آیا طبق منابع اهلسنت , ازدواج علی و فاطمه علیهما السلام به فرمان خداوند بود ? 🤔 ❓ با شخص سنی حرف میزدم.... بحث درمورد این شد که ازدواج حضرت زهرا و حضرت علی به دستور خدا بوده... ایشون این جواب رو که عکسشو فرستادم فرستاد میگه که این حدیث جعلیه... جوابش چیه؟؟ ❗️❗️ 💠💠 👌روایات متعدد و فراوانی است که بزرگان اهلسنت آنها را نقل کرده اند که این روایات تصریح دارد ازدواج علی و فاطمه علیهما و آلهما السلام به امر و فرمان خداوند بوده است , چنان که نقل می کنند که انس می گفت : " زمانيكه رسول خدا در مسجد تشريف فرما بود، خطاب به على فرمود: اينك، «جبرئيل» است كه به من اطلاع مى‏دهد: پروردگار، فاطمه عليها السّلام را به همسرى تو در آورده است و چهل هزار فرشته را گواه اين عقد ساخته است " " ... هذا جبريل يخبرنى أن اللّه زوجك فاطمة و استشهد على تزويجها أربعين الف ملك‏ " 📚ذخائر العقبی ص ٣٢ 👌و در روایت دیگر نقل می کنند که على عليه السّلام فرمود : " فرشته‏اى حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب شد و گفت: اى محمّد! خداى تعالى سلام مى‏رساند و مى‏فرمايد: زهراى مرضيه را در «ملأ اعلى» به همسرى على بن ابيطالب عليه السّلام در آوردم، تو هم او را در روى زمين به همسرى على عليه السّلام نامزد كن. " "أتانى ملك فقال: يا محمد إن اللّه يقرأ عليك السلام و يقول لك: إنى قد زوجت فاطمة ابنتك من على بن أبى طالب فى الملأ الأعلى فزوجها منه فى الأرض‏ " 📚ذخائر العقبی , طبری , ص ٣٢ _ ینابیع الموده ج ٢ ص ١٢٥ 👌و در نقل دیگر آمده است که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به على عليه السّلام، فرمود : " يا على! خداى تعالى به من دستور داده است تا تو را به دامادى خويش برگزينم. " : يا على إن اللّه أمرنى أن أتخذك صهرا " 📚ذخائر العقبی ص ٨٦ _ ینابیع الموده ج ٢ ص ١٧٥ 👌و فرمود : " خداوند مرا امر کرد که فاطمه را به عقد علی در آورم " " إن اللّه أمرنى أن أزوج فاطمة من على‏ " 📚مجمع الزوائد , ج ٩ ص ٢٠٤ _ المعجم الکبیر ج ١٠ ص ١٥٦ _ الریاض النضره ج ٣ ص ١٤٦ _ نظم درر السمطین ص ١٨٦ _ الجامع الصغیر ج ١ ص ٢٥٨ _ کنزالعمال ج ١١ ص ٦٠٠ _ تاریخ مدینه دمشق ج ٣٧ ص ١٣ _ میزان الاعتدال ج ٢ ص ٦٧١ _ لسان المیزان ج ٤ ص ٧٧ _ الفصول المهمه , ابن صباغ مالکی , ج ١ ص ٦٥٥ _ سبل الهدی ج ١١ ص ٣٨ _ السیره الحلبیه ج ٢ ص ٤٧٢ _ الصواعق المحرقه ص ١٢٤ ❕می بینیم انبوهی از بزرگان اهلسنت با اسناد مختلف این روایات را نقل کرده اند و به فرض اگر در سند برخی از این روایات اشکالی هم باشد , باز هم در صحت اصل روایت خللی وارد نمی شود , زیرا کثرت نقل از راههای تصحیح روایت است , چنان که ابن تیمیه می گوید : «زیادی و تعدد راه های نقل حدیث ، برخی از آنها ، برخی دیگر را تقویت می کند که خود زمینه یقین و اطمینان به آن حدیث را فراهم می کند ، اگر چه راویان آن گروهی از فاسقان و فاجران باشند » " فَإِنَّ تَعَدُّدَ الطُّرُقِ وَكَثْرَتَهَا يُقَوِّي بَعْضَهَا بَعْضًا حَتَّى قَدْ يَحْصُلُ الْعِلْمُ بِهَا وَلَوْ كَانَ النَّاقِلُونَ فُجَّارًا فُسَّاقًا " 📚مجموع فتاوی ابن تیمیه ج ٤ ص ٣٥ ❕گذشته از آنکه برخی از بزرگان اهلسنت تصریح کرده اند که روایت مذکور صحیح یا حسن است , مانند ابن حجر هیتمی که می گوید راویان این حدیث از ثقات هستند : " رجاله ثقات " 📚مجمع الزوائد ج ٩ ص ٢٠٤ ❕مناوی نیز تصریح می کند که روایت حسن است : " رواه الطبرانی عن ابن مسعود و هو حسن " 📚فیض القدیر ج ٢ ص ٢١٥ 👌هیتمی که روایت مذکور را صحیح دانسته است از بزرگان اهلسنت است که در وصف او گفته اند " پایان دهنده اهل فتوا و تدریس و دریای علم فقه و امام الحرمین و امامی بوده که ائمه حدیثی به او اقتدا می کردند و هیچ کس نمی تواند مانند مصنفات و آثار او را عرضه کند " "الشيخ الإمام شيخ الاسلام خاتمة اهل الفتيا والتدريس ، كان بحرا في علم الفقه وتحقيقه لا تدركه الدلاء ، إمام الحرمين كما أجمع على ذلك العارفون وانعقدت عليه خناصر الملأ ، إمام اقتدت به الأئمة ، وهمام صار في إقليم الحجاز أمة ، مصنفاته في العصر آية يعجز عن الاتيان بمثلها المعاصرون فهم عنها قاصرون " 📚النور السافر ص ٩٢ تا ٢٨٧ ( در وصف او فراوان سخن می گوید ) 👌یا در مورد مناوی گفته اند : " امام کبیر و بزرگ اهل عصرش بی هیچ شک و شبهه ای بوده است . او امام و فاضل و زاهد و عابد و جامع تمام علوم و معارف بوده است به گونه ای که هیچ کس در عصرش با او مقایسه نمی شد " " الامام الكبير ... أجلّ أهل عصره من غير ارتياب، و كان إماما فاضلا زاهدا عابدا ....قد جمع من العلوم و المعارف على اختلاف أنواعها و تباين أقسامها ما لم يجتمع في أحد ممن عاصره " 📚خلاصه الاثر ج ٢ ص ٤١٢ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir