eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔علم غیب فاطمه٬ واقعیت یا دروغی شاخدار؟ آخوندها و دکانداران دین یک عمر از علم غیب داشتن فاطمه دختر پیامبر سخن‌ها گفتند و کاغذ‌ها سیاه کردند! حال آنکه با نگاهی به کتب روایی در می‌یابیم فاطمه حتی در روز قیامت هم که گفته می‌شود تمام رازها برملا می‌شود هنوز نمی‌داند بعد از مرگش چه بر سر فرزندش حسین آمده! ↓↓↓ از رسول خدا روایت است که فرمود: چون روز قیامت شود فاطمه همراه جمعی از زنانش می‌آید. به او‌ گفته می‌شود به بهشت داخل شو. پاسخ می‌دهد: داخل نمی‌شوم تا بدانم پس از من با فرزندم چه کردند؟ به او گفته می‌شود به وسط صحرای محشر نگاه کن. چون نگاه می‌کند٬ حسین را می‌بیند که بی‌سر ایستاده‌است. آنچنان فریاد می‌زند که من نیز با او فریاد می‌کشم٬ فرشتگان نیز به فریاد او فریاد می‌کشند! 📚منبع: اللهوف - تألیف ابن طاووس - ترجمه سید احمد فهری زنجانی - انتشارات دلیل ما ، قم ٫ ۱۳۸۰ - صفحه ۱۵۷ ❗️❗️ 💠💠 👌روایتی که معاند به آن استناد کرد ،نقل ذیل است که مطابق آن پیامبر گرامی فرمود ؛ « إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ جَاءَتْ فَاطِمَةُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا فِي لُمَةٍ مِنْ نِسَائِهَا فَيُقَالُ لَهَا ادْخُلِي الْجَنَّةَ فَتَقُولُ لَا أَدْخُلُ حَتَّى أَعْلَمَ مَا صُنِعَ بِوَلَدِي مِنْ بَعْدِي فَيُقَالُ لَهَا انْظُرِي فِي قَلْبِ الْقِيَامَةِ فَتَنْظُرُ إِلَى الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَائِماً وَ لَيْسَ عَلَيْهِ رَأْسٌ فَتَصْرُخُ صَرْخَةً وَ أَصْرُخُ لِصُرَاخِهَا وَ تَصْرُخُ الْمَلَائِكَةُ لِصُرَاخِنَا فَيَغْضَبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنَا عِنْدَ ذَلِكَ فَيَأْمُرُ نَاراً يُقَالُ لَهَا هَبْهَبُ قَدْ أُوقِدَ عَلَيْهَا أَلْفَ عَامٍ حَتَّى اسْوَدَّتْ لَا يَدْخُلُهَا رَوْحٌ أَبَداً وَ لَا يَخْرُجُ مِنْهَا غَمٌّ أَبَداً فَيُقَالُ لَهَا الْتَقِطِي قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْه‏ » « هنگامى كه قيامت بر پا مى‏ شود فاطمه زهرا در حالى وارد صحراى محشر مى‏ شود كه گروهى از زنان شيعيان در اطراف آن بانو خواهند بود. و به حضرت زهرا گفته مى‏ شود: داخل بهشت شو! وى مى ‏فرمايد:👈 وارد بهشت نمى ‏شوم تا بدانم👉 بعد از من با فرزندم چه عملى انجام داده ‏اند. به آن حضرت مى ‏گويند: در ميان جمعيت قيامت نگاه كن. وقتى نظر مى ‏كند امام حسين عليه السّلام را خواهد ديد كه با بدن بى‏ سر ايستاده است! زهرا فريادى مى‏ زند كه من به واسطه فرياد او فرياد خواهم زد و عموم ملائكه نيز به فرياد مى ‏آيند. در چنين حالى است كه خداوند قهار به خاطر ما غضب مى ‏كند و آتشى را كه مدت هزار سال افروخته‏ اند تا سياه شده و آن را هبهب مى‏ گويند و هرگز نسيمى داخل آن نشده دستور مى ‏دهد تا قاتلين امام حسين‏ ع را برباید » 📚ثواب الاعمال ص 217 _ بحار الانوار ج 7 ص 127 ❕مطابق این روایت ، فاطمه س ، به واسطه تعلیم پیامبر گرامی ، از غیب و سرنوشت نهایی امام حسین ع مطلع بود . بنابراین این روایت کاملا خلاف ادعای معاند را ثابت می کند که فاطمه س ، علم غیب نداشت . 👌این که در این روایت تعبیر « حتی اعلم » « تا بدانم » به کار رفته است ، به آن معنا نیست که فاطمه س ، چیزی را نمی داند و درخواست دانستن دارد ، بلکه معنای جمله مذکور « تحقق معلوم و علم فعلی » است . ❕مثلا در این شکی نیست که خداوند عالم به همه چیز است ، چنان که می فرماید ؛ « هيچ چيز در زمين و آسمان، از پروردگار تو مخفى نمى ماند؛ حتّى به اندازه سنگينى ذرّه اى؛ و نه كوچكتر و نه بزرگتر از آن نيست، مگر اين كه (همه آنها) در كتابِ آشكار (و لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است». ( یونس 61) 👌بنابراین خداوند علام الغیوب است ، اما با این وجود در مورد خداوند در قرآن تعبیری چون « دانست » ، « تا بداند » ، « هنوز ندانسته است » آمده است . ❕می فرماید ؛ « أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِين‏ » « آيا چنين پنداشتيد كه شما (تنها با ادعاى ايمان) وارد بهشت خواهيد شد در حالى كه هنوز خداوند مجاهدان از شما و صابران را ندانسته است » ( آل عمران 142 ) ، « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرى‏ إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْراً يُؤْتِكُمْ خَيْراً مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ » « اى پيامبر! به اسيرانى كه در دست شما هستند بگو اگر خداوند خيرى در دلهاى شما بداند بهتر از آنچه از شما گرفته به شما مى ‏دهد، و شما را مى‏ بخشد، و خداوند آمرزنده و مهربان است. » ( انفال 70 ) ، « الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفا » « هم اكنون خداوند از شما تخفيف داد و دانست كه در شما ضعفى وجود دارد » ( انفال 66 ) 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 « عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ احَداً _ الَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَانَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً* لِيَعْلَمَ انْ قَدْ ابْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهمْ وَ احَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَ احْصى‏ كُلَّ شَىْ‏ءٍ عَدَدا » « عالم الغيب اوست، و هيچ‏كس را بر اسرار غيبش آگاه نمى‏ سازد- مگر رسولانى كه آنها را برگزيده است و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏ دهد- تا بداند پيامبرانش‏ رسالت‏هاى پروردگارشان را ابلاغ كرده‏ اند و او به آنچه نزد آنها است احاطه دارد و هرچيزى را احصا كرده است. » ( جن 26_28 ) ❕در گذشته توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1203 👌تعابیری چون « دانست » ، « تا بداند » و مانند آن در مورد خداوند ، به معنای دیدن و تحقق علم فعلی خداوند است ، یعنی علم الهی در خارج تحقق یابد یا صورت عینی به خود گرفت و معلوم الهی در عالم خارج محقق شد و خداوند آن را در خارج ببیند ، اینگونه تعابیر در موارد تاکید به کار می رود ، چنانکه در استعمالات عرفی نیز ، چنین تعابیری به کار می رود . ❕بنابراین منظور همان تحقق عینی مسائل و وجود_خارجی آنها است و به تعبیر دیگر ظهور آثار و شواهد عملی است ، مثلا در آیه « علم ان فیکم ضعفا » ، علم خداوند در مورد ضعف عده ای از مسلمین در خارج پیاده شد و تحقق عینی یافت ، این است معنی علم هنگامی که در اینگونه موارد در مورد خداوند به کار می رود ؛ 📚تفسیر نمونه ج 16 ص 205 ❕لذا در کتاب پیام قرآن و تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « منظور از جمله لِيَعْلَمَ (تا خداوند بداند) اين نيست كه چيزى را نمى‏ دانسته و آگاه شده است، بلكه منظور تحقق عينى علم خداوند است كه از آن تعبير به علم فعلى مى‏ شود، يعنى هدف اين بود كه علم خداوند درباره ابلاغ رسالت عينيت خارجى پيدا كند و حاصل گردد. » ، جمله « لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ » (در حالى كه خدا هنوز ندانسته) كه نظير آن در ساير آيات قرآن نيز ديده مى ‏شود، در واقع به معنى « هنوز تحقق نيافته »است (به تعبير ديگر نفى" علم" به معنى نفى" معلوم" است و اين گونه تعبير معمولا در موارد تاكيد به كار مى‏ رود) . 📚پیام قرآن ج 7 ص 225 _ تفسير نمونه، ج‏7، ص 312 ❕لذا در تفسیر قمی می خوانیم ؛ « مقصود از دانستن خداوند ، همان دیدن خداست ( و تحقق پیدا کردن علم خدا در خارج ) چرا که خداوند از ابتدا مجاهد را از غیر مجاهد می داند ... اما مردم را به فعلشان ( که در خارج دیده میشود ) معاقبه می کند نه به علمش » « لما یری لانه قد علم قبل ذلک من یجاهد و من لا یجاهد » 📚تفسیر قمی ج 1 ص 119 ❕بنابراین جمله فاطمه س که می گوید ؛ « داخل بهشت نمی شوم تا بدانم » « لا ادخل حتی اعلم » ، به معنای آن است که علم من جنبه عینی به خود بگیرد و معلوم به من نشان داده شود ، و من ببینم ، لذا امام حسین ع ، با سر بریده به ایشان نشان داده شد . 👌چنان که گفتیم فاطمه س ، به تعلیم پیامبر ، آگاه از سرنوشت ، امام حسین ع بود ، چنان که در روایت دیگری ، پیامبر گرامی ، فاطمه را از وقائع قیامت آگاه می کرد و فرمود ؛ « هنگامى كه بر فراز منبر بروى، جبرئيل از طرف خداوند سبحان نزد تو مى‏ آيد و مى‏ گويد: اى فاطمه! حاجت خويشتن را بخواه! تو خواهى گفت: پروردگارا! حسن و حسينم را به من نشان بده! حسنين در حالى نزد تو مى‏ آيند كه خون از رگهاى گردن حسين فرو مى‏ ريزد. حسين مى ‏گويد: بار خدايا! امروز حق مرا از آن افرادى كه به من ظلم و ستم كردند بگير. در همين زمان است كه درياى غضب حضرت پروردگار به جوش مى ‏آيد، براى غضب خداوند است كه ملائكه و جهنّم نيز به خروش مى ‏آيند. جهنّم نعره مى‏ زند و زبانه مى ‏كشد و به صحراى محشر مى‏ ايد. آنگاه قاتلين حسين را با فرزندان و فرزندان فرزندان آنان مى ‏ربايد. » 📚تفسیر فرات کوفی ، ص 445 _ بحار الانوار ج 43 ص 225 ❕همینطور فاطمه س ، به واسطه تعلیم جبرئیل ، آگاه به سرنوشت فرزندان خود تا روز قیامت بود ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2666 👌و به خاطر همین علم و آگاهی ، ایشان در عالم برزخ برای مصائب امام حسین ع ، گریه می کنند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2784 ❕با توجه به این نکات روشن می شود که مقصود از تعبیر « حتی اعلم » ، عینیت یافتن علم فاطمه س ، به سرنوشت امام حسین ع و دیدن ایشان است ، لذا دیگر به ایشان سرنوشت امام حسین ع را بازگو نکردند ، زیرا ایشان از قبل می دانست ، بلکه خود امام حسین ع را با سر بریده حاضر کردند تا علم ایشان نسبت به امام حسین ، جنبه عینی و فعلی بگیرد و دیگر ، قاتلین امام حسین ع در عذاب شدن ، و این که مورد شفاعت فاطمه س ، واقع نمی شوند ، عذری نداشته باشند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔برخی شبهه می کنند که سوختن ظالم در دوزخ چه سودی به حال مظلوم در این دنیا دارد ❗️❗️ 💠💠 1⃣چنان که در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2763 ❕هدف از خلقت انسان آن است که با اختیار خود ، مسیر تکامل را طی کند . 👌اساس زندگی بشر بر آزادی اراده است تا همگی آزمایش شوند نه اجبار و اکراه و گرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت . اگر کسانی که قصد ظلم و ستمگری را دارند ببینند تا اقدام به ظلم می کنند ، سنگی از آسمان نازل شده و هلاک می شوند دیگر کسی جرات ظلم کردن را به خود نمی دهد و همگان بالاجبار مسیر صلاح و اطاعت را در پیش می گیرند که روشن است که این هدایت اجباری فایده ای ندارد زیرا تکامل اختیاری است که ارزشمند است. ❕بدین گونه لغویت در تکلیف حاصل می شود و همگان بالاجبار مسیر درست را در پیش می گیرند یعنی تکامل اجباری اما تکامل اختیاری است که ارزش دارد نه تکامل اجباری. 2⃣از سوی دیگر ، اگر هر ظالمی در هنگام ظلم در همین دنیا عذاب شود ، این عذاب چه سودی به حال مظلوم دارد ❗️عذاب و عقاب ظالم در دنیا نیز حقوق از دست رفته مظلوم را به او پس نمی دهد ، و نهایت آن است که ظالم عقاب می شود و می میرد یا قدرت و دارایی خود را از دست می دهد ، اما حقوق پایمال شده مظلوم جبران نمی شود ، بنابراین مجازات ظالم باید به گونه ای باشد که حقوق مظلوم جبران شود . 3⃣اگر به خاطر فلسفه ای که در شماره اول گفتیم ، عذاب ظالمان در دنیا کلیت ندارد ، این به آن معنا نیست که ظالم از چنگال عدالت الهی گریخته باشد ، چنان که علی ع فرمود ؛ « اگر [خدا] ستمگر را مهلت دهد، از دستش نرسته است، بلكه در جاى غم و اندوه بر سر راهش و در گلوگاه او، آنجا كه آب دهان فرو برده مى‏ شود در كمين اوست. » 📚نهج البلاغه ، خطبه 97 👌و فرمود ؛ « خداوند سبحان ستمِ ستمديدگان را مهلت مى ‏دهد، اما ناديده نمى‏ گيرد. » 📚غرر الحکم ح 6078 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣مظلوم اگر در دنیا توان مقابله با ظالم را نداشته باشد و بر ظلم و اذیت او شکیبایی کند ، در همین دنیا از نفع و سود ، بی بهره نیست و به حسب روایات متعددی ، با صبر و شکیبایی بر ظلم ظالم ، پاداش و اجر الهی را جلب می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 121 باب 85 ❕لذا امام عسکری ع فرمود ؛ « کسی که در دنیا ( در برابر ظلم ظالم ) امتحان شود ، ( و شکیبایی کند ) ، ثوابش در آخرت برایش ذخیره شده است » 📚تفسیر الامام العسکری ، ص 577 _ بحار الانوار ج 64 ص 234 5⃣چنان که گفتیم ، صرف عذاب شدن ظالم در دنیا ، نفعی به حال مظلوم ندارد ، همینطور صرف سوختن ظالم در آتش ، تمام ظلم وارد شده بر مظلوم را جبران نمی کند ، مجازات باید به گونه ای باشد که حقوق پایمال شده مظلوم ، جبران شود . ❕در روایات اهلبیت ع به روشنی نحوه بهره گیری مظلوم از ظالم و جبران حقوق مظلوم ، ترسیم شده است که با توجه به آن فلسفه مجازات ظالم در آخرت و ارتباط آن با حقوق ظلوم روشن می شود . ❕پيامبر خدا فرمود ؛ « روز قيامت بنده خوشحال از حسنات خود وارد محشر مى‏ شود. مردى مى ‏آيد و مى ‏گويد: پروردگارا! اين مرد به من ظلم كرده است. پس، از حسنات او برداشته و در حسنات آن مرد دادخواه گذاشته مى‏ شود. به همين ترتيب افرادى كه در حق آنها ستم كرده است مى‏ آيند تا جايى كه حتى يك حسنه براى او باقى نمى ‏ماند. از آن پس اگر كسى بيايد و حق خود را از او بخواهد از گناهان آن مرد برداشته و به گناهان او افزوده مى‏ شود. بدين سان همچنان داد مردم از او گرفته مى‏ شود، تا آن كه به آتش درآيد. » 📚میزان الحکمه ج 6 ص 535 ❕در روایت دیگر فرمودند ؛ «روز قيامت بدهكار ( و ظالم ) ، را در حالى كه از همّ و حزن شكايت مى‏ كند مى ‏آورند، در صورتى كه اعمال حسنه داشته باشد آنها را براى طلبكارش ( و مظلوم ) ، منظور مى ‏كنند و اگر افعال و اعمال نيك نداشته باشد سيّئات و قبايح طلبكار را براى وى حساب مى ‏نمايند. » 📚علل الشرایع ، ج 2 ص 528 ❕این مساله در روایت امام سجاد ع با وضوح بیشتری بیان شده و ایشان در بیان اوضاع محشر فرمود ؛ « ( خداوند ندا می دهد ) ، منم خدايى كه جز من خدايى نيست و داور دادگرى هستم كه ستم نمى‏ كند، امروز با عدل‏ و قسط خود ميان شما داورى مى‏ كنم و به كسى ستمى نرود، امروز حقّ ضعيف را از قوى بستانم و از بدهكار حق بستانكار بگيرم و با حسنات و سيئات، تقاص بدهكارى ‏ها را بنمايم و ثواب بخشش‏ها را بپردازم. امروز هيچ ستمگرى در برابر من از اين گردنه عبور نكند در حالى كه مظلمه ‏اى از كسى به گردن او باشد مگر آنكه صاحب حق آن را به وى ببخشد و من پاداش او را بدهم و هنگام حساب حق او را بستانم. ❕اى خلايق! به يك ديگر بچسبيد و هر حقى به گردن كسى داريد كه در دنيا به ستم از شما ستانده شده از او بطلبيد و من خود عليه او گواه شما هستم و گواهى همچون من بس.... ❕در اين هنگام مردى قرشى به ايشان عرض كرد ؛ اى فرزند رسول خدا! اگر مرد مؤمنى حقّى بر گردن كافرى دارد از آن كافر كه خود اهل دوزخ است چه بستاند؟ امام على بن الحسين عليه السّلام فرمود ؛ « از گناهان آن مرد مسلمان به اندازه حقى كه به گردن آن كافر دارد كم مى‏ شود و آن كافر به اندازه آنها با عذاب كفر خود عذاب مى‏ شود. آن مرد قرشى گفت: اگر مسلمانى به گردن مسلمانى حقى دارد چگونه از آن مسلمان حقش را دريافت كند؟ امام عليه السّلام فرمود ؛ براى آن مسلمان بستانكار از حسنات بدهكار ظالم بگيرند و بر حسنات آن ستمديده اضافه كنند. مرد قرشى گفت: اگر ظالم حسناتى نداشته باشد چه؟ امام عليه السّلام فرمود ؛ اگر ظالم حسناتى نداشته باشد ستمديده بستانكار گناهى دارد و از گناهان آن ستمديده بستانكار بگيرند و به گناهان ستمگر بدهكار اضافه كنند تا حساب او پاك شود. » 📚الکافی ج 8 ص 105 _ بحار الانوار ج 7 ص 268 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ما در پاسخی بر اساس آیات و روایات، گفته ایم که در اسلام تنها نبرد با کفاری حربی ، یعنی کفاری که دشمن مسلمین هستند و قصد نابودی مسلمین را دارند جایز است ، نه سایر کفار که دشمن مسلمین نیستند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2302 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 ❕حال یکی از معاندین در پاسخ ما گفته است که علمای شیعه سخن از جهاد ابتدایی به میان آورده اند ، یعنی جواز حمله به کفار بدون آنکه مسلمین مورد حمله و هجوم واقع شده باشند . 👌ما در پاسخ این معاند نو رسیده می گوییم که باید کلام علما را جوری توجیه کنید که با ادله شرعی از آیات و روایات تضاد نداشته نباشد ، به این که جهاد ابتدایی می گوید می توانی به کفاری که دشمن هستند حمله کنی ، اگر چه آنها تاکنون حمله نکرده اند ، اما در صدد توطئه چینی و ضربه زدن به مسلمین هستند ، با این توجیه ، جهاد ابتدایی بازگشت می کند به جهاد دفاعی . ❕اگر کلام علما محل این توجیه نبود ، کلامشان برای ما حجت نیست ، زیرا بر خلاف آیات و روایات فراوان معصومین است ، در جایی که اگر کلام منقول از یک امام معصوم ، در صورتی که خلاف قرآن و روایات مشهور باشد ، برای ما قابل قبول نیست کلام علما که جای خود دارد ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2346 👌در سه پاسخ اول گفته ایم که به حسب آیات و روایات ، کفار به چهار نوع تقسیم می شود که تنها نبرد با یک نوع یعنی کفار حربی و دشمن جایز است ، حال معاند می گوید که برخی از علما گفته اند که کفار دو قسم اند ، ذمی و حربی ، اگر ذمی نباشد ، حربی است . ❕گفتیم که کلام علما وقتی خلاف آیات و روایات باشد ، صحیح نیست و آنان در اجتهادشان به خطا رفته اند ، زیرا معصوم نیستند . 👌در مورد جواز برده داری در عصر کنونی نیز در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم و گفته ایم که امام مسلمین می تواند اسیران را از روی منت با فدیه آزاد کند ، یا در زندان نگه داری کند و حکم الزامی در برده گیری در اسلام وجود ندارد . 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008 ❕در مورد برده گرفتن زنان ایزدی که معاند به خیال خام خود به مطلب ما ردیه زده است و به روایتی استناد کرده است ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2580
👌ملحد وهابی دروغگو برای فریب مخاطبین و خوش رقصی در برابر اربابان وهابی ، دست به جعل و فتوشاپ زده و با تزویر و دروغگویی ، مدعی شده است که مرحوم مصباح و مراجع تقلید ، واکسن آمریکایی تزریق کرده اند . فرزند مرحوم مصباح این ادعا را تکذیب می کند چنان که در خبر رسانه ها امد ؛ «فرزند آیت‌الله مصباح‌یزدی: درگذشت پدرم پس از تزریق واکسن فایزر، دروغ است . فرزند آیت الله مصباح یزدی شایعه مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر درگذشت مرحوم آیت الله مصباح یزدی بعد از تزریق واکسن فایزر به ایشان را شایعه‌ای دروغین خواند. او گفت: این شایعه‌ای است که تصویر آن را با ترفندهای فتوشاپ و امثال آن درست کرده‌اند. » https://t.me/akhbarefori/269745
🤔 ❔آيت الله حيدرى: قرآنى كه با قرائت حفص است داراى ايرادات ادبى و گرامرى است اين كليپ در ادامه ويديو قبلى ميباشد كه هم در كانال سنجاق شده و هم از روى این لينك ميتوانيد ببينيد، كه آيت الله حيدرى به برخى از اشكالات ادبى قرآن قرائت حفص پرداخته و به چند مورد اشاره ميكند. در اين ويديو ميبينيد كه ايرادت ادبى قرآن به گونه اى واضح است كه هركسى كوچكترين اطلاعى از ادبيات عرب داشته باشد آنها را متوجه ميشود. اما نكته جالب اينكه خود ملاهاى مسلمان همين ايرادات را با وقاحت تمام توجيه كرده و صدها دليل عجيب و غريب براى فريب مخاطب ارائه ميكنند ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در خود قرآن تصریح شده است ، قرآن به لسان و زبان عربی نازل شده است ، چنان که می فرماید ؛ « آن را به زبان عربى آشكار نازل كرد. » ( شعراء 192 _ 195) 👌و می فرماید ؛ « در حالى كه به زبان عربى و فصيح و گوياست تا ظالمان را انذار كند و نيكوكاران را بشارت دهد. » ( احقاف 12) ❕وقتی می گوییم قرآن به زبان عربی است ، یعنی مطابق با قواعد صرفی و نحوی و استعمالی عرب زبانان نازل شده است ، بر این اساس و با توجه به این نکته ، اشکالات آمده در کلام کمال حیدری را بررسی می کنیم ؛ 1⃣می گوید چرا ادبیات قرآن مردانه است و در بسیاری از موارد ، از ضمایر و موصولاتی استفاده شده است که برای مردان و مذکران به کار می رود ، نه برای بانوان ، مثلا در آیه شریفه ذیل از ضمائر مذکر استفاده شده است ؛ « إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ _ إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ » « كيفر آنها كه با خدا و پيامبر به جنگ بر مى‏ خيزند و در روى زمين دست به فساد مى‏ زنند. (و با تهديد به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله مى ‏برند) اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا (چهار انگشت از) دست راست و پاى چپ آنها بريده شود و يا از سرزمين خود تبعيد گردند، اين رسوايى آنها در دنياست و در آخرت مجازات بزرگى دارند. - مگر آنها كه قبل از دست يافتن شما بر آنان توبه كنند، بدانيد (خدا توبه آنها را مى‏ پذيرد) خداوند آمرزنده و مهربان است. » ( مائده 33 _ 34 ) ❕در حالی که قرآن به لغت عربی است و عرب زبانان در مواردی که مخاطبشان تنها مردان هستند ، از موصولات و ضمایر مذکر استفاده می کنند و در مواردی که مخاطب آنها تنها زنان هستند ، از ضمایر مونث استفاده می کنند ، و در مواردی که مخاطب آنها مردان و زنان به صورت مشترک هستند ، از ضمایر و موصولات مذکر استفاده می کنند و در خطاب ، ضمایر مذکر را بر مونث از باب تغلیب ، ترجیح می دهند و مجموع مردان و زنان را با ضمایر و موصولات مذکر خطاب می کنند ، چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « در بسيارى از موارد جمع مذكر را به عنوان تغليب بر هر دو گروه ( مردان و زنان ) اطلاق مى‏ كنند » 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 387 ❕«تغليب» آن است يكى از دو چيز را بر چيز ديگر برترى بخشيم و لفظ آن را بر ديگرى نيز به كار گيريم ، مثلا مردان را بر زنان غلبه داده و ضمائر مذکر را برای مجموع آنها استفاده کنیم ؛ « كتغليب المذكر على المؤنث‏ » 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج‏1، ص: 440 ❕بنابراین عرب زبانان با صيغه‏ هاى مذكر خطاب‏هاى عموميشان نسبت به تمام مردان و زنان را بيان مى‏ كنند و قرآن هم چون مطابق با زبان عربی است ، از این قاعده بهره گرفته است و خطاب های عمومی خود را با استفاده از صیغه های مذکر بیان کرده است . 👌مثلاً یک عرب زبان هنگام سلام مى ‏گويد ؛ «سلام عليكم» در حالى كه ممكن است در مجلس چند مرد و چند زن حاضر باشند و گفته نمى‏ شود «سلام عليكم و سلامٌ عليكُنَّ» ، او در خطاب عام خود ، از صیغه مذکر استفاده می کند . ❕قرآن نیز حکم محارب را شامل مرد و زن می داند ، و چون مخاطب حکم او عموم مردم اعم از مردان و زنان هستند ، مطابق قواعد عربی از صیغه های مذکر برای افاده مطلب خود بهره گرفته است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 2⃣کمال حیدری در ادامه اشکال قبلی طرح می کند ،که خداوند نعمت های بهشتی و تزویج با حور العین را با صیغه های مذکر بیان کرده است ، این یعنی نعمت های بهشتی ، اختصاص به مردان دارد ❗️ 👌در حالی که قرآن به روشنی پاسخ او را داده و زنان را کنار مردان مشمول نعمتهای بهشتی دانسته و می فرماید ؛ « من عمل هيچ عمل كننده ‏اى از شما را، خواه زن باشد يا مرد ضايع نخواهم كرد » ( آل عمران 195 ) ، «هر كس از مرد و زن عمل شايسته انجام دهد و ايمان داشته باشد داخل بهشت خواهد شد و بدون حساب، روزى داده ميشود (و از مواهب روحانى و جسمانى آن جهان برخوردار ميگردد) ( غافر 40 ) ، « هر كس از مرد و زن عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد به او حيات و زندگى پاكيزه‏ اى مى ‏بخشيم و پاداش آنها را به نحو احسن خواهيم داد » ( نحل 97 ) ❕بنابراین مرد و زن هر دو از نعمتهای بهشتی بهره مند هستند . 👌حیدری مطرح می کند که اگر چنین است ، پس چرا خداوند با صیغه های مذکر گفته است که بهشتیان در بهشت هرچه بخواهند ، برایشان است ؛ « لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها وَ لَدَيْنا مَزِيدٌ » « هر چه بخواهند در آنجا براى آنها هست و نزد ما نعمتهاى اضافى ديگرى است » ( ق 35 ) ❕ما پاسخش را در شماره اول دادیم که این خطابات عام است و شامل مرد و زن می شود ، اما چون عرب در خطابات عام از صیغه های مذکر استفاده می کند ، خداوند هم در آیه مذکور از صیغه های مذکر استفاده کرده است . ❗️همینطور او اشکال مطرح کرده ، خداوند با صیغه های مذکر از همسران بهشتی ، سخن به میان آورده است ، یعنی حوریان بهشتی اختصاص به مردان دارد ؛ « كَذلِكَ وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ » « اين چنينند بهشتيان، و آنها را با « حور العين » تزويج مى‏ كنيم. » ( دخان 54 ) ❕که پاسخش را دادیم که این خطاب هم عام است و مرد و زن بهشتی ، هر دو از همسران بهشتی و حور العین بهره می برند ، خداوند مطابق با قواعد عربی ، برای خطاب عمومی مردان و زنان از صیغه های مذکر استفاده کرده است . 👌خصوصا آنکه مطابق آنچه لغت شناسان فرموده اند ؛ «حور» جمع «حوراء» و «احور» به كسى گفته مى ‏شود كه سياهى چشمش كاملًا مشكى، و سفيدى آن كاملًا شفاف باشد، و يا به طور كلى كنايه از جمال و زيبايى كامل است؛ چرا كه زيبايى، بيش از همه در چشمان، تجلى مى‏ كند، و به اين ترتيب، كلمه «حور» بر مذكر و مؤنث هر دو اطلاق مى‏ شود، و مفهوم گسترده‏ اى دارد كه همه همسران بهشتى را شامل مى ‏شود؛ همسران زن براى مردان با ايمان و همسران مرد براى زنان مؤمن (دقت كنيد) » 📚لغات در تفسیر نمونه ، ص 198 ❕در روایات نیز تصریح شده است که زنان نیز از همسران بهشتی و حور العین می توانند بهره مند شوند ، چنان که در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4183 3⃣او در ادامه اشکالات ادبی ، به دو آیه ذیل اشکال کرده است که می فرماید ؛ « وَ انَّ لَكُمْ فى اْلأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيْكُم مِمّا👈 فى بُطُوْنِها 👉وَ لَكُمْ فِيْها مَنافِعُ كَثِيْرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُوْنَ- وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُوْنَ » « وَ انَّ لَكُمْ فِى اْلأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيْكُم👈ْ مِمّا فى بُطُونِه👉ِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشّارِبِيْنَ » 🔸سوره مؤمنون، آيات 21 و 22 _ سوره نحل، آيه 66 ❕در آیه اول به انعام ضمیر مونث برگردانده است و در آیه دوم به انعام ضمیر مذکر ، و این مورد طرح اشکال کمال حیدری قرار گرفته است ، در حالی که مطابق لغت عرب ، انعام در معنا ، جمع است و با آن معامله مفرد مونث می کنند ؛ 📚بدائه النحو ، ص 50 ❕بر این اساس می گوییم ، ضمير كلمه (بُطُونِهِ) به اعتبار لفظ انعام است ، زیرا در لفظ مفرد و مذكر است و ضمیر کلمه « بطونها» ، به اعتبار معنای آن است زیرا در معنا جمع است و گفتیم که در لغت عرب به جمع مکسری چون انعام که از نظر معنایی جمع است ، ضمیر مفرد مونث بر می گردانند . 📚تفسير آسان، ج ‏9، ص 221 ❕لذا مرحوم طبرسی می گوید ؛ « كلمه «أنعام» كه (با توجه به ضمير فى بطونه) مذكّر حساب شده، به عنوان اسم مفرد به معناى جمع به كار رفته است، مثل كلمه «نعم» كه در قول شاعر عرب چنين است. « فى كل عام نعم تحونه يلحقه قوم و تنتجونه » « در هر سال شما دزدان و غارتگران چارپايانى را به دست مى ‏آوريد كه ديگران آنها را آبستن ساخته ‏اند و شما (در قبيله خود) از آنها استفاده مى ‏بريد.» 👌 شاعر عرب ، نعم را ( که جمع است ) بكار برده و ضماير آن را مفرد آورده است ( به اعتبار لفظ نعم ، که مفرد و مذکر است )» ❕و آن جا كه ضمير انعام مؤنّث آورده شده ، به اين دليل است كه آن را جمع مكسّر نعم گرفته شده است ( که در جمع مکسر ، ضمیر مفرد مونث بازگشت می کند )» 📚ترجمه تفسیر جوامع الجامع ، ج 3 ص 397 🔸 👇
🔸ادامه 👇 4⃣او در ادامه با استدلال به این آیه طرح اشکال کرده است . خداوند می فرماید ؛ « هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً ، لِنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً » ( فرقان 49 ) ❕اشکال مطرح کرده است که در تعبیر « بلده میتا » اشتباه صورت گرفته است ، زیرا « بلده » مونث است و نعت آن نیز باید مونث باشد ، در حالی که « میتا » مونث نیست . 👌در تفسیر نمونه پاسخ او داده شده است و می گوید ؛ « بايد توجه داشت كه « بلدة » در اينجا به معنى بيابان و صحرا است، و با اينكه اين لفظ مؤنث است صفت آن كه « ميتا » مى‏ باشد به صورت مذكر آمده به خاطر اينكه به معنى مكان است و مكان مذكر مى ‏باشد. » 📚تفسیر نمونه ج 15 ص 109 ❕بنابراین چون بلده در معنا مذکر است ، نعت او مطابق با معنای آن مذکر آمده است ، چنان که زمخشری ادیب معروف ، به این نکته تصریح می کند و چنین استعمالی را مطابق با قواعد فصحیح عربی می داند ، یعنی به اعتبار معنای یک کلمه ، می توان نعت را از نظر تذکیر و تانیث ، تطابق داد . 📚الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج ‏3، ص ، 285 5⃣او در ادامه به آیه تطهیر اشکال مطرح کرده که خداوند می فرماید ؛ «ُ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً » ( احزاب 33 ) ❕می گوید حضرت زهرا س نیز ، جزء اهل بیت است ، اما ضمائر در آیه شریفه مذکر آمده است ، در حالی که تذکیر ضمائر ، بر حسب تغلیب است ، که توضیحش را دادیم . 👌عرب در جمعی که متشکل از چند مرد و یک زن است ، ضمیر تذکیر را به خاطر زیادی تعداد مردان بر زنان ، بر تانیث غلبه می دهد ؛ « كتغليب الأكثر على الأقل‏ » 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج‏1، ص: 440 ❕در آیه تطهیر نیز چون تعداد مردان بیشتر بوده اند ، ضمیر تذکیر بر تانیث ترجیح داده شده است . 6⃣او در پایان به این دو آیه اشکال کرده است که می فرماید ؛ « لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا » ( هود 69 ) ، « قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي‏ » ( آل عمران 183 ) ❕می گوید چرا در جایی فعل « رسل » مونث آمده است و در جایی مذکر . 👌در حالی که « رسل » جمع مکسر است ، و در مواردی که فاعل جمع مکسر باشد ، می توان فعل آن هم به صورت مذکر استعمال شود و هم به صورت مونث ؛ « الا اذا کان جمع تکسیر ، فیجوز فیه الوجهان » 📚بدائه النحو ، ص 110 ❕او در گذشته اشکالات دیگری به قرائت « حفص » کرده بود که با پاسخ مفصل ما مواجه شد ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13112 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🔸ادامه 👇 4⃣او در ادامه با استدلال به این آیه طرح اشکال کرده است . خداوند می فرماید ؛ « هُوَ الَّذ
❕در پاسخ به پست اخیر ما یکی از کاربران این مطلب را برای ما فرستاده است ؛ « درباره پست اخیرتون درمورد اشکالات ادبیاتی آقای حیدری به قرآن حس میکنم مراد ایشون رو نفهمیدید! ایشون یک مبنای خاص دارند که ضمایر در عربی دو قسم اند: 1.مونث محض 2.ضمایر مشترک بین مذکر و مونث سپس در رد نظریه مشهور که ضمایر را مونث و مذکر تقسیم بندی کرده شروع میکنند به ایراد گرفتن! در واقع بنظر میرسد ایشون درحال نقد نظریه مشهور هستن نه اینکه واقعا درحال اشکال گرفتن به قرآن این کلیپ رو ببینید: https://t.me/alhaydarii_fa/4866 و همچنین کلیپ بعدیش رو » 👌سخن ما ؛ ❕با توجه به این پیام کاربر محترم و این که احتمال است صحیح بگوید و ملحدین کلام کمال حیدری را تقطیع کرده باشند ، ما هم در پاسخ مذکور ویرایشی کرده و تنها اشکالات مطرح شده توسط کمال حیدری را مد نظر قرار می دهیم ( اعم از آنکه اشکالات مذکور از جانب خودش است یا در صدد طرح اشکال دیگران و سپس پاسخ دادن است ) ، و مواردی که به او حمله کردیم را از پاسخ حذف می کنیم ، اگر چه در نفوذی بودن او به جد مشکوکیم ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2559
🤔 ❔چرا سر حیوانات رو میبریم برای قربانی یا خوردن یا...؟ مگه اوناهم مثل ما انسان ها جان ندارن ❗️❗️ 💠💠 1⃣خداوند مالک هر آنچه است که در عالم می باشد چنان که می فرماید ؛ « هر چه در آسمانها و زمین است از اوست» 🔷بقره 116- 255- 284 _ آل عمران 109 - 129- نساء 126- ❗️« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست» 🔶مائده 17- انعام 12- توبه 116 👌خدایی که مالک همه موجودات جهان است ، به انسان اجازه تغذیه از گوشت برخی از حیوانات را که خودش مالک آنها است را با شرایطی داده است . ❕بدن انسان ناگزیر است که توسط گوشت مورد تغذیه قرار گیرد ، و موارد لازم و پروتئینی از این طریق جذب بدن شود ، اگر چه نباید در این رابطه افراط نیز صورت گیرد ، این نکته هم مورد تاکید روایات قرار گرفته است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7863 👌و هم کشفیات علمی این مساله را مورد تاکید و توصیه قرار می دهد که می توانید در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 🌐https://b2n.ir/028424 ❕بنابراین ، انسان ناگزیر است که در دنیا برای ادامه حیات تغذیه داشته باشد ، از آنجایی که خداوند عالم هستی و تمام موجودات را برای بهره مندی انسان آفریده است تا مقدمه ای باشد برای کمال نهایی انسان چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4783 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8377 ❕لذا اجازه تغذیه از حیواناتی را که خودش مالک آنها است را به انسان داده است ، بنابراین استفاده از گوشت حیوانات با اجازه مالک آنها یعنی خداوند است و هیچ ظلمی در حق آنها صورت نگرفته است ، زیرا اساسا خداوند آنها را برای همین هدف ، یعنی بهره مندی انسان آفریده است . 👌اگر بگویید که باید به جای ذبح حیوانات روی به گیاهخواری آوریم و از طریق گیاهان نیازهای تغذیه ای خود را برطرف کنیم ، تا ظلمی به حیوانات نشده باشد ، باز هم اشکال ظلم ( طبق استدلال خودتان ) ، برطرف نمی شود ، زیرا گیاهان هم مانند انسان و حیوانات جان و حیات دارند ، و گیاهخواری هم مستلزم آن است که جان گیاهان را بگیریم ، طبق استدلال شما در این صورت نباید گیاه را نیز بخوریم تا به آنها ظلم نکرده باشیم که نتیجه آن می شود که باید از گرسنگی بمیریم ❗️❗️ ❕گیاه شناسان می گویند ؛ « گیاهان برای حفظ قلمرو خود مبارزه می‌کنند، به جستجوی غذا هستند و از شکارچیان و طعمه‌ها می‌ترسند. آن‌ها نیز همچون سایر حیوانات، زنده هستند و از خود رفتارهایی را نمایش می‌دهند. طبق گفته‌های اُلیویر هامانت، دانشمند گیاه‌شناس از دانشگاه لیون فرانسه، برای آن‌که بتوان رفتارهای گیاهان را مشاهده کرد باید ابتدا از فرآیند رشد گیاه فیلمی تهیه شود و سپس سرعت فیلم افزایش داده شود؛ در این صورت افراد می‌توانند ببینند که گیاهان نیز همچون سایر حیوانات رفتار می‌کنند. یک ویدیوی تایم-لپس می‌تواند دنیای بیگانه‌ی گیاهان را با تمام شکوهی که دارد به خوبی نشان دهد؛ مانند آن‌چه که در مستند بسیار زیبای Life مشاهده کرده‌ایم. ❕گیاهان با هدف مشخصی حرکت می‌کنند و به همین دلیل باید نسبت به آن‌چه که در اطرافشان می‌گذرد، آگاهی کامل داشته باشند. آن‌طور که جک سی اسکالتز می‌گوید، این گیاهان به خوبی نسبت به اتفاقات اطراف واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین می‌توان گفت که دارای حواس بسیار پیچیده‌ای هستند که از آن‌ها برای سنجش شرایط محیط استفاده می‌کنند.... 👌👈آن‌ها نیز بو می‌کشند و یا صدای چیزی را می‌شنوند و سپس متناسب با شرایط، از خود واکنش نشان می‌دهند و این دقیقاً همان کاری است که ما و سایر حیوانات انجام می‌دهیم ... »👉 🌐https://b2n.ir/195624 🔸ادامه 👇