💢بر کرانۀ تهلیل | 0⃣1⃣ و پایانی 🛡ذکر شریف تهلیل باعث درآمدن به حصن حصین الهی است: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي‏؛ لاإله‌إلاالله دژ محکم من است و هر کس به دژ محکم من وارد شود از عذاب من ایمنی می‌یابد» (أمالی شیخ صدوق: ص ۲۳۵). 🔰بر اهل فطانت پوشیده نیست که تحقق این جزاء، مشروط به شرط است و آنْ ولایت مطلقه امیر مؤمنان علی علیه‌السلام است: 📜«وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي؛ ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهماالسلام دژ محکم من است پس هر کس به دژ محکم من وارد شود از عذابم ایمنی یابد» (أمالی شیخ صدوق: ص۲۳۵). 🔍طبق نصوص وارده اعلی ذروۀ توحید همانا وصال به ولایت علویه است. در این حدیث شریف تفقه فرمایید: 👤امام صادق علیه‌السلام به أبان بن تغلب فرمودند: وقتی وارد کوفه شدی این حدیث را نقل کن: «مَنْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُخْلِصاً وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس خالصانه شهادت دهد که معبودی جز خدا نیست بهشت بر او واجب می‌شود». أبان گوید عرض کردم از هر گروهی نزد من می‌آیند، برای تمامشان نقل کنم؟ امام فرمود: ⚠️«نَعَمْ يَا أَبَانُ إِنَّهُ إِذَا كَانَ‏ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وَجَمَعَ اللَّهُ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ فَتُسْلَبُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْهُمْ إِلَّا مَنْ كَانَ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ؛ بله ای أبان! همانا هنگامی‌که قیامت برپا شود و خداوند اولین و آخرین را جمع نماید حقیقت لاإله‌إلاالله را از همگی ایشان می‌گیرد مگر کسی به ولایت ما معتقد باشد» (الكافي: ج ۲ ص ۵۲۰). 💡و از لطایف حروفیه اینکه «لاإله‌إلاالله» و «علی‌بن‌ابی‌طالب» علیهماالسلام هر دو دوازده حرف هستند، و خدای سبحان نیز در قرآن می‌فرمایند: «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً» (توبه/۳۶) و از غرایب قرآنیه اینکه لفظ «شَهر» در قرآن مجید دوازده مرتبه تکرار شده است. 📌مهم اینکه ولایت زائد بر توحید نیست بلکه خود جلوۀ تام توحید است چنانکه در ذیل کریمۀ: «فِطْرَتَ اللهِ الَّتِي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (روم/ ۳۰)، امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «هُوَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيُّ اللهِ إِلَى هَاهُنَا التَّوْحِيدُ؛ فطرت الهی لاإله‌إلاالله، محمدٌرسول‌الله و علیٌ‌أمیرالمؤمنین ولی‌الله است و تا بدین جا توحید محقق می‌شود» (تفسير القمي: ج ۲، ص ۱۵۵). ✅به‌هرتقدیر ما بیچارگان قدر ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را نمی‌دانیم. عظمت این مقام منیع را صحابی عظیم‌الشأن جناب ابوذر غفاری وجدان نموده است که وقتی عثمان برای او دویست دینار از مال شخصی خود فرستاد آن را نپذیرفت و گفت: 💪«قَدْ أَصْبَحْتُ يَوْمِي هَذَا وَأَنَا مِنْ أَغْنَى‏ النَّاسِ‏... وَلَقَدْ أَصْبَحْتُ غَنِيّاً بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَعِتْرَتِهِ الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّين‏؛ به تحقیق امروزم را در حالی شروع کردم که بی‌نیازترین مردم بوده‌ام... به خدا قسم بی‌نیازی من به‌واسطۀ ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام و فرزندان هدایتگر و هدایت‌شدۀ اوست» (روضة الواعظين: ج‏۲، ص۲۸۵). ✅در عظمت ولایت علی علیه‌السلام و ربط مرموز آن با توحید خدای سبحان همین بس که فرازی از دعای تعقیب نماز عید غدیر چنین آمده است: «وَجَعَلْتَ الْإِقْرَارَ بِوَلَايَتِهِ تَمَامَ تَوْحِيدِكَ وَالْإِخْلَاصَ لَكَ بِوَحْدَانِيَّتِكَ؛ خدایا! اقرار به ولایت او را تمام توحیدت و اخلاص در وحدانیت خودت قراردادی» (إقبال الأعمال: ج۱، ص ۴۷۷). 🖋سید ابراهیم موسوی #⃣ ♦️ ما را در اینستاگرام دنبال کنید... 🆔 @feghhevelayat