📌از علامه جعفری بخوانید 🔖وجود یک موجودیت حقیقی برای جلب رحمت الهی لازم است و ساختمان تخریب شده وجود چطور قرار است با رحمت بازسازی شود ... ◽️میل و رغبت بر اینست که در این دنیا زندگی خوشایند و مقرون به لذّت داشته باشند و هرگز در بزرگ از پای در نیایند و گناهانی را که مرتکب میشوند ، به هر طریقی که ممکن است تفسیر و توجیهش کنند و اهمّيّت آنها را نادیده بگیرند و در آن هنگام که نتوانستند از عهده تفسیر و توجیه آنها برآیند ، به یاد و ربّانی بیفتند . ◽️ البتّه روحيّه خوش بینی و مخصوصا به الطاف و عنایات الهی بسیار مطلوب است و آیات و روایات وارده درباره هر دو موضوع فراوان است ولی آنچه که مهمّ است اینست که و خداوندی برای خرابی هائی است که آدمی در شخصيّت خود بوجود آورده است . اگر گناهان کبیره را مرتکب شود و یا گناهانی را اگر چه کوچک ‌‏ باشند ، با بی اعتنائی به خدائی که معصیت او را انجام میدهد ، مرتکب شود در شخصيّت آدمی نمی ماند تا قابل بازسازی بوده باشد مانند شرک و تجرّی بمقام شامخ ربوبی و قتل نفس بی علّت و غیر ذلک . ◾️وانگهی ، آیات و روایات بسیار فراوانی وجود دارند که نتائج اعمال زشت و را مانند معلول هائی که دنبال علل خود بطور ضروری بوجود می آیند ، گوشزد می کنند ، مانند فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ ‌‌‏(هر کس بمقدار وزن ذرّهای کار خیر انجام بدهد آنرا خواهد دید و هر کس که بمقدار وزن یک ذرّه کار شرّ و ناشایست انجام بدهد آنرا خواهد دید ‌‌‏.) ◾️با نظر به مجموع منابع اسلامی ، آنچه که بعنوان میتواند پذیرفته شود اینست که رحمت و الطاف خفيّه و جليّه پروردگار همه هستی را که انسان هم جزئی از آن است فرا گرفته است . وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ كُلَّ شَیی ء ‌‌‏(رحمت من همه چیز را فرا گرفته ‌‌‏است) از طرف دیگر ضرورت از موجوديّت است که بتواند پذیرش آن رحمت واسعه را داشته باشد. 📚کتاب شرح نهج البلاغه جلد۱۴ @rahighemakhtoom ✅مبلغ کانال رحیق باشید