📋 🔻قرآن، مبنای عدالت 🔹او بر این باور بود که اسلام یک نظام اجتماعی ویژه و خاص خود را داراست که اجزای آن همگی تابع یک محور و منطق اصلی است: «توحید». 🔹در این تفسیر توحید صرفاً یک بحث کلامی و انتزاعی نیست بلکه حقیقتی است که با جان و شخصیت انسان موحد مرتبط و متصل است. 🔹به همین جهت نیز ارزش قسط و عدل به‌عنوان هدف اولیه ارسال رسل بر طبق اصل توحید، کاملاً ملموس، عینی و در تقابل با استبداد و استعمار و استثمار شکل و قوام می‌یابد. حسب همین هستی‌شناسی و انسان‌شناسی قرآنی است که تکامل اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی یک هدف واسط است و مقصود نهایی از خلقت، تکامل فردفرد انسان‌هاست. 🔹همین ظرفیت معرفتی و رهیافت مجاهدانه طالقانی به قرآن به او اجازه داد تا تفسیری متعالی از دموکراسی و سوسیالیسم (بخوانید آزادی و عدالت) ارائه دهد که ضمن مواجهه انتقادی با تفاسیر رایج و متداول از آن، اسلام را به روایت مدنظر این پارادایم‌های معرفتی تقلیل ندهد. ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net