لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
📢 و السادس 📅 ۱۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر دو علم اجمالی در یک یا بعض اطراف مشترک بودند و علم اجمالی و معلوم بالاجمال دومی متاخر بودند پس علم اجمالی دومی در کار نیست یعنی علم اجمالی به تکلیف زائدی تولید نمی شود و لذا اصل مؤمن در اناء مختص در علم دوم بدون معارض جاری می شود. 2️⃣شمول و اطلاق یک دلیل نسبت به یک مورد همیشه تابع عرف است و این عرف است که می گوید اگر علم اجمالی به وجود نجاست در اناء ازرق یا ابیض در کار بود و سپس علم به وجود نجاست در اناء ازرق یا اسود آمد پس شمول دلیل قاعده طهارت نسبت به اناء اسود بدون معارض است. 3️⃣اگر علم اجمالی به نجاست این آب یا نجاست این گلاب در کار بود پس نمی توان اصل مؤمن را در اناء حاوی آب به لحاظ اثر وضعی مختص که جواز وضوء است جاری نمود؛ زیرا تفکیک دو اثر به لحاظ جریان اصل غیر عرفی است و وقتی عرف بین جریان دو اصل مؤمن در طرفین مناقضه می بیند فرقی برای او ندارد که یک طرف دارای دو اثر مختص و مشترک است و طرف دیگر فقط دارای اثر مشترک است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi