•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۱۴سوره بقره (قسمت اول) 👈 وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ... ویهودیان گفتند: نصرانی‌ها بر آیین درستی نیستند و نصرانی‌ها گفتند: یهودیان بر آیین درستی نیستند، در حالی كه همه آنان كتاب [آسمانی‌] را می‌خوانند.... وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قالَت: فعل ماضی، مبنی بر فتح الیهودُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری لیست: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر فتح النَصاری: اسم «لیس» و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر علی: حرف جرّ، مبنی بر سکون ، عامل، محلی از اعراب ندارد. شیءِِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری علی شیءِِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر «لیست»، محلا منصوب وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. قالَت: فعل ماضی ، مبنی بر فتح النَصاری: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه تقدیری لیستِ: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر فتح الیهودُ: اسم «لیست» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری علی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. شیءِِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری علی شَیءِِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر «لیس»، محلا منصوب . وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یَتلُونَ: فعل مضارع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو »، مبنی، فاعل، محلا مرفوع الکتابَ: مفعول به و منصوب ، علامت نصب فتحه ظاهری جمله فعلیه «یَتلُونَ الکتابَ»: خبر برای مبتدا، محلا مرفوع. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin