فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#گفتگو_در_محضر_اميرالمؤمنين_(ع) 🔰تعصّب‌هاى نابجا ⁉️11- عرض كردم: اماما! آيا پيامبر صلى الله عليه
(ع) 🔰تعصّب‌هاى نابجا ⁉️13- عرض كردم: آيا موارد ديگرى هست كه تعصّب مذموم نباشد؟ 🍃فرمودند: اگر به‌ناچار بايد تعصّب داشته باشيد پس در مورد صفات نيك و كارهاى پسنديده و امور خوب تعصّب داشته باشيد. تعصّب ورزيدن در اخلاق نيك مانند: رعايت كردن حقوق همسايگان، و پاى‌بندى به عهد و پيمان‌ها، و اطاعت از نيكى، و نافرمانى از تكبر و خودخواهى، بخشش نمودن و دورى از ظلم، خونريزى را گناهِ‌ بزرگ شمردن، انصاف با مردم، فروبردن خشم و دورى از فساد در زمين. 📗(نهج البلاغه، خطبه 234.) شايسته است كه مردم در اعمال پسنديده تعصّب ورزيده و به آنها مباهات نمايند؛ و در امور ناپسند و صفات زشت جاهلى مانند تعصب روى جناح يا گروه خاص (هرچند باطل باشند) عملى ناپسند و كفر و شرك محض است. جامعۀ اسلامى بايد حق را بنگرد و تابع حق و حقيقت باشد؛ هرچند تلخ بوده، يا به ضرر و زيان خود و گروه خود باشد. قرآن كريم مى‌فرمايد: «يا ايُّهَا الَّذينَ‌ امَنُوا كُونُوا قَوّامينَ‌ بِالْقِسْطِ‍‌ شُهَداءَ لِلهِ‌ وَ لَوْ عَلي انْفُسِكُمْ‌ اوِالْوالِدينَ‌ وَ الْاَقْرَبينَ‌.» (نساء: 135)؛ «اى مؤمنين! از گروه اقامه‌كننده عدالت باشيد و براى خدا شهادت دهيد هر چند به زيان خود يا والدين و يا ساير خويشان شما باشد!» تعصّب كوركورانه بر قوميّت (مانند: عربيّت، كُرد، ترك، فارس بودن)، نژاد (سياه يا سفيد بودن، يا قبيله‌گرايى يا زبان و فرهنگ... همگى غلط‍‌، شرك و جاهليّت بوده و ضد فرهنگ اسلام و قرآن و مردود مى‌باشد. اوّل متعصبّى كه به نژاد خود باليد بود و خداوند درسى به او داد كه همۀ متعصبّين عالم عبرت گيرند. تنها معيار طرفدارى و حمايت از هر امرى بايد حق باشد و بس. @mola_amiralmomenin_as