💢برهان صدیقین علامه طباطبایی 📌علامه طباطبایی این برهان را در حاشیه اسفار و مقاله 14 اصول فلسفه، تقریر کرده اند. در شرح و توضیح این برهان و بررسی مزایای آن می توانید به کتاب «تبیین براهین اثبات خدا» و خاتمه کتاب «عین نضاخ» از آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅تقریر برهان از حاشیه اسفار 🔸و هذه هي الواقعية التي ندفع بها السفسطة و نجد كل ذي شعور مضطرا إلى إثباتها و هي لا تقبل البطلان و الرفع لذاتها حتى أن فرض بطلانها و رفعها مستلزم لثبوتها و وضعها فلو فرضنا بطلان كل واقعية في وقت أو مطلقا كانت حينئذ كل واقعية باطلة واقعا أي الواقعية ثابتة و كذا السوفسطي لو رأى الأشياء موهومة أو شك في واقعيتها فعنده الأشياء موهومة واقعا و الواقعية مشكوكة واقعا أي هي ثابتة من حيث هي مرفوعة 🔸و إذ كانت أصل الواقعية لا تقبل العدم و البطلان لذاتها فهي واجبة بالذات فهناك واقعية واجبة بالذات و الأشياء التي لها واقعية مفتقرة إليها في واقعيتها قائمة الوجود بها. 🔸و من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروري عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة. 📚اسفار، ج۶ 🌐🌐🌐🌐🌐 ✅تقریر برهان از اصول فلسفه 🔸واقعيت هستى كه در ثبوت آن هيچ شك نداريم هرگز نفى نمى ‏پذيرد و نابودى برنمى‏ دارد. 🔸به عبارت ديگر: واقعيت هستى بى‏ هيچ قيد و شرط واقعيت هستى است و با هيچ قيد و شرطى لا واقعيت نمى‏شود، و چون جهان‏گذاران و هر جزء از اجزاى جهان نفى را مى‏ پذيرد، پس عين همان واقعيت نفى‏ ناپذير نيست. بلكه با آن واقعيت واقعيت دارد بى‏ آن، از هستى بهره‏ اى نداشته و منفى است. البته نه به اين معنا كه واقعيت با اشياء يكى شود و يا در آنها نفوذ يا حلول كند و يا پاره‏ هايى از واقعيت جدا شده و به اشياء بپيوندد، بلكه مانند نور كه اجسام تاريك با آن روشن و بى ‏آن تاريك مى‏ باشند. و در عين حال همين مثال نور در بيان مقصود خالى از قصور نيست. 🔸و به عبارت ديگر: او خودش عين واقعيت است و جهان و اجزاى جهان با او واقعيت‏دار و بى او، هيچ و پوچ مى‏ باشد. 🔸نتيجه: جهان و اجزاى جهان در استقلال وجودى خود و واقعيت‏دار بودن خود تكيه به يك واقعيتى دارند كه عين واقعيت و به خودى خود واقعيت است. 📚اصول فلسفه، مقاله ۱۴ @almorsalaat