به خلافت رسیدن فرزندان عمر بن خطاب در کتاب سلیم بن قیس !!!! 🤔 : ❓سلیم بن قیس از امام علی نقل میکند که ایشان خطاب به شیخین فرمود : بخدا قسم بدانيد كه احدى از نسل شما تا روز قيامت به خلافت دست پيدا نخواهد كرد. (أسرار آل محمد عليهم السلام ۲۳۳/۱ ) این در حالی هست که عمر بن عبدالعزیز از نسل سیدنا عمر رضوان الله تعالی علیهما هست و به خلافت هم رسیده . عمر بن عبدالعزیز بن مروان بن حکم در سال ۶۱ قمری، یا سال ۶۲ قمری و یا ۶۳ قمری به دنیا آمد. کنیه او ابوفحص (ابوحفص) بود پدرش عبدالعزیز بن مروان بن حکم و مادرش، ام عاصم دختر عاصم بن عمر بن خطاب بوده است ❗️❗️ 💠💠 👌در این رابطه توجه به دو نکته لازم است : ▫️1 _ در متن عربی روایت آمده است که امیر مومنان علیه السلام فرمود از عقب و اعقاب شما ( ابوبکر و عمر ) کسی تا روز قیامت به خلافت نمی رسد : " وَ اللَّهِ لَا يَنَالُهَا أَحَدٌ مِنْ عَقِبِكُمَا ( اعقابکما ) إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة " 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 591 ❕ماده "عقب " و " اعقاب " به معنای فرزندان و نوادگان پسری مرد است و نوادگان دختری را شامل نمی شود . 🔰راغب می گوید : " أَعْقَابُ الرّجلِ: فرزندان مرد. لغت شناسان گفته‏اند در معنى أعقاب- فرزند دختر (نوه دخترى) داخل نمى‏شود زيرا دختر نسب و تبارى را در پى ندارد " " أَعْقَابُ الرّجل: أولاده. قال أهل اللغة: لا يدخل فيه أولاد البنت، لأنهم لم يعقبوه بالنّسب " 📚مفردات ألفاظ القرآن، ص: 576 _ ترجمه مفردات الفاظ قرآن، ج‏2، ص: 625 ▫️فراهیدی نیز به نکته فوق اشاره می کند : " قولهم: لا عَقِبَ له: أي لم يبق له ولد ذكر " 📚كتاب العين، ج‏1، ص: 178 ❕از آنجایی که عرب همواره به فرزندان و نوادگان پسری خود توجه ویژه داشته و ادامه نسل خود را از طریق نوادگان پسری می دانسته است , در روایت فوق امام علی علیه السلام به ابوبکر و عمر می گوید که مطمئن باشند که از فرزندان پسری و نوادگان پسری آنان کسی به خلافت نمی رسد و چون عمر بن عبد العزیز نوه دختری عمر بوده لذا تعبیر مذکور منافاتی با به خلافت رسیدن او ندارد زیرا او از نوادگان دختری عمر بوده است نه نوادگان پسری . ▫️2 _ اساسا می توان گفت که در نقل و ثبت روایت مورد استناد وهابی , تصحیف و اشتباه صورت گرفته است . ❕تصحیف را چنین تعریف می کنند : " حديثى كه بخشى از سند يا متن آن، به چيزى شبيه آن يا نزديك به آن، تغيير كرده‏ باشد. " هو ما غُيِّرَ بعضُ سَنَدِه أو مَتنِهِ بِما يشابِهُهُ أو يقرُبُ مِنه‏ " 📚مقباس الهداية في علم الدراية، مامقانى، ج 1، ص 237. 👌مطابق آنچه مرحوم خویی از کتاب سلیم بن قیس نقل می کند :  در فراز مورد بحث , عمر بن خطاب به علی علیه السلام می گوید که از فرزندان شما تا روز قیامت کسی به خلافت نمی رسد : "  فقال عمر: أما و اللّه لا ينالها أحد من أعقابكم إلى يوم القيامة " 📚منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏3، ص: 26 👌بنابراین و طبق پاسخ فوق , اساسا نسخه نویسان اشتباه کرده اند و کلام عمر به امام علی علیه السلام را به عنوان کلام امام علی ع به عمر ثبت کرده اند . ❗️برخی در مورد تصحیف می نویسند : " تصحيف‏ها و ديگر اشتباهاتِ رخ‏داده در نسخه‏هاى گوناگون، برخاسته از بى‏دقّتى در خواندن و نوشتن احاديث است؛ زيرا تا چند دهه پيش، نقل تصويرى كتاب و حديث به‏شيوه عكس‏بردارى و پويش (اسكن)، ممكن‏نبود و محدثان، به ويژه از قرن سوّم به اين سو، حديث را از نسخه اصلى خوانده و سپس، قرائت خود را مى‏نوشتند. ازاين‏رو، خطا از دو ناحيه مى‏توانست راه‏يابد: گاه در قرائت و گاه در كتابت؛ هرچند در كتابت، خطاهاى بيشترى رخ‏داد. آنچه به اين موضوع دامن‏زد، نقطه‏ها، دندانه‏ها، حركات حروف و علائمى چون تشديد است كه گاه تغيير و يا جابه‏جايى آنها در كلمات، معنا را به‏طور كلّى عوض‏مى‏كند. براى حلّ اين معضل، بايد قرائت‏ها و كتابت‏هاى گوناگون يك حديث را به‏دست‏آورد و با مقايسه و كنارهم‏نهادن همه نقل‏ها يا نسخه‏هاى گوناگون، در يك تعامل شناور و دوسويه، متن اصلى را تعيين‏كرد " 📚آسيب شناخت حديث‏ , مسعودى، عبدالهادى‏ ,  ص71 👌مساله تصحیف در روایات فراوانی از اهلسنت هم راه یافته است تا جایی که برخی از علمای اهلسنت کتابهای مستقلی پیرامون تصحیف تالیف کردند , کتابهایی چون إصلاح الغلط الواقع في غريب الحديث لأبي عبيد، ابن قتيبة عبد اللَّه بن مسلم الدينوري‏ , تصحيف المحدّثين، حافظ أبي الحسن الدار قطني‏ , التطريف في التصحيف، , جلال الدين السيوطي‏ و .... @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir