⚡️تجزیه و ترکیب اِنبائی مقدم بر تجزیه و ترکیب اِعرابی است! 👌در مباحث فقه البیان، قواعد ممهده برای استنباط را ارتقاء و توسعه داده ایم. به عنوان مثال قواعد ممهده مرتبط با جلوگیری از خطای در تفکر (تعریف منطق) را ارتقاء داده ایم. از منظر فقه البیان مهمترین خطای در تفکر، عدم اهتمام به احیای قوه دریافت مخاطب است.( در قاعده اصولی بیان مبتنی بر تأمل مجموعه ای از خطاهای فکری صوری و غیر صوری را مباحثه می کنیم.) 👌 همچنین در مباحث فقه البیان، تنزل تعریف فقه به کشف معذر و منجز محل مناقشه جدی است و تعریف فقه به استنطاق از امام و وحی در همه حوزه ها ارتقاء یافته است. حوزه های علمیه -به دلیل ارایه تعریف فعلی فقه- درکی روشن و قاعده مند از فقاهت در تعاریف شارع ارایه نداده اند و فقط به صورت بخشی از تعاریف شارع در تفسیر و کلام دفاع کرده اند. فهم تعاریف شارع، تفاهم شارع با مکلف در حوزه اوامر را ارتقاء می دهد. 👌 یکی دیگر از حوزه های ممهده برای تفقه، تمهید لسانی و ادبیاتی است. در این بخش از مباحث فقه البیان، تأکید ویژه ای بر حیث انبائی و توصیفی اسم، فعل و حرف وجود دارد. در ادبیات عرب فعلی، تسلط بر حیث اِعرابی و ساختی کلام بر مسئله مهم انباء و توصیف کلام از مُسَمّیٰ حاکم شده است و این موضوع به ضعف در تفقه می انجامد. فقه البیان تسلط بر تجزیه و ترکیب انباء در کلام را مقدم و حاکم بر تجزیه و ترکیب کلام به معنای فعلی می داند. کلام، ترکیبی از انباء و گزارش های اسمی، فعلی و حرفی از یک موصوف و مُسَمّیٰ است و تسلط بر روش استخراج مجزا و ترکیبی انباء کلام، گامی از تفقه محسوب می شود. (بحث های مطرح در بیان مبتنی بر سیاق موضوعاً به تفاوت های بحث های ادبیاتی در عربی مبین و عربی غیر مبین و نقش آن در ارتقای تفقه می پردازد) 👌تفقه بدون توجه به قواعد ممهده را قاعده مند نمی دانیم؛ ولی از سوی دیگر قواعد ممهده کفایة الاصول و رسائل را ناکافی در استنباط فقه نظام می دانیم. در یک جمله: فقه البیان در ۹ گروه مسئله به ارتقای قواعد ممهده همت گماشته است. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری - چهارمین جلسه شورای فقهی مدرسه هدایت با موضوع تقریر، ترمیم و تکمیل الگوی فقهی تفصیل- پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4