پاسخ به شبهه وهابی پیرامون مسح گوشها در وضو !!!! 🤔 : ❓ به هنگام وضو، آیا گوش‌ها جزو [مسح] سر است؟ و می‌توان آن‌دو را استحباباً مسح نمود؟ 🔺 امام بـاقـر : خير 🔺 امام صادق : بله 1_ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ أَنَّ أُنَاساً يَقُولُونَ إِنَّ بَطْنَ الْأُذُنَيْنِ مِنَ الْوَجْهِ وَظَهْرَهُمَا 👈🏻 مِنَ الرَّأْسِ. فَقَالَ : لَيْسَ عَلَيْهِمَا غَسْلٌ وَلَا مَسْحٌ‌. 📚 کافی ٢٩/٣ 2_ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ 👈🏻 الْأُذُنَانِ مِنَ الرَّأْسِ؟ قَالَ : نَعَمْ. قُلْتُ : فَإِذَا مَسَحْتُ رَأْسِي مَسَحْتُ أُذُنَيَّ؟ قَالَ : نَعَمْ. 📚 تهذیب الأحکام ٦٢/١ «مذهب» اگر از جانب خدا نباشد، قطعاً اختلاف وتناقض در آن موج می‌زند.❕❕❕ 💠💠 👌اهلسنت معتقدند که در وضو , گوشها باید به همراه سر مسح شود , ابوحنیفه و مالک بن انس و احمد بن حنبل از امامان فقهی اهلسنت به این مساله فتوا داده اند : 📚المبسوط للسرخسى 1: 65، و أحكام القرآن للجصاص 2: 353، و شرح معاني الآثار 1: 34، و بداية المجتهد 1: 13، و شرح فتح القدير 1: 12، و تحفة الاحوذى 1: 148، و تفسير القرطبي 6: 90. المدونة الكبرى 1: 16، و مسائل الامام أحمد بن حنبل: 8، و أحكام القرآن للجصاص 2: 353، و تحفة الاحوذى 1: 148. و تفسير القرطبي 6: 90، و بداية المجتهد 1: 13. ( به نقل از کتاب الخلاف شیخ طوسی ج 1 ص 86 ) ❗️این فتوای امامان اهلسنت بر خلاف قرآن کریم است , زیرا قرآن تنها مسح سر را واجب می داند نه مسح گوشها را و می فرماید : " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هنگامى كه براى نماز بپاخاستيد صورت و دستها را تا آرنج بشوئيد و سر و پاها را تا مفصل (يا برآمدگى پشت پا) مسح كنيد " " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن‏ " ( سوره مائده آیه 6 ) ❗️جالب آن است که در روایات اهلسنت هم آمده است که وقتی عثمان نحو وضوی پیامبر گرامی اسلام را بیان می کرد , سخنی از مسح گوشها توسط پیامبر گرامی به میان نمی آورد و میگفت پیامبر اسلام تنها سرش را مسح می کرد نه گوشها را : "ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ، ثُمَّ غَسَلَ كُلَّ رِجْلٍ ثَلَاثًا ثُمَّ قَالَ: رَأَيْتُ النَّبِيَّ يَتَوَضَّأُ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا " _ " ثُمَّ مَسَحَ رَأْسَهُ. ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَهُ الْيُمْنَى إِلَى الْكَعْبَيْنِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ. ثمَّ غَسَلَ الْيُسْرَى مِثْلَ ذَلِكَ. ثُمَّ قَالَ: رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا. " _ " ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ ثَلَاثًا، وَ غَسَلَ يَدَهُ الْيُمْنَى إِلَى الْمِرْفَقِ ثَلَاثًا، ثُمَّ الْيُسْرَى مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ مَسَحَ رَأْسَهُ، ثُمَّ غَسَلَ قَدَمَهُ الْيُمْنَى ثَلَاثًا، ثُمَّ الْيُسْرَى مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ قَالَ: رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ تَوَضَّأَ مِثْلَ وُضُوئِي هَذَا " 📚صحيح البخاري، ج‏1، ص: 133 _ صحيح مسلم، ج‏1، ص: 205 _ سنن أبي داود، ج‏1، ص: 56 👌در روایات شیعه نیز با صراحت گفته شده است که در وضو نیازی به شستن گوشها به همراه صورت یا مسح گوشها به همراه سر نیست و چنین عملی مشروع و مورد دستور شریعت نمی باشد : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْأُذُنَانِ لَيْسَا مِنَ الْوَجْهِ وَ لَا مِنَ الرَّأْسِ. " _ " فقال لیس علیهما غسل و لا مسح " 📚الکافی ج 3 ص 29 _ تهذیب الاحکام ج 1 ص 55 ❗️بله در روایتی آمده است که گوشها به همراه سر باید مسح شود : " سَأَلْت‏أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع الْأُذُنَانِ مِنَ الرَّأْسِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِذَا مَسَحْتُ رَأْسِي مَسَحْتُ أُذُنَيَّ قَالَ نَعَم‏ " ( تهذیب الاحکام ج 1 ص 62 ) ❗️این روایت بر خلاف قرآن و سایر روایات است که مسح گوشها در وضو را اجازه نمی دهند و از سوی دیگر این روایت موافق با فتاوای علمای اهلسنت است که مسح گوشها در وضو را واجب می دانند , بنابراین چنین روایتی که موافق با اهلسنت است , تقیه ای صادر شده و قابل تکیه نیست , زیرا طبق بیان امام صادق علیه السلام ما ماموریم که در هنگام تعارض , روایاتی را اخذ کنیم که خلاف اهلسنت است : "مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد " 📚الكافي ، ج‏1، ص: 68 👌شیخ طوسی نیز متذکر آنچه ما گفتیم پیرامون تقیه ای بودن روایت شده است : " فَمَحْمُولٌ عَلَى التَّقِيَّةِ لِأَنَّهُ مُوَافِقٌ لِمَذَاهِبِ الْعَامَّةِ وَ مُنَافٍ لِظَاهِرِ الْقُرْآن‏ " 📚الإستبصار فيما اختلف من الأخبار، ج‏1، ص: 64 👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir