🔰 اصول تغییر و تحول در جوامع نوانقلابی مسلکیشهید‌آیت‌الله‌دکتر‌بهشتی 🔻 وقتی که یک دین و مسلک جدید در جامعه ظهور می‌کند، چنین نیست که از همان ابتدا همه‌چیز را دربست، کلی و جزئی، ویران کند و بگوید هرچه تاکنون بوده به کلی ملغی و بی‌اعتبار است. 🔻 یک مسلک نو اگر صددرصد انقلابی باشد، اعلام می‌کند ای‌ مردم! آنچه تاکنون به آن عمل می‌کرده‌اید از این لحظه به بعد به شرطی ارزش و اعتبار دارد که به صورتی از صُوَر، از طرف مسلک جدید بر آن صحّه گذارده شود. اگر صحه گذارده نمی‌شود، راه تازه‌ای در برابر راه کهنه و قدیم بر شما عرضه بشود. 🔻 برای اینکه مردم به دردسر نیفتند به آنان گفته می‌شود هرجا مسلک جدید راه تازه‌ای داشته باشد این راه تازه را بر شما عرضه خواهد کرد؛ هرجا هم که راه تازه‌ای عرضه نکند خود به خود به این معناست که همان راه قبلی را یا به صورت موقت یا برای همیشه ارزشمند شناخته است. 🔻 اگر قرار باشد یک مسلک جدید به غیر از این شیوه عمل کند، مردمی که با آن مسلک و آیین نو روبه‌رو می‌شوند از همان لحظهٔ اول دچار سرگردانی و بلاتکلیفی خواهند شد. 🔻 وقتی که اسلام خواست هر کدام از این‌ها را عوض بکند، نظر جدیدش را اعلام کرد و هر کدام را هم که عوض نکرد، خودِ عوض‌نکردن معنایش امضای آن قانون، ایده، برداشت، اخلاق، آداب و رسوم بود. 🔻 همین‌قدر که ما با تتبّعِ وسیع در نصوص اسلامی، نصی بر خلاف آن نیافتیم، استنباط می‌کنیم و می‌فهمیم که نظر اسلام نیز همین است. 🔻 در زمینهٔ رهبری نیز ما در ابتدا باید یک سلسله مسائل را شناسایی کنیم که مسائل روشنی هستند و مردم دنیا همواره به آنها معتقد و پایبند بودند. 📓 منبع: «ولایت، رهبری، روحانیت» ؛ شهید آیت‌الله دکتر بهشتی؛ بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی؛ سال ۱۳۸۳؛ تهران. صص ۱۸۰ - ۱۷۶ 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir