✨بی نهایت من جمیع الجهات حفظه الله: ✍️در ادامه، حضرت توجه می دهند. به ابوذر فرمودند که عبادتت، همراه با مراقبه باشد. مراقبه حضرت حق جل شانه. اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، گویا خدا را می بینی فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ خب اینجا در رابطه با خداوند متعال و معرفت ، مقداری حضرت توضیح می دهند: وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ این اولین و برترین و مقدم ترین عبادت است. چون اگر معرفت نباشد آدم عبادت نمی تواند بکند. تا کسی خدا را نشناسد، نمی تواند خدا را عبادت کند. هر مرتبه ای از عبادت، شناخت متناسب با آن مرتبه را لازم دارد. بدون آن شناخت، اصلا نمی توانیم عبادت کنیم. پس معرفت مقدم است. با همه مراتبی که دارد. در هر مرتبه ای از عبادت و بندگی، ما احتیاج داریم به معرفت مناسب و متناسب با آن مرتبه. ☘️این معرفت را حالا حضرت باز می فرمایند. ببینید چقدر زیبا باز می فرمایند.این هایی که حضرت می فرمایند عقلی و فطری است. خیلی خوب انسان با یک عقل در حقیقت غیرمشوش و غیر آلوده و یک فطرت سالم، این را به خوبی درک می کند و فورا همراه می شود فَهُوَ الْأَوَّلُ خدا اول است. این اول باید بیان شود. اصلا اول عددی مراد نیست فَهُوَ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ خدا اول است. قبل از کل شی است. فَلَا شَیْ ءَ قَبْلَهُ، هیچ چیزی قبل از خدا نیست. هیچ چیزی را نمی توانیم قبل از خدا در نظر بگیریم. 🌸در ادامه کمک می کند که این مطلب را بهتر بفهمیم. وَ الْفَرْدُ خدا، فرد است. حالا این فرد را معنا می کند فَلَا ثَانِیَ لَهُ اصلا ثانی ای ندارد و امکان ندارد ثانی داشته باشد. در حقیقت اگر بخواهیم این مطالب را تصور کنیم، به این نکته توجه کنید که خداوند – حالا این یک تعبیر فلسفی است – که خداوند بی نهایت من جمیع الجهات است. حقیقت بی نهایت من جمیع الجهات است. این حقیقت، تکرار ندارد. دومی ندارد. امکان ندارد که تکرار داشته باشد. اگر کسی، بی نهایت را به شکل فلسفی تصور کند، می فهمد که اصلا تکرار ندارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله