواهران آنان زن نازا بوده و احتمال است که خودشان هم نازا باشند ، یا زنانی که در ازدواج اولشان روشن شده نازا هستند ، ازدواج با چنین زنانی برای مردانی که طالب فرزند هستند ، نتیجه ای جز طلاق و جدایی و کشمکش ندارد ، پبامبر گرامی اسلام برای این که از این مفاسد جلوگیری کنند ، ارشاد مذکور را انجام دادند ،اما مردانی هم که طالب فرزند نیستند یا خودشان نازا هستند چه مانعی دارد که با زنان نازا ازدواج کنند ؟
❔معاند می گوید «تکلیف زن نازا چیست ؟ آیا او حق خوشبخت شدن ندارد » ؟
👌می گوییم او می تواند با مردانی که تمایلی به فرزند آوری ندارند یا خودشان عقیم هستند ازدواج کنند و خوشبخت شوند ، اما براستی اگر مردانی عاشق فرزند باشند و با زنان نازا ازدواج کنند ، آن ازدواج به سر انجام می رسد و زن نازا روی خوشبختی را خواهد دید ؟ طبیعتا یا مرد تن به ازدواج دیگر می دهد یا زن را طلاق می دهد یا به قدری زن را اذیت می کند که خود زن مجبور شود خانه و کاشانه اش را ترک کند .
❕سخن پیامبر گرامی برای آن است که هم زنان نازا روی خوشبختی را ببینند و هم مردان طالب فرزند به خواسته خود برسند و مبادا شیفته زیبایی زن نازایی شوند که بعد از مدتی زندگیشان از هم گسسته شود .
👌جهت آگاهی از حقوق زن که بر عهده مرد است ، پاسخ های گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7414
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9963
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
👌در پاسخ ذیل آوردیم که این نحو تحلیل کردن و بیان مطالب ( مناسب های هفتم صفر ) توسط کسانی که صلاحیت و تخصص لازم در مسائل دینی را ندارند شایسته نیست ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1455
#طهارت_در_اسلام
🤔#پرسش
❔یکی از دروغهایی که اسلامگرایان مطرح میکنند این است که مدعی میشوند اسلام دین پاکی است و رعایت نظافت از پایه های ایمان به شمار میرود.
#منبع: الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : ۳ صفحه : ۳۶۸
#ترجمه: عبد اللّه بن سنان میگويد: امام صادق گفت: زمانی که در حال نماز شپشى يافتى، آن را در ميان سنگريزهها پنهان كن.
✍🏻این حدیث کاملا صحیح است، چنانچه علامه مجلسی بعد از نقل این حدیث میگوید: الحديث السادس : صحيح.
#منبع: مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي جلد : ۱۵ صفحه : ۲۴۳
✍🏻شپش بدن امام صادق و یارانش را فراگرفته و در نمازشان شپشها را در زمین دفن میکردند و یکی از دلایل مبتلا شدنان به شپش، بلندی ریش و عدم نظافت میباشد
✍🏻چرا امام صادق یارانش را به پاکیزگی تشویق نمیکند؟ چرا نمیگوید به حمام بروید و شپش ها را از بین ببرید، در حالی که میگوید آن ها را در زمین بیاندازید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پاکیزگی شعار اسلام و پیشوایان دین علیهم السلام بوده است و قرآن در یک تعبیر عام صراحتا تاکید بر پاکی و پاکیزگی کرده و می فرماید ؛
« خداوند، توبه كنندگان را دوست دارد، و پاكان را (نيز) دوست دارد » ( بقره 222)
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« خداوند پاك است و شخص پاك را دوست دارد، پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد. »
📚سنن الترمذی ج 5 ص 112
👌و فرمود ؛
« اين بدنها را پاكيزه سازيد، [تا] خداوند [جان] شما را پاكيزه گرداند؛ زيرا هيچ بنده اى نيست كه شب با بدنى پاكيزه بخوابد مگر اينكه فرشته اى در ميان جامه او با وى مى خوابد و هيچ ساعتى از شب از اين پهلو به آن پهلو نمى چرخد مگر اينكه آن فرشته گويد: خدايا! بنده ات را بيامرز؛ زيرا كه با بدنى پاكيزه خوابيده است.»
📚میزان الحکمه ج 12 ص 262
👌و فرمود ؛
« چه بد است بنده كثيف و لاقيد. »
📚الکافی ج 6 ص 439
👌و فرمود ؛
«مردمان كثيف و پلشت به هلاكت در افتند.»
📚کنزالعمال ح 7422
👌پيامبر خدا وقتى مردى را ديد كه موهايى ژوليده و جامه اى چركين و سر و وضعى نامرتّب داشت فرمود: «استفاده از نعمتهاى خدا و آشكار ساختن نعمت جزو دين است. »
📚الکافی ج 6 ص 439
👌و فرمود ؛
« خودتان را با هر وسيله اى كه مى توانيد پاكيزه كنيد؛ زيرا كه خداوند متعال اسلام را برپايه پاكيزگى بنا كرده است و هرگز به بهشت نرود مگر كسى كه پاكيزه باشد. »
📚میزان الحکمه ج 12 ص 264
👌 امام رضا عليه السلام فرمود ؛« پاكيزگى از اخلاق پيامبران است.»
📚بحارالانوار ج 78 ص 335
❕بنابراین روشن می شود که اساس اسلام و سیره پیشوایان دین بر پاکیزگی بنا شده است ، اما متاسفانه برخی از افراد به این مساله توجه نکرده یا نمی کنند و مطابق روایتی که معاند به آن استناد کرده و سایر روایات به نزد امامان می آمدند و سوال می کردند که اگر در هنگام نماز بر خود شپشی یافتیم آیا کشتن آن به نماز خللی وارد می کند و نماز و وضو را باطل می کند ، امامان می فرمودند خیر ، کشتن آن جایز است و می توانید شپش را در نماز کشته یا از خود طرد کنید و زیر سنگریزه ها پنهان کنید .
📚وسائل الشیعه ج 7 ص 274 باب 20 باب جواز قتل المصلی القمله و طرح القمله ودفنها فی الحصی
👌امامان با این بیان تکلیف افرادی را روشن می کردند که احیانا به پاکیزگی توجه نداشتند و بر بدن خود شپش می یافتند ، نه آنکه خودشان معاذ الله گرفتار ناپاکی باشند یا سایرین را به ناپاکی توصیه کنند . آنان مطابق نقل های فوق همواره همگان را به پاکی و پاکیزگی دعوت می کردند و اساس دین را بر پاکیزگی می دانستند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#حرمت_فرار_برده
🤔#پرسش
❔فرار بردگان گناهی بس بزرگ است
بله اين فرمان كسى است كه خود را پيامبرى از سوى خدا و براى هدايت مردم خوانده است.
پيامبر اعراب ميگويد برده اى كه براى آزادى خود از زير يوغ توحش مسلمانان خود را آزاد كند و فرار كند مرتكب گناه بزرگى شده است!
آيا كسى كه چنين تفكر ضد بشرى دارد ميتواند براى هدايت بشريت فرستاده شده باشد؟ آن هم از سوى خدا ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در گذشته توضیح دادیم که اسلام برنامه دقيق و زمانبندى شده براى آزادى بردگان دارد كه بالمال همه آنها تدريجا آزاد مى شوند، بى آنكه اين آزادى عكس العمل نامطلوبى در جامعه به وجود آورد.
❕آنچه غالبا مورد توجه قرار نمى گيرد اين است كه اگر نظام غلطى در بافت جامعه اى وارد شود ريشه كن كردن آن احتياج به زمان دارد، و هر حركت حساب نشده نتيجه معكوسى خواهد داشت، درست همانند انسانى كه به يك بيمارى خطرناك مبتلا شده و بيماريش كاملا پيشرفت نموده است، و يا شخص معتادى كه دهها سال به اعتياد زشت خود خو گرفته، در اينگونه موارد حتما بايد از" برنامه هاى زمان بندى شده" استفاده كرد.
👌اگر اسلام طبق يك فرمان عمومى دستور مى داد همه بردگان موجود در آن را آزاد كنند، چه بسا بيشتر آنها تلف مى شدند، زيرا گاه نيمى از جامعه را بردگان تشكيل مى دادند، آنها نه كسب و كار مستقلى داشتند، و نه خانه و لانه و وسيله اى براى ادامه زندگى.
❕اگر در يك روز و يك ساعت معين همه آزاد مى شدند يك جمعيت عظيم بيكار ظاهر مى گشت كه هم زندگى خودش با خطر مواجه بود و هم ممكن بود نظم جامعه را مختل كند، و به هنگامى كه محروميت به او فشار مى آورد به همه جا حمله ور شود و درگيرى و خونريزى به راه افتد.
👌اينجا است كه بايد تدريجا آزاد شوند، و جذب جامعه گردند، نه جان خودشان به خطر بيفتد، و نه امنيت جامعه را به خطر اندازند، و اسلام درست اين برنامه حساب شده را تعقيب كرد. تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/901
❕از سوی دیگر ، دستور به حسن معاشرت با بردگان از دستورات موکد و اساسی اسلام است تا جایی که پیامبر #گرامی فرمود ؛
« جبرئیل پیوسته سفارش ( حسن معاشرت ) با بردگان را به من می کرد »
📚الفقیه ج 4 ص 13
👌و فرمود ؛
« از هر چه #خودتان می خورید و می پوشید ، بردگان را هم بخورانید و بپوشانید »
📚امالی طوسی ج 2 ص 18
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« آخرین چیزی که از پیامبر در هنگام وفاتش شنیدم این بود که گفت شما را وصیت می کند به حسن #رفتار با یتیم و برده »
📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 456
👌و فرمود ؛
« از خدا بترسید ، از خدا بترسید در مورد زنان و بردگان زیرا آخرین سخنان پیامبر شما مربوط به حسن رفتار با زنان و #بردگان بود »
📚الکافی ج 7 ص 49
👌بنابراین دلیلی برای فرار برده از دست اربابی که با او مطابق دستورات اسلامی رفتار می کند و طبق برنامه اسلام پس از مدتی آزاد خواهد شد ، نمی باشد .
❕از آنجایی که بردگان دارای کسب و مالی نبودند وخانه و کاشانه ای نداشتند ، فرار آنان امنیت جامعه را مختل می کرد ، چرا که آنان برای سیر کردن شکم خود و ترتیب دادن پناهگاهی ، ناگزیر از جنگ و جدال و غارت بودند . اسلام با بیان حرمت فرار بردگان از دست مولی «عادل» هم ترتیبی داد که امنیت جامعه مختل نشود و هم بردگان بتوانند به راحتی پس از مدتی آزاد شوند و زندگی مستقلی داشته باشند لذا امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« سه دسته هستند که خداوند هیچ نمازی را از آنان قبول نمی کند که یک دسته نماز برده فراری است تا زمانی که به نزد مولی خود باز گردد »
📚الکافی ج 6 ص 199
👌البته در برخی دیگر از روایات ، حرمت فرار برده تا زمانی دانسته شده که ضرورتی برای آن فرار نباشد ؛ « من غیر ضروره »
📚خصال یک جلدی ص 242 _ مستدرک الوسائل ج 15 ص 475
❕قید « ضرورت » این نکته را می فهماند که اگر ارباب بر برده سخت گیرد و خوراک و پوشاک و پناهگاه او را تامین نکند و او را مورد شکنجه قرار دهد و برده نیز نتواند از طریق محاکم قضایی ، حق و حقوق خود را طلب کند ، فرار کردن برای او بی اشکال است و حرمت فرار در جایی است که عذر و ضرورتی در کار نباشد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.