فقه ولایت
📿تهلیلات دهۀ اول ماه مبارک ذی‌الحجه 📜منقول است که مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در دهۀ اول ماه ذی‌
💢بر کرانۀ تهلیل| 3⃣ 🏰 اشتغال به ذکر تهلیل –لاإله‌إلّاالله- باعث درآمدن به حصن حصین الهی است: «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللهُ حِصْنِي‏ فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي‏ أَمِنَ مِنْ عَذَابِي؛ لاإله‌إلّاالله دژ محکم من است و هر کس به دژ محکم من وارد شود از عذاب من ایمنی می‌یابد‏» (صحيفة الرّضا عليه‌السلام: ص ۴۰). 🔰و نیز امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «قَوْلُ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللهُ ثَمَنُ‏ الْجَنَّةِ؛ گفتن لاإله‌إلّاالله بهای بهشت است» (التوحید: ص ۲۱) و نیز می‌فرمایند: «إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى حَرَّمَ‏ أَجْسَادَ الْمُوَحِّدِينَ‏ عَلَى النَّارِ؛ همانا خداوند تبارک‌وتعالی بدن موحدین را بر آتش حرام کرده است» (التوحيد: ص ۲۰). 🔍به‌مقتضای نصوص وارده این جزا مشروط است و طبق قاعده اگر جزایی مشروط شد، به انتفای شرطْ مشروط نیز منتفی خواهد شد و شرطِ اعظم در دخول به حصن حصین الهی همانا امر ولایت مطلقۀ علی علیه‌السلام و ائمۀ طاهرین علیهم‌السلام است، لذا ثواب ذکر تهلیل را نظر به وجه الله فرموده‌اند و وجه الله حُجَج الهی علیهم‌السلام هستند. 📜چنانکه در روایت آمده: اباصلت می‌گوید عرض کردم يا ابن رسول الله! آن خبرى كه روايت كرده‏‌اند «أَنَّ ثَوَابَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ اللهِ؛ ثواب‏ لاإله‌إلّاالله نظر به روى خداست» چه معنى دارد؟ حضرت فرمود: يَا أَبَا الصَّلْتِ! مَنْ وَصَفَ اللهَ بِوَجْهٍ كَالْوُجُوهِ فَقَدْ كَفَرَ وَلَكِنَّ وَجْهَ اللهِ أَنْبِيَاؤُهُ وَرُسُلُهُ وَحُجَجُهُ هُمُ الَّذِينَ بِهِمْ يُتَوَجَّهُ إِلَى اللهِ وَإِلَى دِينِهِ وَمَعْرِفَتِهِ وَقَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ‏ كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَيَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ‏ وَقَالَ عَزَّ وَجَلَّ‏ كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ‏ ✅اى اباصلت! هر كه خدا را به چهره‌ای چون چهره‏‌های مخلوقات وصف كند كافر است. مقصود از وجه خدا پيغمبران و حُجَج اويند كه به‌وسیلۀ آن‌ها به‌سوی خدا و دين و معرفت او روند و خدا فرموده: «هر كه بر روى زمين است فنا شود و وجه پروردگارت بماند» (الرحمن/ ۲۶ و ۲۷) و فرمود: «هر چيزى فانى است جز روى او» (قصص/۸۸). 🖋سید ابراهیم موسوی #⃣ ♦️ ما را در اینستاگرام دنبال کنید... 🆔 @feghhevelayat