لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
📢 📅 ۲۰/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣علم اجمالی در تدریجیات منجِّز است و دو اشکال وارد شده بر تنجز این علم وارد نیست بنابراین اگر شک کند که یا روزه امروز بر او واجب است یا روزه فردا بر او واجب خواهد شد باید هر دو روز روزه بگیرد. 2️⃣موضوع برائت احتمال تکلیف فعلی است نه بالفعل بنابراین همین امروز هم اصل برائت نسبت به احتمال وجوب روزه امروز وجود دارد و هم اصل برائت نسبت به احتمال وجوب روزه فردا وجود دارد و این دو اصل تعارض و تساقط می کنند. 3️⃣اگر اضطرار به یک طرف معین از اطراف علم اجمالی باشد پس در صورتی علم اجمالی نسبت به طرف غیر مضطر الیه منجِّز خواهد بود که علم اجمالی مقدم بر اضطرار باشد اما اگر اضطرار به فرد معین ابتدائا رخ دهد و بعد علم اجمالی بیاید هر چند سبب التکلیف قبل از اضطرار باشد باز علم اجمالی منجِّز طرفی که مضطر الیه نیست نخواهد بود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi