▫️ادامه 👇
❕لذا در روایاتی که در تفسیر آیه فوق از ابن عباس و دیگران وارد شده تصریح شده است که مقصود آیه آن است که خداوند فرشتگانی ( چهار الی پنج ملک ) همراه وحی می فرستد تا وحی را از دستبرد شیاطین حفظ کرده و وحی به صورت سالم به پیامبر رسیده و پیامبر به صورت سالم و بدون سهو و نسیان و تصرف شیطان , وحی را به مردم برساند : " عن ابن عباس قال مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ آيَةً مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا وَ مَعَهُ أَرْبَعَةُ حَفَظَةٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ يَحْفَظُونَهَا حَتَّى يُؤَدُّونَهَا إِلَى النَّبِيِّ ص ثُمَّ قَرَأَ عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَعْنِي الْمَلَائِكَةَ الْأَرْبَعَةَ لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ ... أَرْبَعَةُ حَفَظَةٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مَعَ جَبْرَئِيلَ لِيَعْلَمَ مُحَمَّدٌ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ قَالَ وَ مَا جَاءَ جَبْرَئِيلُ بِالْقُرْآنِ إِلَّا وَ مَعَهُ أَرْبَعَةٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ حَفَظَةٌ ... كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا بُعِثَ إِلَيْهِ الْمَلَكُ بُعِثَ مَلَائِكَةٌ يَحْرُسُونَهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ أَنْ يَتَشَبَّهَ الشَّيْطَانُ عَلَى صُورَةِ الْمَلَكِ ... قَالَ هِيَ مُعَقِّبَاتٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ يَحْفَظُونَ النَّبِيَّ ص مِنَ الشَّيَاطِينِ حَتَّى يَتَبَيَّنَ الَّذِي أُرْسِلَ إِلَيْهِم "
📚بحار الانوار ج 56 ص 201
👌توجه به این نکته نیز لازم است که ادامه آیات فوق اشاره به " علم فعلی خداوند " دارد که می فرماید مقصود اين است كه خدا بداند كه پيامبرانش رسالتهاى پروردگارشان را بىكم و كاست ابلاغ كردهاند، و خداوند به آنچه نزد آنها است احاطه دارد، و هر چيزى را دقيقا احصا كرده است" (لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى كُلَّ شَيْءٍ عَدَداً) .
👈"منظور از" علم" در اينجا "علم فعلى " است، و به تعبير ديگر معنى آيه اين نيست كه خداوند چيزى را در باره پيامبرانش نمىدانسته و بعدا دانسته است، چه اينكه علم خدا ازلى و ابدى و بىپايان است، بلكه منظور اين است كه اين علم الهى در خارج تحقق يابد و صورت عينى به خود بگيرد، يعنى پيامبران رسالت او را عملا ابلاغ كنند و اتمام حجت نمايند , یعنی علت اين كار كه اطراف وجود پيامبران با نگهبانان احاطه مىشود، اين است كه آنان به رسالتهاى پروردگار خود تحقق بخشند و جملۀ «لِيَعْلَمَ» به معنى «ليتحقق» است "
📚همان منابع از تفسیر نمونه و منشور جاوید
❕در مورد علم فعلی خداوند در ذیل بیشتر توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3417
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4752
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir