🍁 🍁 🏢 اجاره> 🏡 در این‌که چه زمانى سزاوار دریافت اجرت مى‌شود و حق مطالبه آن را دارد، برخى با استناد به : « فَاِن اَرضَعنَ لَکُم فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ » ( طلاق / ۶ )، گفته‌اند : در صورت عدم تعیین زمان اجرت ، اجیر با عقد یا شروع به کار ، برای دریافت اجرت استحقاق می‌یابد ؛ 🏚زیرا قرآن دادن را منوط به بذل شیر کرده ، نه اتمام دوره رضاع ، ضمن اینکه ذیل آیه * و ان تعاسرتم فسترضع له اخری * ( طلاق ۶ ) 🏡و نیز موید همین معناست ؛ زیرا * * به این است که شیر دهنده به گرفتن * اجرت المثل * راضی نشود نه در این زمان ، مرد می‌تواند دیگری را اجیر نماید و این معنا در ابتدای یا بعد از چند بار شیر دادن قابل تحقق است نه در پایان ، 🏚و اگر پرداخت در پایان دوره شیردهی واجب باشد ، اجیر دیگر گرفتن نخواهد داشت . 🏡عده‌ای دیگر گفته‌اند : از اینکه در آیه پیشین ، پرداخت اجرت را پس از شیر دادن واجب کرده و فاء تفریع آورده ، به دست می‌آید که بی‌درنگ پس از انجام کار ، مستحق دریافت اجرت می‌شود ، نه با یا حین کار ؛ 🏚 همانگونه که روایت امام علیه السلام ( قبل از خشک شدن عرق اجیر ، اجرت او را بپردازید ) نیز بر پرداخت اجرت پس از پایان کار دلالت دارد . 🏡و نظر تفصیل بین استحقاق اجرت و پرداخت آن است : به این معنا که اگر اجیر ، با قرارداد ، مالک اجرت می‌شود ؛ ولی آن تا زمانی که عمل را تمام نکرده . واجب نیست . 🏚برخی مفسران از آیه ۲۳۳ بقره استفاده کرده‌اند که لازم است اجرت پیش از شروع کار پرداخت شود ؛ 🏡ولی بیشتر از جمله فخر رازی و زمخشری گفته‌اند : پیش پرداخت اجرت دایه است ، نه واجب و این بدان جهت است که به حفظ و نگهداری طفل بیشتر توجه می‌کند . ادامه دارد ....... @Targomeh