امام باقر علیه السلام و طلاق همسرشان !!!! 🤔 : ❓با توجه به آنکه طلاق دادن همسر مورد غضب خداوند است چگونه در جلد ششم کتاب کافی روایتی آمده است که می گوید امام باقر همسر خود را حتی تا سه مرتبه طلاق داد ? آیا این عملکرد دون شان امام نبود !!!! 💠💠 👌چنین نیست که طلاق دادن همسر به صورت مطلق مورد غضب باشد , در مواردی طلاق دادن لازم و ضروری است , خصوصا آنجایی که ادامه زندگی مشترک ممکن نباشد و مثلا همسر انسان به هیچ عنوان حاضر نباشد که دست از رفتار و اعمال ناشایست خود بردارد , چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم : " بدون شك، قرارداد زوجيت از جمله قراردادهايى است كه بايد قابل جدايى باشد، چرا كه گاه عللى پيش مى‏آيد كه زندگى مشترك زن و مرد را با هم غير ممكن، يا طاقت‏فرسا و مملو از مفاسد مى‏كند، و اگر اصرار داشته باشيم كه اين قرارداد تا ابد بماند، سرچشمه مشكلات زيادى مى‏گردد، لذا اسلام با اصل طلاق موافقت كرده است، و هم اكنون نتيجه ممنوع بودن كامل طلاق را در جوامع مسيحى، ملاحظه مى‏كنيم كه چگونه زنان و مردان زيادى هستند كه به حكم قانون تحريف يافته مذهب مسيح ع طلاق را ممنوع مى‏شمرند و قانونا همسر يكديگرند، ولى در عمل جدا از يكديگر زندگى كرده، و حتى هر كدام براى خود همسرى غير رسمى انتخاب كرده‏اند! بنا بر اين اصل مساله طلاق يك ضرورت است، اما ضرورتى كه بايد به حد اقل ممكن تقليل يابد، و تا آنجا كه راهى براى ادامه زوجيت است كسى سراغ آن نرود. " 📚تفسير نمونه، ج‏24، ص: 224 ❕بر همین اساس در مجامع روایی ما بابی باز شده است در این موضوع که اگر همسر انسان سبب آزار و اذیت انسان شود و قابل اصلاح هم نباشد , در این صورت طلاق دادن او مستحب است و طلاق ندادنش مکروه است : "بابُ كَرَاهَةِ تَرْكِ طَلَاقِ الزَّوْجَةِ الَّتِي تُؤْذِي زَوْجَهَا " 📚وسائل الشيعة، ج‏22، ص: 13 باب 5 ❕در این رابطه پیامبر گرامی اسلام فرمود : " پنج‏كس‏اند كه دعايشان مستجاب نمى‏شود: يكم. مردى كه خداوند طلاق زنش را در اختيار او قرار داده است و زنش او را مى‏آزارد و او [آن مقدار] دارد كه مهريه‏اش را بدهد؛ امّا طلاقش نمى‏دهد [و به نفرين روى مى‏آورد] ... " " خَمسَةٌ لا يُستَجابُ لَهُم: رَجُلٌ جَعَلَ اللّهُ بِيَدِهِ طَلاقَ امرَأَتِهِ فَهِيَ تُؤذيهِ و عِندَهُ ما يُعطيها، و لَم يُخَلِّ سَبيلَها " 📚الخصال ج 1 ص 299 _ بحار الانوار ج 90 ص 356 👌نوعی از طلاقی که در اسلام است و به عنوان طلاق رجعی شناخته می شود آن است که مرد می تواند تا دو مرتبه پس از طلاق به زن رجوع کند و زندگی را از سر گیرد , زیرا این دو طلاق صورت گرفته ممکن است موجب تذکر همسر به اصلاح رفتار و عملکرد شود و مجددا زندگی بنیان نهاده شود , اما اگر این دو مرتبه طلاق موجب اصلاح نشد , نوبت طلاق سوم می شود که در آن دیگر رجوعی نیست , چنان که خداوند می فرماید : " طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود و طلاق سوم را دهد )" " الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسان‏ " ( بقره 229 ) ❕مفسرین می نویسند : "بنا بر اين طلاق سوم، رجوع و بازگشتى ندارد، و هنگامى كه دو نوبت كشمكش و طلاق و سپس صلح و رجوع انجام گرفت، بايد كار را يكسره كرد، و به تعبير ديگر اگر در اين دو بار، محبت و صميميت از دست رفته، بازگشت مى‏تواند با همسرش زندگى كند و از طريق صلح و صفا در آيد، در غير اين صورت اگر زن را طلاق داد ديگر حق رجوع به او ندارد ... " 📚تفسير نمونه، ج‏2، ص: 167 ❕بر همین اساس امام باقر علیه السلام دو مرتبه همسرشان را که سبب اذیت و آزار ایشان بودند را طلاق دادند اما مجددا در عده به او رجوع کردند شاید که همسرشان متذکر شده و اخلاق و رفتار خود را اصلاح کند , اما وقتی امام علیه السلام دیدند که همسر قابل اصلاح نیست و این دو مرتبه طلاق سبب تذکر او نشده است , طلاق سوم و نهایی را دادند و فرمودند که دیگر من به چنین زن غیر قابل اصلاحی نیاز ندارم : " فَعَلْتُ ذَلِكَ بِهَا إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ لِي بِهَا حَاجَة " 📚الكافي ، ج‏6، ص: 76 ▫️بنابراین طلاق دادن امام باقر علیه السلام در آخرین مرحله و پس از آن بود که همسرشان به هیچ عنوان قابل اصلاح نبودند و امام علیه السلام تا جایی که ممکن بود درصدد بودند که طلاق نهایی اتفاق نیفتد , اما وقتی دیدند که همسرشان قابل اصلاح نیست , بر اساس آنچه در اول کلام گفتیم , اقدام به طلاق نهایی همسرشان کردند . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi