eitaa logo
خانه راهبران دینی جوان
324 دنبال‌کننده
171 عکس
6 ویدیو
2 فایل
ما بر پایهٔ تجربه‌های رهبران دینی معاصر می‌کوشیم تا طلاب جوان را در ساحت اندیشه، مهارت و نقش‌آفرینی به تراز راهبری دینی ارتقا دهیم. ادمین: @Leadership_school
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ در این رویداد که حدود شش‌ماه تحقیقات و برنامه‌ریزی‌هایش طول کشیده، سعی کردیم تا با مشورت و ارائه برترین بهشتی‌پژوهان به بحث و گفت‌وگو درباره مهمترین سرفصل‌های مفید و کاربردی از زیست و اندیشه شهید بهشتی بپردازیم. 🔻 این رویداد برای کسانی که شهید بهشتی رو کمتر می‌شناسند یا افرادی که آشنایی بیشتر با شهیدبهشتی و اندیشه‌های ایشان براشون جذاب هست و سودای کارهای فرهنگی-اجتماعی اثرگذار با رویکردهای تربیتی و تشکیلاتی رو دارند، بسیار توصیه می‌شه و احتمالا فصل جدیدی در زندگی‌شون خواهد بود! 🔻 در بخشی از رویداد دو پرونده مهم از حیات شهیدبهشتی شامل «پرونده انسان‌سازی و تشکیلات» و «پرونده نهادسازی و سیاست‌گذاری» در قالب کارگاهی برگزار خواهد شد. 🔻 در کنار جلسات کلاس و کارگاه، گعده شبانه، نمایش مستند، گفت‌وگو و تفریح برنامه‌های فرهنگی دیگری هم خواهیم داشت. 🔻 البته برای بعد از رویداد هم کلی برنامه در قالب «طرح امتداد» برای علاقه‌مندان وجود داره تا بتونن با اندیشه‌ها و روش‌ها و منطق راهبری شهیدبهشتی بیشتر و عمیق‌تر و تخصصی‌تر آشنا بشن. 🔻 جمعی از اساتید محترم که ان‌شاالله در این رویداد ما رو همراهی می‌کنند حجج اسلام قنبریان، اسدپور، سراج، صاعدرازی و دکتر عمادی خواهند بود. 🔻 اون‌هایی که قصد دارند تا این‌بار شهیدبهشتی رو از زاویه یک رهبر دینی مورد واکاوی و فهم قرار بدهند، توصیه می‌کنیم رویداد دنیای بهشتی رو از دست ندن... 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
۲۹ فروردین ۱۴۰۳
💠 آرمان و آرزوی ما مقابله با اسرائیل است! 💠 🔸 امام(ره) از خیلی پیش خود را نسبت به سرنوشت سرزمین اسلامی فلسطین متعهد و مسئول می‌دانسته و اعلام کرده است و ملت ما خود را متعهد می‌داند که در حد مقدورات در این راه بکوشد تا مردم فلسطین و سرزمین آن‌ها آزاد شوند. بنابراین، تنها حدی که وجود دارد حد واقعی مقدورات ماست وگرنه آرمان ما و آرزوی ما این است که با تمام توان در راه مقابله با صهیونیسم متجاوز، این مزدور کثیف آمریکا در منطقه، یاری دهیم. 🔸 📖 از کتاب «سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج3، ص141» 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠 با نزدیک‌شدن به رویداد «دنیای بهشتی» و با توجه به تقاضای مخاطبین، محتوای تصویریِ ارائهٔ اساتید در رویداد «دنیای موسی» برای استفادهٔ علاقه‌مندان در سایت خانه راهبران قرار گرفت! ✅ دسته اول شامل: 1️⃣ ارائه افتتاحیه: استاد سهرابی با موضوع «امام موسی به مثابه راهبری دینی» به مدت ۵۰ دقیقه 2️⃣ کارگاه راهبری: استاد زائری در دو جلسه جمعا به مدت ۱۰۰ دقیقه 3️⃣ ارائه اختتامیه: استاد لک‌زایی با موضوع «امام موسی و انقلاب اسلامی» به مدت ۷۵ دقیقه 📌 برای دریافت فایل‌های تصویری روی لینک کلیک کنید. 🌐 B2n.ir/f02321 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔰 اصول تغییر و تحول در جوامع نوانقلابی مسلکیشهید‌آیت‌الله‌دکتر‌بهشتی 🔻 وقتی که یک دین و مسلک جدید در جامعه ظهور می‌کند، چنین نیست که از همان ابتدا همه‌چیز را دربست، کلی و جزئی، ویران کند و بگوید هرچه تاکنون بوده به کلی ملغی و بی‌اعتبار است. 🔻 یک مسلک نو اگر صددرصد انقلابی باشد، اعلام می‌کند ای‌ مردم! آنچه تاکنون به آن عمل می‌کرده‌اید از این لحظه به بعد به شرطی ارزش و اعتبار دارد که به صورتی از صُوَر، از طرف مسلک جدید بر آن صحّه گذارده شود. اگر صحه گذارده نمی‌شود، راه تازه‌ای در برابر راه کهنه و قدیم بر شما عرضه بشود. 🔻 برای اینکه مردم به دردسر نیفتند به آنان گفته می‌شود هرجا مسلک جدید راه تازه‌ای داشته باشد این راه تازه را بر شما عرضه خواهد کرد؛ هرجا هم که راه تازه‌ای عرضه نکند خود به خود به این معناست که همان راه قبلی را یا به صورت موقت یا برای همیشه ارزشمند شناخته است. 🔻 اگر قرار باشد یک مسلک جدید به غیر از این شیوه عمل کند، مردمی که با آن مسلک و آیین نو روبه‌رو می‌شوند از همان لحظهٔ اول دچار سرگردانی و بلاتکلیفی خواهند شد. 🔻 وقتی که اسلام خواست هر کدام از این‌ها را عوض بکند، نظر جدیدش را اعلام کرد و هر کدام را هم که عوض نکرد، خودِ عوض‌نکردن معنایش امضای آن قانون، ایده، برداشت، اخلاق، آداب و رسوم بود. 🔻 همین‌قدر که ما با تتبّعِ وسیع در نصوص اسلامی، نصی بر خلاف آن نیافتیم، استنباط می‌کنیم و می‌فهمیم که نظر اسلام نیز همین است. 🔻 در زمینهٔ رهبری نیز ما در ابتدا باید یک سلسله مسائل را شناسایی کنیم که مسائل روشنی هستند و مردم دنیا همواره به آنها معتقد و پایبند بودند. 📓 منبع: «ولایت، رهبری، روحانیت» ؛ شهید آیت‌الله دکتر بهشتی؛ بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی؛ سال ۱۳۸۳؛ تهران. صص ۱۸۰ - ۱۷۶ 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔰 شیوۀ رهبری 🔸رهبری براساس آموزه‌های اسلامی، کریمانه و دارای دو عنصر: نرمش حداکثری و شدت عمل حداقلی است. 🔹 اعمال نرمش منوط به مقتضی و دلیل نیست، اما اعمال شدت عمل منوط به وجود مقتضی است؛ بنابراین اقتضا از ناحیه شدت عمل است نه نرمش، چراکه در این شیوه اصل با نرمش است و شدت عمل فرع آن است. 🔸عنصر اصلی رهبری کریمانه یعنی نرمش و رفق، دارای شاخص‌هایی است که عبارت‌اند از: تفقد و نظرخواهی، انتقادپذیری، گوش‌دادن، دردسترس‌بودن، گذشت و تغافل، رعایت ظرفیت‌‌ها، گشاده‌رویی و فروتنی، تحمل و مدارا و سازگاری. 🔹 عنصر دیگر رهبری کریمانه شدت عمل است. این عنصر دارای مراتبی است که از کم تا زیاد می‌تواند اعمال شود. 🔸 همچنین دارای ویژگی‌هایی است که عبارت‌اند از: استثناناپذیری و شدت عمل شدید برای افراد ممتاز. 🔰منبع: 📖 کتاب: رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی 📑 فصل چهارم: صص۲۳۲ و ۲۳۳ (خلاصه) ✍️ نویسنده: حجت‌الاسلام علی‌آقا پیروز 🖨️ ناشر: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📚 چاپ: دوم - ۱۴۰۱ 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
💠 آینده‌نگری و مصلحت‌اندیشی 💠 🔸رهبر همان رهبر است! ولى در شرايط سياسى و اجتماعى خاص مى‌گويد :
«اين كار خوب است»
، و در شرايط دگرگون‌شدۀ فردا مى‌گويد همان كار با همان برچسب، «بد است». اين كمال رهبرىِ اوست نه نقص او... رهبرى بايد با شناختى بس وسيع و جامع، با توجه به بازده‌هاى آيندۀ هر كار، با آينده‌نگرى در حد ممكن، روى كارها حساب كند، روابط آنها را با هم در نظر بگيرد، آن وقت فرمان بدهد اين كار را بكنيد. اين مى‌شود معروف... و با منع او مى‌فهميم كه اين كار منكر است. منع او نشانه و دليلى است قابل اعتماد بر اين كه اين كار منكر است. 🔸 📖 از کتاب «بایدها و نبایدها» ، آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، صص ۱۴۹-۱۴۸ 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
📖 «شناخت اسلام» 🖌 محمدحسینی‌بهشتی، محمدرضاباهنر، علی‌گلزاده 📇 نشر روزنه ✅ این کتاب در واقع مجموعه مباحث کتاب‌های تعلیمات دینی در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی است که به‌وسیلهٔ گروه سه‌نفره کارشناسان تدوین شده است. 🔻کتاب به موضوعات مختلفی از نگاه دین اسلام پرداخته است. موضوعاتی همچون انسان، ایمان، شناخت، توحید، تاریخ، اقتصاد اسلامی، نظام اجتماعی و پیامبران الهی. 🔻استفاده از بیانی ساده و روان، این کتاب را متنی مناسب برای آشناییِ اولیه با اسلام کرده است. 📌 ۵۹۰ صفحه 📱 نسخه مجازی از فیدیبو B2n.ir/a49626 📦 نسخه حقیقی از انتشارات B2n.ir/w39507 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 🌐 www.ylhouse.ir 📲 @youngleaders
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
💠نظم را قبول دارم! 🔻 وقتی به چراغ قرمز رسیدیم، ایشان توقف کرد! پرسیدم: «شما چطور به قانون‌های رژیم شاه اعتنا می‌کنید و آن‌ها را رعایت می‌کنید؟» گفتند: «من نظام را قبول ندارم، ولی نظم را قبول دارم!» 🗣 محسن قرائتی 📖 سیره شهید بهشتی، صفحه ۳۱۲ 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 🌐 www.ylhouse.ir 📲 @youngleaders
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔰 تفاوت مرجعیت با رهبری از نظر شهید بهشتی 🔻 شهید بهشتی نیز به شرط فقاهت برای ولی فقیه باور داشت، اما در توضیح گفته بود که برای قرار گرفتن در جایگاه زعامت یک جامعه مکتبی، حدی از فقه و شناخت از دین که برای امام امت اسلامی لازم است باید در شخص رهبر وجود داشته باشد، اما لزومی ندارد که وی چیزی بیش از آن را دارا باشد. 🔻 همچنین ایشان در تمایز جایگاه امامت امت با مرجعیت قائل بر آن است که مرجعیت یک نهاد علمی است و مرجع «رهبری علمی» دارد و این شأن با شأن «رهبری اجتماعی» متفاوت است. (سیدمحمدحسینی‌بهشتی، جاودانه‌تاریخ، ج۸، ۱۳۸۰، ص۷۸) 🔻 البته شهید بهشتی، به‌رغم باور به تمایز میان مرجع و رهبر، معتقد است که می‌شود این دو شأن در یک نفر جمع شوند و او هم‌زمان، هم دارای شأن مرجعیت باشد و هم شأن رهبری را داشته باشد. همانطور که درباره امام خمینی نیز این اتفاق افتاد و ایشان هم مرجع بودند و هم رهبر و زعیم امت اسلامی. 🔻 همچنین به نظر شهید بهشتی، جمع شدن این دو شأن در یک نفر نسبت به حالت دیگر ارجح و بهتر است. (فرج‌الله‌هدایت‌نیا، اندیشه‌های‌حقوقی‌شهید‌بهشتی، ۱۳۸۸، ص۱۱۳) 📓 منبع: سیاست‌بهشتی، صص ۱۲۰-۱۲۱ 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 🌐 www.ylhouse.ir 📲 @youngleaders
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔰 ایمان راستین رهبر؛ عامل گسترش ایمان 🔻 بر حسب شناختى كه من از انسان دارم، از ميان عوامل گسترش‌دهندۀ ايمان، تاكنون هيچ عاملى را از نظر قدرت و وسعت ميدان اثر به اندازۀ ايمان رهبر و بعد هم كادرهاى متصل به او نشناخته‌ام! 🔻 استدلال قوى و مطالب متقن هم ايمان‌آور است. اما بُعد و بُرد اثرش به اندازۀ آن ايمانِ راستين، تابنده و پرفروغى نيست كه از كانون قلب رهبر فرا مى‌تابد و بالاترين اثر، از آن است. 🔻 لذا گاهى مى‌بينيد حتى يك رهبر كه مؤمن به راه خود است ولى راهش غلط است، موجى در تاريخ و در اجتماع ايجاد مى‌كند كه يك رهبر داراى تفكر صحيح اما فاقد آن ايمان تابنده، قدرت ايجاد چنان موجى را ندارد. 📖 از کتاب «ولایت رهبری روحانیت» صص۲۲۴_۲۲۵ 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 🌐 www.ylhouse.ir 📲 @youngleaders
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔰 «منابع قدرت یک رهبر» 🔸 منابع قدرت در مدیریت اسلامی عبارت‌اند از: قدرت پاداش، قدرت تنبیه، قدرت پست و مقام، قدرت تخصص و قدرت مرجعیت. 🔹قدرت مرجعیت نیز دارای دو شاخه اصلی است که عبارت اند از: قدرت اخلاق و قدرت معنویت. 🔸 باید اذعان کرد که قدرت معنویت بیشترین سهم را در رهبری دارد؛ و قدرتی که بتواند نفوذ بیشتری را در این دیدگاه به نمایش بگذارد، قدرت تقوا و معنویت است. 🔹 به مدیران توصیه می‌شود خود را به همه انواع قدرت مسلح کنند، به ویژه قدرت‌هایی که تأثیرگذاری بیشتری دارند. 🔰منبع: 📖 کتاب: «رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی» 📑 فصل پنجم: ص ۲۵۹ (خلاصه) ✍️ نویسنده: حجت‌الاسلام علی‌آقا پیروز 🖨️ ناشر: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📚 چاپ: دوم - ۱۴۰۱ 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 🌐 www.ylhouse.ir 📲 @youngleaders
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔰 از رهبری فقاهتی تا رهبری ولایتی 🔻 در سالهاى اول امامت امام صادق علیه السلام شرايط خفقان حاكم بود. در سالهاى آخر، دست امام صادق را براى اعمال فقاهت باز گذاشتند. اما براى اعمال ولايت چطور؟ امام صادق در طول آن چند سال آخر دوران امامتش اعمال فقاهت مى‌فرمود، اما نمى‌گذاشتند اعمال ولايت بكند. 🔻 آن روز ما چه‌چيز كم داشتيم‌؟ ولايت فقيه! معلوم می‌شود جامعۀ ما اگر بخواهد براستى جامعۀ اسلام بماند و اسلام اصيل بر آن حكومت كند، بايد فقيه در جامعه هم رهبرى فقاهتى كند هم رهبرى ولايتى!يعنى بايد نبض حكومت در دست فقيه باشد! از کتاب «ولایت رهبری روحانیت» صص۲۸۲-۲۸۳ 🏴 شهادت حضرت امام صادق علیه السلام را تسلیت عرض می‌کنیم. 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 🌐 www.ylhouse.ir 📲 @youngleaders
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳