7️⃣ 🔘 ولایت تشریعی پیامبر(ص) و ائمه دین(ع) 🔹 پیامبر مکرم(ص) واجد هستند. ولایت تشریعی پیامبر(ص) بدین معنی است که رسول الله(ص) در مقام تصمیم گیری، اختیار، اراده و انتخاب بندگان، مقدم بر بندگان است. این وجه، به دلیل اشراف کامل نبی اکرم(ص) بر مشیت و مقدرات الهی و دست یابی به اسرار می باشد؛ امیرالمؤمنین، علی(ع) نیز به ولایت خداوندی، ولایت بر امت رسول الله(ص) دارد. 🔹 در صبحگاه آفرینش که خداوند متعال اراده کرد تا در زمین، خلیفه از سوی خود قرار دهد، هرچه برای وی لازم بود، اعطا کرد تا به مدد آن و در سمت خلیفه اللهی بر مردم خلافت کند و همه مناسبات و معاملات آنان را مطابق شریعت خداوند به سامان برساند. از این طریق، ولایت تشریعی برای خلیفه خدا ثابت شد. 🔹 ولایت تشریعی، قرابت و نزدیکی ویژه ای است که نوعی خاص از رخصت را در خود دارد و چنان که در حیات جاری، ولی صغیر، ولی میت و ولی یتیم، می تواند در شئون مالی یتیم و صغیر تصرف کند، برای خداوند متعال و پس از ایشان، (ع)، حق تشریع و صاحب اختیاری تمام، با حق تصرف تام و تمام در همه شئون ظاهری و باطنی مخلوقاتش ثابت است. 🔹 پیامبر اکرم(ص) و ائمه دین(ع)، در مقام حجت اللهی مستقرند و به واسطه دارا بودن علم و ، همه قول و فعل ایشان همان تشرع و همان شریعت مجسم است که ظهور می یابد. 🔹 علامه طباطبایی(ره) در توضیح این قسم از می فرماید: ولایت تشریعی عبارت است از قیام به تشریع و دعوت، تربیت امت و حکم و قضاوت در امور و اختلافات آنها و خداوند به همین معنا، پیامبرش را ولی مؤمنان دانسته است. 📚 تلخیص کتاب « » اثر از مجموعه 📖 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب به نشانی‌های زیر مراجعه فرمایید: فروشگاه اینترنتی موعود:https://shop.mouood.com/marefat_emam/ طاقچه: B2n.ir/z34465 فراکتاب: B2n.ir/t23641 کتابراه: B2n.ir/m32866 @mouood_org