🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿؛ 🌹🌿؛ 🌿؛ : «...کسی که کیفیتی برای خدا قائل شد یگانگی او را انکار کرده است...» ⃣:در پاورقی آمده که حتی توصیف هم شامل این موضوع میشود... آیا اگر قائل به صفات خدا مثل رحمانیت و رحیمیت و ...باشیم هم یگانگی او را انکار کرده ایم؟ : ✍ برای فهم دقیق این نکته راهی بهتر از مراجعه به تبیین خود نهج البلاغه نمی شناسم در فرمود: ⏪سرآغاز دين، معرفت و شناخت اوست 🔻و کمال معرفتش تصديق به ذات پاک اوست. 🔻و کمال تصديق به او همان توحيد اوست 🔻و کمال توحيدش، اخلاص براى اوست. 🔻و کمال اخلاص براى او، نفى صفات ممکنات از اوست. ✅چرا که هر صفتى (از اين صفات) گواهى مى دهد که غير از موصوف است و هر موصوفى (از ممکنات) شهادت مى دهد که غير از صفت است. ↩️پس هر کس خداوند سبحان را (با صفاتى همچون صفات مخلوقات) توصيف کند؛ ⬅️او را با امور ديگرى قرين ساخته و آن کس که او را با چيز ديگرى قرين کند دوگانگى در ذات او قائل شده ⬅️و کسى که دوگانگى براى او قائل شود اجزايى براى او پنداشته. ⏪و هر کس براى او اجزايى قائل شود به راستى او را نشناخته است. ⏪و کسى که او را نشناسد به او اشاره مى کند ⏪و هر کس به او اشاره کند او را محدود شمرده. ‼️و هر کس او را محدود بداند او را به شمارش درآورده است (و در وادى شرک افتاده است) : «...از ابزار و وسایل کمک نگرفته است...» 2⃣: آیا خلقت آسمانها توسط آبی که خدا در فضا خلق کرد و سپس طوفانی بر آن افکند و از ابتدایش برمیداشت و به انتهایش می‌ریخت و سپس کفی درست شد پس از آن، هفت آسمان پدید آمد، استفاده از اسباب نیست؟ : ✍ وسیله عبارتست از چیزی خارج از اراده و مخلوقات خدا که خدا بخواهد از آن استفاده کند تا اراده خودش را محقق سازد. ✅مثل توسل ما به وسایل و وسائط اما آیا آسمان و زمین و جن و انس و ملک و .... خارج از دایره اراده و مخلوقات باری تعالی هستند؟ : «...نمیشود گفت بین خدا و پدیده ها جداییست.. تا سازنده و ساخته شده ، همانند تصور شوند و خالق و پدید آمده، به یکدیگر شبیه گردند...» 3⃣: پس نسبت خدا و پدیده ها چگونه است؟ : ✍ نسبت خدا به مخلوقاتش نسبت غنی به فقیر است. 🔴نسبت عالم به معلوم است به علم حضوری. ↔️یعنی همه هستی محضر خداست و مخلوقات همه در محضر و مرآ و مسمع اویند. هو معکم اینما کنتم اینما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ الله 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌿 🌹🌿 🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿