(ره) شما می‌توانید بگویید که مثلاً اگر 40 سال، 30، سال، 50 سال داشته باشید از این سالها که چندین هزار ساعت می‌شود چند ساعت آن را به ذکر بوده‌اید؟ و باقی آن را در غفلت؟ تخمین که می‌توانید بزنید آن ساعاتی را که در حال ذکر بوده‌اید در برابر آن ساعاتی که به غفلت گذشته است، چقدر بوده است ؟ اعمال من و شما همین است یا ذکر یا غفلت یکی از آن‌ مراحل ذکر بوده یعنی یاد خدا، حالا نماز بوده، دعا بوده، یاد خدا، یکی از مراحل هم غفلت بوده، این ساعات و لحظات غفلت شما در مقایسه با ساعات ذکر و یاد شما از خدا کم بوده یا زیاد ؟ زیاد بوده زیاد اکثر عالم شما غفلت است یا ذکر است؟ غفلت حالا من چیزهای بد و حرام را نمی‌گویم، اعمال مباح و خوب را می‌گویم، چیزهایی که هیچ کس ما را در برابر این اعمال که مرتکب شده‌ایم و اینکه چرا از خدا غافل شده‌ایم، ملامتی نمی‌کند، خود ما هم ملامت نمی‌کنیم، 30 سال عمر شما جز معدود لحظه‌ها که به یاد خدا بوده‌اید باقی آن غفلت بوده، 30 سال ممتد عالم ظلمت و تحیّر، آیا این غفلت ها صورت غیب و ملکوتی دارد یا ندارد؟ دارد حالا گوشه‌ای از آن را من به شما می‌گویم، می‌خواهید بدانید غیب غفلت چیست؟ ملکوت غفلت چیست؟ که عالم قیامت غیب آن لحظه‌ها را به ما خواهد داد غیب آن ظلمت است و تحیّر، وحشت است و سرگردانی و چیزهایی که نمی‌شود گفت، من و شما اگر در یک بیابان تاریکی قرار بگیریم که هیچ روشنایی نباشد و تنهای تنها باشیم و دستمان هم به جایی نرسد می‌ترسیم حالا در این ظلمت این‌جا، نه طلمت قیامت ظلمت آن‌جا اصلاً قابل مقایسه با ظلمت اینجا نیست چیز دیگری است، به شما توصیه می‌کنم که از خدا بخواهید خدایا ما را از خیالات نجات بده، به ما خوف عنایت کن، به ما تنبّه عنایت کن و ما را بیدار کن. توصیه می‌کنم گناه نکنید همه‌ی این‌ها می‌گذرد، آن کسی که شب و روز به لذّت گناه مشغول است آن هم به قیامت خواهد رسید، ما هم خواهیم رسید در آن لحظه هردو با هم یکی هستیم، چیزی به دست او نمانده، چیزی هم از دست ما نرفته، این‌طور است... Eitaa.com/darharameyar