#نقش_صرف_و_نحو_در_اختلاف_فتوا
#مصدر و
#صفت_مشبهه و
#حمل_مصدر_بر_اسم_ذات
آیا مشرکین و کفار
#نجس_العین می باشند؟ یا پاک هستند؟
یکی از آیاتی که گفته شده دال بر نجس بودن مشرکین و کفار است آيه 28 سوره توبه است:
إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا- الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا
استدلال به آیۀ فوق در گرو چند اشکال صرفی و نحوی و لغوی است:
#لغت:
نَجَس به معنای پلیدی است یا نجاست اصطلاحی فقهی (گویا این ایه یکی از مثال های عملی و ثمرۀ اثبات حقیقت شرعیه است. برخی فقها این آیه را بر معنای شرعی اصطلاحی اش حمل نموده اند.)
#صرف:
«نَجَس» مصدر است یا صفت مشبهه؟
#نحو:
#قیل: اگر «نَجَس» مصدر باشد،
چون مصدر نمی تواند خبر از اسم ذات باشد، باید «ذو» در تقدیر بگیریم همانند (زیدٌ قیامٌ) یعنی: زیدٌ ذو قیامٍ
پس:
آیه دال بر نجس بودن کفار و مشرکین نیست بلکه دال بر این است که آلوده به نجاسات و پلیدی ها هستند زیرا از نجاسات اجتناب نمی کنند.
اشکال:حمل مصدر بر ذات از باب
#مبالغه و بدون تقدیر «ذو» صحیح است مانند: علیٌّ عدلٌ
پس: آیه به نحو مبالغه آمیز دال بر نجس بودن مشرکین و کفار است.
#قیل: صفت مشبهه است.
پس آیه می فهماند که خود مشرکین و کفار «نجس» اند.
اشکال صفت بودن «نجس»:
«نجس» مفرد است و «مشرکون» که مبتداست جمع می باشد، پس خبرش نمی تواند مفرد بیاید و باید آن را مصدر گرفت.
نکته: در معنای مقصود از مشرکون نیز بحث است.
برای مطالعه بیشتر: القواعد الفقهیة ج5 ص333
#بارگذاری مطالب با ذکر
#آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABA