🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴منطق انقلاب های مکتبی در مواجهه با سنت ها و قوانین مستقر بنابراین در حقیقت برخورد مسلک انقلابی تو با تمام سنتها و قانونها و عادتهای حاکم بر جامعه در یک فرمول کلی خلاصه میشود مسلکی تو آمده از این پس هیچ کس اجازه ندارد هیچ یک از ارزشهای قبلی را معتبر و محترم بشناسد مگر اینکه آن ارزش قبلی از طرف مسلک تو تأیید شود برای اینکه مردم به دردسر نیفتند به آنان گفته میشود هرجا مسلک جدید راه تازه ای داشته باشد این راه تازه را بر شما عرضه خواهد کرد. هر جا هم که راه تازه ای عرضه نکند خود به خود به این معناست که همان راه قبلی را با به صورت موقت با برای همیشه ارزشمند شناخته است. اگر قرار باشد یک مسلک جدید به غیر از این شیوه عمل کند. مردمی که با آن مسلک و آیین نو روبرو میشوند از همان لحظه اول دچار سرگردانی و بلاتکلیفی خواهند شد برای اینکه مسلما یک مسلک تو نمیتواند یک روزه در مورد تمامی کارهای خرد و درشت مردم ایده ای نو ارائه بدهد. اما مادام که آن مسلک ایده نو ندارد مردم چه کنند؟ بخصوص باید توجه داشت که مردم مسلکی مردمی هستند که می خواهند کارشان دارای ارزش مسلکی باشد. مردم مذهبی مردمی هستند که میخواهند کارشان از طرف مذهب تصویب بشود و منع نشده باشد. این است که ما در فقه خودمان و در اسلام شناسی خودمان میگوییم که اسلام در محیط و جامعه ای ظهور کرد که یک سلسله قانونها سنتها و روشها معمول بود و مردم در معاملات در اجتماعیات در اخلاقیات در اعتقادات در آداب و رسوم عادی زندگی فردی خانوادگی و اجتماعی، به یک سلسله آداب و رسوم و اعتقادات و سنتها و احکام و قوانین و مقررات عادت کرده بودند. وقتی که اسلام خواست هر کدام از اینها را عوض بکند نظر جدیدش را اعلام کرد و هر کدام را هم که عوض نکرد خود عوض نکردن معنایش امضای آن قانون ایده برداشت اخلاق آداب و رسوم بود. این مسأله خیلی روشن و منطقی و قابل فهم است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti