🖇 ادامه تلخیص جلسه ششم ج) میل به بقا حق تصرّف و دفاع را ایجاد می کند و این حق تصرّف منجر به در عالم می شود. 🔸 باعث می شود که بقا برای موجود مهم باشد و موجود در اطراف خود تصرف کند و در مقابل هر غیری که این بقا را به خطر می اندازد، مقاومت کند. و این مقاومت ها در نگاه اوّل باعث هایی می شود. امّا خداوند موجودات را به گونه ای قرار داده است که این تعارض به رابطه تسخیری و تبدیل شود. به این نحو که هم موجود مرتبه بالاتر مانند انسان می داند که برای کمال خود به سایر موجودات از جمله حیوان و گیاه نیاز دارد از طرفی هم آن موجود مرتبه نازل تر، کمال خود را در رسیدن به موجود بالاتر و خدمت به او و شأن شدن نسبت به او می داند. 🔻بنابر این در این الگو و انسان را به حبّ دیگری و ایجاد _وحدت با دیگری می کشاند تا انسان با وحدت با دیگری خود را توسعه دهد و بقای خود را در وحدت و بقای دیگران بیابد. 🔻 علامه طباطبایی می فرماید با حبّ ذات اکثر مسیر کمال طی می شود. این خود خواهی ممدوح است و غیر از خود خواهی مبتنی بر احکام تن و خواسته های مادّی است. 🔻 بر اساس این حبّ ذات ممدوح، محبّت ها و یکی شدن ها ایجاد می شود. این خود خواهی باعث می شود که دیگری را غیر خود نیابد و کمال و نقص دیگری را کمال و نقص خود می یابد و خود خواهی به جای اینکه عداوت ها بیشتر شود، ها و ها را بیشتر می کند. 🔻 انسان عالم صغیر است و عالم انسان کبیر و عالم هستی هم در بعد نظام فردی و هم در بعد ، انسان با نظام وجود منطبق است. این نظام حبّ ذات و توسعه من و حبّ دیگری برای بقای در یک کلّ بالاتر که منجر به دفاع در مقابل غیر هم می شود در نظام خلقت از جمله نظام بدنی انسان هم وجود دارد. 🔻 درنظم ایمونولوژی انسان که جزو پیچیده ترین نظام های ایمنی است بدن انسان در هر یک از ورودی های انسان که گوارشی، تنفسی و پوستی است، پنچ لایه پدافند دفاعی دارد. و آنتی بادی های بدن با سابقه اطلاعاتی که از ویروس ها دارند، شناسایی می کنند و اگر ویروس در گذشته در بدن بوده است پاد زهر آن را تولید می کند. امّا اگر موفق نشد در مرحله بعد این سلول ها خود را فدا می کنند تا آن ویروس ایزوله شود و به بدن دسترسی پیدا نکند و بمیرد. در مرحله بعد سلول های ایمنی بدن بسیج می شودند و اگر موفق نشدند، در مرحله بعد عضو خاص در گیر می شود. در مرحل آخر کل بدن درگیر می شود. انسان تب می کند اشتهای بدن کم می شود و ... تا بدن سلول های ایمنی بسازد و بدن بسیج شود برای مبارزه با ویروس. در این نظام، مرحله به مرحله این وحدت و حبّ بقاء مشخص است. که سلول ها بقای خود را به بقای بدن می بینند و برای بقای نوعی خود، فرد خود را فدا می کنند تا بدن باقی بماند. 🔻 بنابر این این نظام حبّ ذات و توسعه من و رابطه تسخیری با دیگران برای توسعه من، از یک سو باعث وحدت اجزاء و کاهش اصطکاک می شود و از سوی دیگر موجب شکل گیری یک نظام واحد دفاعی در مقابل دشمن می گردد. همین نظام در نسبت با خودی و غیر خودی در لایه های مختلف اسلامی و نظام اجتماعی اسلامی هم قابل فهم و قابل طرحی است. ✋ والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 🌺🌺🌺🌺 @salehinrasad