📋 🔻چگونگی برداشت‌های سیاسی از قرآن 🔸آنچه موجب می‌شوند آسیب‌شناسی استفاده از سیاق در برداشت‌های سیاسی از قرآن،ضرورت یابد، این است که اسلامی‌سازی دانش سیاست که ضرورت عصر جمهوری اسلامی است، نیازمند دستیابی به قواعد فهم درست سیاسی در کنار مبانی و اصول فهم است تا بتوان بر مبنای آن‌ها دانش سیاست اسلامی معتبری را سامان داد و تدوین آگاهانه قواعد هم نیازمند شناخت دقیق آسیب‌هایی است که برداشت‌های موجود با آن روبه‌رو هستند و قواعد مربوط به سیاق از مهم‌ترین وپرکاربردترین این قواعد در برداشت‌های سیاسی‌اند. 🔸با این آسیب‌شناسی، تسلط بر اشتباهات گذشتگان، و صورت‌بندی آسیب‌های برداشت‌های موجود در استفاده از سیاق، می‌توان مسیری کم خطر برای عصر حاضر گشود؛ و با پرهیز از خطاهای قواعدی در بخش سیاق(در کنار قواعد مربوط به بخش‌های دیگر)، دانش سیاسی اسلامی معتبری را سامان داد. 🔸 آسیب‌های برداشت‌های سیاسی را در سه گستره پی می‌گیریم: آسیب برداشت‌های سیاسی در عرصه کاربرد قاعده سیاق در کلمات: این آسیب‌ها دلایل متعددی دارند که در یک تقسیم‌بندی کلی ناشی از الف.غفلت از سیاق کلمات. ب. استفاده نامعتبر از سیاق و عدم توجه به شرایط ومعیارمندی کاربرد سیاق مربوط می‌شوند. 🔸مانند بی‌توجهی به سیاق حاصل از «ادات حصر»؛ و «قیدها» در معنای ولایت. در مورد آیه ولایت توجه به «سیاق کلمات» نقش مهمی در دستیابی به معنای مراد الهی دارد. عموم اهل سنت، در این مورد، به سیاق کلمات و اقتضائات «در پی هم آمدن کلمه‌ها در یک جمله» توجه نکرده، دچار خطا در فهم آیه شده‌اند و ولایت را به معنای دوستی و نصرت پنداشته و چنین برداشت کرده‌اند که آیه ارتباطی به ولایت امیرمومنان علی(ع) ندارد. 🔸در حالی که کلمه «ولیّ» در آیه درپی «انما» آمده و اقتضای این ترتیب کلمات، پذیرش تاثیرات «انما» (ایجاد حصر) بر واژه مورد نظر است، با اینکه اگر ولایت به معنای دوستی و نصرت باشد، نیازی به حصر ولایت در سه گروه (خدا، رسول، کسانی که در شرایط خاصی نماز می‌خوانند و زکات می‌دهند) نیست. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمد عابدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2468 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net