📌 تحریف یا تفسیر
🔸پرسش:
آیا هر کسی که کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای را تدریس میکند را میتوان مفسر اندیشههای ایشان بدانیم و به برداشتهای او اعتماد کنیم؟
🔹پاسخ:
ابتدا لازم است به یک نکته کلی اشاره شود و آن این است که:
صرف خواندن و تدریس کردن و بازگویی یک متن، دلیلی بر اعتقاد خواننده و گوینده به آن متن و ارایه تفسیر صحیح نیست. بلکه در بسیاری از اوقات، آن متن بهانه است تا گوینده بتواند مقاصد و اهداف خود را از طریق آن متن ترویج کند. بخصوص اگر نویسنده و خالق متن دارای اعتبار دینی و یا جایگاه اجتماعی و سیاسی باشد. در این حالت
#تحریف و تفسیر به رأی رخ میدهد. به طور نمونه کم نبودهاند افرادی که به تفسیر و تحلیل قرآن و حدیث پرداختهاند اما با استناد به برداشتهای شخصی از متن، زمینهساز انحرافات بزرگ دینی بودهاند که شاید از ابتدا چنین قصدی هم نداشتند.
در مقابل این تحریفگری، تفسیر و تحلیل عمیق وجود دارد که در آن سعی میشود هر متنی در فضای فکری و مبانی ذهنی مؤلف و شرایط اجتماعی زمانهی صدور متن فهم و تحلیل عمیق شود.
مفسر واقعی کسی است که به هیچ وجه مبانی و بنیانهای فکری خود را به متن تحمیل نکند بلکه همواره تلاش داشته باشد تا متن را در چهارچوب فکری و ذهنی مؤلف بازخوانی و تفسیر کند. البته این حق برای مفسر همواره وجود دارد که پس از تفسیر و تحلیل، به نقد و بررسی کل متن و یا برخی از مدعاها و استدلالهای مؤلف بپردازد.
🛑 در مورد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، هم این قاعده باید رعایت شود، بخصوص اگر تفسیر و تحلیل از جایگاه منبر و تدریس عمومی باشد.
اما برخی از افراد و سخنگویان تلاش داشته و دارند که از فرصت نفوذ و اقبال عمومی به این متن استفاده کنند و آن را در چهارچوب فکری خود تفسیر و مویدی بر مبانی فکری و اصول عملی خود معرفی کنند در حالی که در مبنای فکری و اصول بنیادین متفاوت از مبانی حضرت آیتالله خامنهای هستند و بسیاری از مبانی فلسفی ایشان -همچون معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی- را قبول ندارند ولی در این حال اینگونه به مخاطب القا میکنند که این اثر همسو و برآمده از مبانی فکری خودشان است.
آیت الله العظمی خامنهای از جمله متفکران انقلاب اسلامی و نهضت احیای تفکر دینی است و در ادامهی جریان فکری و فلسفی امام خمینی، علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری قرار دارد و بر همان اساس فکری و فلسفی به تبیین الهیات اجتماعی اسلام برای ارائهی دکترین اجتماعی و ترسیم ساختار حیات طیبه و جامعهی فاضلهی اسلامی پرداختهاند.
عنایت به این ویژگی و این مبانی و اصول فکری، شرط اصلی ورود به تفسیر و تحلیل آثار مکتوب و بیانات ایشان است و الا به تحریف و تفسیر به رأی خواهد انجامید.
✅
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121