آیا امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه به فردی توهین کرده است !!!! 🤔 : ❓اگر توهین کردن بد است چگونه است که امام علی در خطبه 184 نهج البلاغه به فردی می گوید بی دندان !!! آیا این توهین نیست ? 💠💠 ❗️در مورد خطبه 184 نهج البلاغه , سید رضی می گوید : " و من كلام له عليه السّلام قاله للبرج بن مسهر الطّائى، و قد قال له بحيث يسمعه: «لا حكم إلّا للّه»، و كان من الخوارج. " "از سخنان امام عليه السّلام است. اين سخن را امام به برج بن مسهر طايى كه از خوارج بود فرمود و اين در زمانى بود كه آن شخص با صداى بلند به گونه‏اى كه امام آن را بشنود شعار خوارج «لا حكم إلّا للّه» را سرداد. " ▫️مى‏دانيم جمعيّت خوارج- همان گروه نادان و كم‏عقل و متعصّبى كه بعد از ماجراى حكمين در صفّين بر امام شوريدند- شعارشان «لا حكم إلّا للّه» بود و مقصودشان اين بود كه نبايد براى حلّ مشكل جنگ صفين حكم و داورى تعيين كرد، چون حكم و داور فقط خداست. اين شعار كه كاملا با معناى انحرافى و نادرست به كار مى‏رفت از نشانه‏هاى خوارج بود و هنگامى كه برج بن مسهر طايى در محضر حضرت اين شعار را سر داد امام با كلمات تند و كوبنده‏اى آن مرد نادان ماجراجو را خاموش كرد تا ديگرى جرأت نكند در محضرش چنين شعارى با چنان محتواى گمراه‏كننده‏اى سر دهد . 📚پیام امام امیر المومنین ج 7 ص 133 ▫️امام علی علیه السلام در پاسخ فرد مذکور فرمود : " اسكت قبحك اللّه يا أثرم، فو اللّه لقد ظهر الحقّ فكنت فيه ضئيلا شخصك، خفيّا صوتك؛ حتّى إذا نعر الباطل نجمت نجوم قرن الماعز. " "خاموش باش! خداوند رويت را زشت (و سياه) كند اى دندان شكسته! به خدا سوگند حق آشكار شد در حالى كه تو شخصى ناچيز و بى‏مقدار بودى و صدايت به جايى نمى‏رسيد و آن‏گاه كه باطل، نعره برآورد تو همچون شاخ بزى آشكار شدى! " ▫️اثرم به معنای فردی است که دندانهایش از بن شکسته شده باشد . 📚فرهنگ ابجدی ص 12 ❗️این که امیر مومنان علیه السلام از تعبیر " اثرم " در خطاب به فرد مذکور استفاده می کند ممنوع توهینی نیست , بلکه نوعی خبر دادن از واقع است , زیرا او در واقع دندانهایش شکسته بود , چنانچه که " اشتر " که مالک اشتر به این وصف توصیف می شود به معنای کسی است که "  پلك چشمش برگشته يا شكافته يا فروهشته باشد. " 📚فرهنگ ابجدى،ص: 78 ❗️بنابراین تعابیر اشتر یا اثرم , نوعی خبر دادن از واقعیت است و استعمال آن ممنوعیتی ندارد . 👌البته امیر مومنان قصد خاصی داشته است که از فرد مذکور خوارجی با یک صفت واقعی اش یاد می کند , این قصد در بیان شارحین کلام مولا علیه السلام چنین آمده است : " تعبير به «أثرم» كه به گفته بعضى از ارباب لغت به كسى گفته مى‏شود كه مشت بر دهانش كوبيده‏اند و دندانهاى پيشينش شكسته است، نخست اشاره به اين است كه دهان و دندان تو نشان مى‏دهد آدم بدزبانى هستى كه پيش از اين، مخالفانت مشت بر دهانت كوبيدند، و ديگر اينكه كسى كه دندانهاى پيشين او شكسته باشد نمى‏تواند به طور فصيح صحبت كند و چنين كسى طبعا بايد بيشتر سكوت كند و كمتر سخن بگويد. " ❗️سپس در توضیح ادامه سخن علی علیه السلام می نویسند : "(ادامه سخن حضرت اشاره به اين است که ) هنگام ظهور اسلام به وسيله پيامبر يا هنگام ظهور ولايت حق به وسيله امير مؤمنان على عليه السّلام تو در صحنه حاضر نبودى و هرگز از حق دفاع نكردى، بلكه موجودى ناچيز بودى كه كسى به سخنانت توجه نمى‏كرد؛ اما اكنون كه نعره از حلقوم باطل برخاسته، سينه سپر كرده‏اى و با آنها هم صدا شده‏اى و احمقانه شعار آنها را سر مى‏دهى. با دقت در سوابق اين مرد و گروه هم عقيده او و شرايط موجود آن زمان، روشن مى‏شود كه برخورد سختگيرانه و خشن امام عليه السّلام و تعبيرات كوبنده و تحقيرآميز آن حضرت بسيار بجا و حكيمانه بوده است و اگر اين كار نمى‏شد بيم آن مى‏رفت كه افراد ناآگاهى تحت تأثير شعار ظاهرفريب آنان قرار گيرند. خوارج گروهى قشرى، متعصب، نادان و كم‏عقل بودند كه مشكلات عظيمى براى مسلمين به وجود آوردند. بى‏رحمى و قساوت آنها در تاريخ اسلام، كم‏نظير است. خوشبختانه در طول تاريخ، جامعه اسلامى آنها را شناخت و عقب زد و هم‏اكنون شايد گروه كمى وابسته به آنها وجود داشته باشند كه آنها هم تظاهر به اعتقاد باطل خود نمى‏كنند. " 📚پیام امام امیر المومنین ج 7 ص 135 ▫️در ذیل با استناد به آیات و روایات توضیح داده ایم که می توان از افرادی که قصد گمراه ساختن مردم را دارند با تکیه بر اوصاف واقعی آنان به صورت تحقیر آمیز یاد کرد تا مردم از اطراف آنان پراکنده شوند و چنین مواردی را نمی توان تحت عنوان ممنوعیت توهین محسوب کرد : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2844 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4635 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir