♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ نکاتی از فراز اول آیات ۴-۱ سوره 👈آیات ۱-۲: بطور خلاصه به مراحل تکامل و آفرینش انسان اشاره میکند که در دوره ای اصلا موجود قابل ذکری نبوده است.اما پس از آن و از طریق تشکیل نطفه (وسپس طی مراحل رشد جنینی)ورود انسان به این عالم محقق شده است. (بنظر دکتر سیدمحسن میرباقری ،آیه اول به عالم زر اشاره دارد که تنها طینت خاکی انسانها،وجود داشته و پس از آن با قرار گیری در صلب پدران،نسل به نسل منتقل شده و پس از قرار گیری در رحم مادران و تشکیل نطفه،مسیر ورود انسان به این دنیا آغاز میشود.(آیه۲).هم چنین منظور از نطفه امشاج،شامل بودن نطفه از فضایل و رذایل است که میتواند او را شکور یا کفور کند) 👈آیات ۳و۴:خداوند برای انسانی که باین دنیا وارد شده و ابزار شناخت (گوش و چشم)را هم در اختیار دارد،راه هدایت را نشان داده و در واقع نعمت وجود را با نعمت هدایت تکمیل کرده است. اما انسان میتواند از این نعمت هدایت استفاده کند یا آنرا نپذیرد و بکار نگیرد که در این صورت بعنوان ناسپاسی و کفران ،سرنوشت شومی در جهان دیگر خواهد داشت(غل و زنجیر وشعله سوزان). درصورت استفاده از این نعمت هدایت جزو ابرار خواهد بود که پاداش خوبی در انتظارش میباشد که در آیات بعدی مشروح آن بیان شده است. 👈 در آیه ۲ عبارت نبتلیه را مفسران دو گونه معنا کرده اند. برخی همان معنای مشهور ابتلا در قرآن یعنی آزمایش و امتحان را اختیار کرده اند برخی نیز به اصل ریشه آن مراجعه کرده آنرا به معنای تحول و تغییر مراحل آفرینش انسان از نطفه تا سمیع و بصیر شدن او تعبیر کرده اند. باین علت که قبل از فجعلناه سمیعا بصیرا آمده و امتحان شدن، قبل از شنوا و بینا شدن، معنا ندارد. اگر فعل بصورت ماضی بود همانند خلقنا ،این نظر قابل پذیرش بود اما چون نبتلیه بصورت مضارع امده حکایت از استمرار و امتداد دارد. و فای فجعلناه نیز بیان نتیجه است یعنی انسان را آفریدیم. او را می آزماییم پس باید شنوا و بینا باشد تا بتواند از عهده امتحان زندگی دنیوی براید. 👈 در آیه ۳ انسانها در برابر ارایه هدایت الهی به دو دسته شاکر و کفور تقسیم شده اند. سپس ابتدا در آیه ۴ به سرنوشت سخت کافران اشاره میکند و بعد در آیات ۲۲-۵ بطور مبسوط، رفتار و سرنوشت مطبوع شاکران و پذیرندگان هدایت را بیان میکند.بر این اساس و نیز متفاوت شدن ضمایر آیات از انا در ایات ۲ و۳ و ۴ به غایب ،آیات [۴-۱ ] را در یک فراز و [ ۲۲-۵ ] را در فراز جداگانه تقسیم کردیم. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan