⚡️ چگونه در حوزه های علمیه تحول ایجاد کنیم؟ 👌به فضل الهی گفتگوهای مرتبط با تحول در حوزه های علمیه از رونق خوبی برخوردار است و در ادامه باید این گفتگوها غنی تر و کاربردی تر شود. به نظر ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود؛ نتیجه اش توسعه درک درباره حوزه علمیه مطلوب خواهد بود. 👌پیشنهاد می کنم دسته اول گفتگوها به فهم بیشتر مفهوم اقامه و مفهوم هدایت اختصاص یابد. آیا مفهوم اقامه همان مفهوم تبلیغ است؟ و یا اینکه مفهوم اقامه اعم از تبلیغ است؟ بررسی این سؤال، بسیار راه گشا است و شایسته است که با محوریت پاسخ دقیق به این سؤال، جلسات مختلفی در مدارس علمیه برگزار کنیم. 👌بررسی استظهاری و فقهی به ما می گوید که اقامه دین و هدایت افراد یک اَبَر کلید دارد و آن تحریک وعاء فکر افراد است. برای تحریک وعاء فکر افراد هم باید چهار موضوع ۱- مدیریت خبر، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت مکتوبات و ۴- مدیریت نمونه سازی را جدی بگیریم. 👌سطح دوم گفتگوها را باید در شناسائی بدعت ها و حوزه های مبتلا به ضلالت در عصر حاضر متمرکز کنیم. طلبه ها باید درک دقیقی از ضلالت های های عصر خود داشته باشند. آشنا کردن طلاب با نقشه دقیق ضلالت ها در حکم هدایت تحصیلی است و تدریس و مباحثه را در حوزه جهت دار می کند. در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی حدود ۱۰۰ مسئله مبتلا به ضلالت در عصر حاضر را شناسائی کرده ایم. مواردی مانند الگوی تقنین کشور، الگوی پیش گیری از جرم، تعریف پول و سیاست های پولی و مالی کشور، استفاده از نظریات ارتباطی غلط در حوزه رسانه، تعریف غلط از عدم توازن های کشور در حوزه بر نامه ریزی و.... برخی از حوزه های مبتلا به ضلالت در عصر کنونی هستند. 👌بخش سوم گفتگوهای مورد نیاز برای تحول در حوزه های علمیه، گفتگو درباره میزان کارآمدی قواعد اجتهاد فعلی در استنباط های مورد نیاز است. به عنوان مثال اگر ما به مجموعه اصول لفظیه(اصول مرادیه) شامل أصالة الحقیقة، أصالة عدم التقدیر، أصالة العموم، أصالة الإطلاق، أصالة الظهور و أصالة البیان ، أصالة التطابق بین الإرادة الاستعمالیّة و الإرادة الجدیّة ، أصالة الجدّ و عدم الهزل و أصالة عدم التقیّة و التوریة ، أصالة عدم الاشتراک، أصالة عدم النقل، أصالة عدم الاستخدام و... اکتفاء کنیم ؛ آیا می توانیم برای حل مسائل مطرح شده در سطح دوم گفتگوها راه حل پیدا کنیم؟ 👌در فقه البیان گفته ایم که برای تحریک فکر -که عامل اصلی اقامه و هدایت است- نیازمند قواعد دیگری مانند به کارگیری "بیان مبتنی بر ظرفیت"، "بیان مبتنی بر تأمل"، "بیان مبتنی بر مکث"، "بیان مبتنی بر نظام مقایسه"، "بیان مبتنی بر رفق"، "بیان مبتنی بر منزلت"، "بیان مبتنی بر انفتاح" و... هستیم. حجت الاسلام علی کشوری- جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷- قم با برکت @olgou4