گمراهی امام علی علیه السلام قبل از اسلام !!!!! 🤔 : ❓ علی بن ابی طالب رضی الله عنه، خود را گمراه و بی بصیرت می‌دانست تا آنکه هدایت الله متعال شامل حال او شد !!!! فَأَبْدَلَنَا بَعْدَ الضَّلَالَةِ بِالْهُدَی، وَأَعْطَانَا الْبَصِیرَةَ بَعْدَ الْعَمَی. (خطبه ۲۲ نهج البلاغه ) دقت شود که این کلام هیچ جای تأویل ندارد زیرا که اعتراف صریح است دال بر گمراهی ایشان قبل از هدایت. فلذا داستان عصمت مطلقه داشتن ائمه از قبل آفرینش آسمان ها و زمین و علم غیب و ... همگی از اساس باطل می‌گردد ❗️❗️❗️ 💠💠 ▫️استناد وهابی به این فراز نهج البلاغه است که امام علی علیه السلام می فرماید : " به يقين من و شما بندگان و مملوك پروردگارى هستيم كه جز او پروردگارى نيست و آنچنان در وجود ما تصرّف دارد كه ما آن‏گونه، قدرت تصرف در خويش را نداريم. او ما را از آنچه در آن بوديم به سوى صلاح و رستگارى راهنمايى كرد، ضلالت را به هدايت تبديل نمود، و بينايى را بعد از كوردلى به ما عطا فرمود " "فإنّما أنّا و أنتم عبيد مملوكون لربّ لاربّ غيره؛ يملك منّا ما لا نملك من أنفسنا، و أخرجنا ممّا كنّا فيه إلى ما صلحنا عليه، فأبدلنا بعد الضّلالة بالهدى، و أعطانا البصيرة بعد العمى " ❕ابن ابی الحدید معتزلی شافعی عالم برجسته اهلسنت در شرح کلام فوق می گوید : " جملات فوق بالخصوص اشاره به علی ع نیست زیرا او کافر نبود تا اسلام بیاورد بلکه مقصودش مردمان مخاطبش بودند اما این تعبیر را به صیغه جمع بیان کرده که گویا خودش هم داخل در آن جمع است " " ليس هذا إشارة إلى خاص نفسه ع لأنه لم يكن كافرا فأسلم و لكنه كلام يقوله و يشير به إلى القوم الذين يخاطبهم من أفناء الناس فيأتي بصيغة الجمع الداخلة فيها نفسه توسعا " 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏11، ص: 108 ❕توضیح بیشتر کلام ابن ابی الحدید معتزلی : ▫️1 _ امام علی علیه السلام هیچگاه کافر نبوده و لحظه ای برای بت سجده نکرده است بنابراین نمی توان گفت که معاذ الله , امیر مومنان ع از ضلالت کفر و کوردلی شرک به نور اسلام هدایت شد . ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر فرمود : " فانتهت الدّعوة إليّ و إلى عليّ لم يسجد أحد منّا لصنم قطّ، فاتّخذني اللّه نبيّا و اتّخذ عليّا وصيّا " دعوت به من و به علی منتهی شد. هیچ یک از ما دو نفر هرگز بر بتی سجده نکردیم، لذا خداوند مرا نبی و علی را وصی برگزید. " 📚مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام، ابن مغازلی , ص 239 _ 240 ❕اساسا علمای اهلسنت از امام علی علیه السلام با تعبیر : " کرم الله وجهه " یاد می کنند و کسانی چون ابن حجر تصریح می کنند که این تعبیر از این جهت است که امام علی علیه السلام هیچگاه برای بت سجده نکرد بر خلاف سایر صحابه که سابقه بت پرستی داشتند : " سئل رضي الله عنه عن حكمة استعمال كرم الله وجهه في حق علي رضي الله عنه دون غيره عوضا عن الترضي وهل يستعمل ذلك لغيره من الصحابة فأجاب بقوله حكمة ذلك أن عليا كرم الله وجهه ورضي الله عنه لم يسجد لصنم قط " 📚الفتاوی الحدیثیه , ابن حجر هیتمی مکی , ص 41 طبع مصر ▫️دیگران از علمای اهلسنت هم متذکر نکته فوق شده اند : 📚 المناقب المرتضوية , علامة مولى محمد صالح الكشفي الحنفي الترمذي , ص 161 ط بمبئي _ وسیله النجاه , علامه محمد مبین هندی ص 69 ( به نقل از احقاق الحق ج 8 ص 597 _ ج 17 ص 395 ) ▫️2 _ فراز مورد اشکال از نهج البلاغه از باب : " ایاک اعنی و اسمعی یا جاره " است که در فارسی می شود " به در می گوید دیوار بشنوند " . ▫️ عرب به ضرب المثل فوق می گوید « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره » ( مخاطبم تویی ولی همسایه تو بشنو) ❗️مثلا در آیه 23 اسراء , خداوند پیامبرش را مخاطب قرار داده و می فرماید ؛ « پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . 👈هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو»👉 ▫️در این آیه خداوند پیامبر را مخاطب قرار داده است که به پدر و مادرش نیکی کند در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت پدر و مادر خود را از دست داده بود . ▫️ این گونه دستورات به صورت خطاب به پیامبر است اما مقصود اصلی تفهیم امت است و از قبیل همان ضرب المثل معروف « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» است که یکی از فنون بلاغی محسوب می شود , همانطور که در روایتی , امام رضا علیه السلام متذکر این نکته شده است ؛ 📚البرهان فی تفسیر القرآن  ج 2 ص 130 ❕بنابراین اگر امام علی علیه السلام خودش را نیز مخاطب تعبیر مذکور قرار داده این تخاطب از باب " ایاک اعنی و اسمعی یا جاره " است و مقصود اصلیش افراد مخاطبش می باشند , چنانچه که ما نیز در فارسی گاه روی سخن را متوجه خود یا کسی می کنیم اما مقصود اصلی , دیگران هستند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir