❇️او همه چيز و عالم به همه چيز است‌ 💠الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ (۱/سباء) 🌱‏ستايش مخصوص خدايی است كه آن چه در آسمان‌ها و آن چه در زمين است مِلك اوست و در آخرت (نيز) حمد و ستايش تنها برای اوست و اوست حكيمِ آگاه. 🔷‏پنج سوره از سوره‌های قرآن مجيد با حمد پروردگار شروع می‌شود كه در سه سوره آن حمد و ستايش خداوند بخاطر آفرينش آسمان و زمين و موجودات ديگر است (سوره سبا، سوره فاطر، و سوره انعام). و در يك سوره (سوره كهف) اين حمد و ستايش بخاطر نزول قرآن بر قلب پاك پيامبر ص می‌باشد. ‏در حالی كه در سوره حمد تعبير جامعی شده كه همه اين امور را در بر می‌گيرد" الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‌". ‏به هر حال سخن در آغاز سوره" سبا" از حمد و سپاس خدا است بخاطر مالكيت و حاكميت او در دنيا و آخرت، می‌فرمايد: ‏" حمد مخصوص خداوندی است كه تمام آنچه در آسمانها و زمين است از آن او است" (الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌). ‏" و نيز حمد و سپاس برای او در سرای آخرت است" (وَ لَهُ الْحَمْدُ فِي‌ الْآخِرَةِ). 🔷‏به اين ترتيب حاكميت و مالكيت هر دو جهان از آن او است، هر نعمتی، هر موهبتی، هر فايده و بركتی، و هر خلقت موزون و شگرف و عجيبی، همه تعلق به ذات پاك او دارد، و به همين دليل" حمد" كه حقيقتش ستايش بخاطر" كارهای نيك اختياری" است همه به او باز می‌گردد، و اگر مخلوقاتی نيز شايسته حمد و ستايشند آنها نيز پرتوی از وجود او و شعاعی از افعال و صفات او هستند. 🔷‏بنا بر اين هر كس در اين عالم مدح و ستايشی از چيزی كند اين حمد و ستايش سرانجام به ذات پاك او بر می‌گردد، و به گفته شاعر: ‏به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست‌ ‌‏عاشقم بر همه عالم، كه همه عالم از او است‌ ‏ 👈ودر  پايان آيه می‌افزايد:" او حكيم و خبير است" (وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ). ‏بر اساس حكمت بالغه اوست كه اين نظام عجيب بر جهان حكومت می‌كند، و بر اساس علم و آگاهی اوست كه هر چيز به جای خود قرار گرفته، و هر موجودی‌ آنچه را كه نياز دارد در اختيار دارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan