✍ تاملی بر مسئله خودداری مسلم از ترور عبیدالله (3)
🔹در دو پست قبلی اصل بحث و توجیهات ارائه شده در توجیه عدم ترور تقدیم مخاطبین شد. در این قسمت نکاتی در مورد حدیث فتک به نظر می رسد که لازم به تذکر است .
الف) حدیث الایمان قید الفتک یا الاسلام قید الفتک در منابع شیعه فقط در کافی و تهذیب آمده و جمعا دو روایت است که هر دو روایت مرسل و ضعیف هستند.
علامه مجلسی هم هر دو سند را مرسل ارزیابی کرده اند (
https://lib.eshia.ir/71429/24/213/%D9%82%DB%8C%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA%DA%A9)
🔻اما این حدیث در منابع اهل سنت به وفور یافت می شود و از 7 صحابی نقل شده است. جالب اینکه در یکی از طرق روایت معاویه بن ابی سفیان( استاد ترور ) قرار دارد!!! مدافعین عمل مسلم هم برای توجیه این کار بیشتر به منابع اهل سنت استناد کرده اند. طبیعی است که کتب روایی و اسناد اهل سنت برای شیعه حجیت نمی آورد .
🔻صاحب جواهر ضعف سندی روایت را غیرمنجبر می داند ( جواهر الکلام ج 41 ص 436) لذا خیلی به منابع شیعه در زمینه این حدیث نمی توان اعتماد کرد.
ب) در تاریخ صدر اسلام قتل هایی بدستور پیامبر اسلام نقل شده که به نظر می رسد چیزی جز ترور نیست. مشخصا در این زمینه می توان به قتل کعب بن اشرف و سلام بن ابی الحقیق اشاره کرد. برای آگاهی از تفصیل وقائع به کتاب فروغ ابدیت ( نوشته آیت الله سبحانی ) ص 645-647 و 521-524 مراجعه کنید. ( لینک کتاب فروغ ابدیت
http://lib.eshia.ir/11247/1/5 )
ج) در سیره ائمه اطهار هم جواز قتل دیگران دیده می شود مثلا امام هادی فرمان قتل فارس بن حاتم قزوینی را صادر کرده و بهشت را برای کسی که او را به قتل برساند ضمانت می کنند و جنید نیز فارس را به قتل می رساند.
مورد دوم هم در مورد ابوالسمهری است که اسحاق انباری از امام جواد جواز مخفیانه کشتن آنرا نقل می کند .
د) در تاریخ معاصر ایران شاهد قتل هایی از طرف نواب صفوی ( فدائیان اسلام ) و هیئت موتلفه اسلامی بوده ایم. مشخصا فدائیان اسلام دست به کشتن احمد کسروی ، عبدالحسین هژیر و حاجعلی رزم آرا زده و هیئت موتلفه اسلامی هم حسنعلی منصور را به قتل می رساند.
❓سوالی که با آن مواجهیم اینست که آیا این قتل ها ترور محسوب می شوند و آیا مستند فقهی از فقیهی برجسته داشته اند؟
ه) فتوای آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه جالب توجه است.ایشان در برخی موارد ترور را جایز دانسته اند .متن سوال و جواب در سایت ایشان بدین گونه است :
حکم ترور افراد
پرسش : آیا ترور در اسلام جایز است؟
پاسخ : ترور یعنی شخصی را غافلگیرانه به قتل رساندن و در اسلام جایز نیست جز در موارد بسیار استثنائی.
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=737&mid=261626
❗️با توجه به نکات فوق به نظر می آید توجیه عدم ترور ابن زیاد با حدیث فتک توجیهی علیل است و اگر ترور حرام قطعی در تمام شرایط هم بود ( که مورد شک است) مسلم باید ابن زیاد را می کشت.
#تأمل
#نقد_مشهورات
#عاشوراء
#ترور
#حقوق_بشر
#اخلاق
👇👇
@Taammolate_talabegi