🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 شروط امامت: تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ معصوم بودن امام 🔻تالی فاسدهای عدم عصمت امام، عبارتند از : 〽️ممتنع بودن تسلسل امتناع تسلسل یکی از دلائل عصمت امام است هدف امام محافظت از شرع است بنابراین امام نباید گناه کند اگر گناه کند خودش نیز نیازمند به هدایتگر است اگر هدایتگر او نیز معصوم نباشد او نیز به یک امام دیگر باید رجوع کند و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند و تسلسل لازم می‌آید. پس بنابر قاعده‌ی عقلی، امام عصمت دارد. 〽️حافظ شرع بودن چون امام حافظ شرع است باید معصوم باشد زیرا تسلسل و نقض غرض لازم می‌آید. 〽️واجب‌الاطاعه‌ بودن کسی واجب الاطاعه است که معصوم باشد پس اگر امام عصمت نداشته باشد و اقدام بر معصیت کند واجب است او را انکار کنیم. زیرا اطاعت و انکار با هم در تضاد است. 〽️عصمت با قدرت و اختیار منافات ندارد عصمت با قدرت و اختیار منافاتی ندارد اگر امام نتواند گناه کند و گناه نکند که فضیلتی ندارد. ممتنع بالذات با قدرت منافات دارد ولی ممتنع بالغیر با قدرت منافات ندارد. اگر بگوئیم امام گناه نمی‌کند چون گناه کردن ذاتاً ممتنع و محال عقلی است در چنین فرضی که گناه نکردن هنر نیست. اما اگر بگوئیم صدور گناه از امام امتناع بالغیر است چنین فرضی با قدرت، اختیار و استطاعت هیچ منافاتی ندارد. علم و معرفت امام به قبح گناه است که موجب بازدارندگی امام از گناه می‌شود نه سلب اختیار. 〽️اسوه بودن تمام اغراض امامت در رهن و گرو عصمت است خدا امامان را قرار داده تا برای ما اسوه باشد زیرا بناست ما را هدایت کنند اما اگر معصوم نباشند موجب ضلالت می‌شوند. و اگر گناه کنند انحطاط درجه‌شان نسبت به اقل عوام‌الناس نیز کمتر می‌شود. بنابراین امامان معصوم هستند چون خداوند حکیم است و حکیم‌ نقض غرض انجام نمی‌دهد. 2⃣ افضل بودن امام دو قاعده در افضلیت: ۱) ترجیح مرجوح بر راجح قبیح است. ۲) ترجیح بلا مرجِح قبیح است. امام باید از هر حیثی اعم از علم، تقوا، شجاعت و... افضل‌الناس باشد زیرا مقدم کردن مفضول و ترجیح مرجوح بر راجِح قبیح است. طبق نقل تاریخی بعد از پیغمبر، حضرت علی افضل‌اند و ابوبکر و ... مفضول‌. ابن ابی‌الحدید معتزلی در مقدمه‌ی شرح نهج‌البلاغه در خطبه‌اش می‌گوید:«الحمدلله الّذی قدّم المفضول علی الفاضل؛ سپاس خدایی را که مفضول (ابوبکر) را بر فاضل علی (علیه‌السّلام) مقدم داشت. یعنی او قبول داشته که حضرت علی علیه‌السلام فاضل است. 3⃣ انتصابی بودن امام طبق اعتقاد امامیه، امامت انتصابی است نه انتخابی یعنی حتی پیغمبر هم نمی‌تواند امام را تعیین کند یعنی خدا باید تصریح کند امام چه کسی است. پیغمبر در غدیر خم امیرالمومنین را نصب نکردند بلکه پیغام خدا را ابلاغ کردند، پیغمبر فقط مبلغ‌اند. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ... پس امامت انتصابی است یعنی از طرف خداست. یکی از دلائل انتصابی بودن امامت عصمت است زیرا عصمت از ویژگی‌های امام است، چون فقط خدا علم دارد که چه کسی معصوم است و چون خداوند خالق انسان است فقط اوست که به تمام امور افراد آگاه است پس امام را باید خدا نصب کند، بنابراین هم عصمت و هم سیره‌ی پیامبر اقتضای نص دارد یعنی پیغمبر در زمان حیات و در زمان حاکمیت ظاهری خودشان هر موقع به سفر می‌رفتند برای خود جانشین مشخص می‌کردند و ایشان هیچ‌گاه مردم را بدون قرار دادن جانشین رها نمی‌کردند وقتی پیغمبر برای خود جانشین می‌گذاشتند خدا به طریق اولی چنین کاری می‌کند. این برهان انّی است (از معلول به علت است، از پیغمبر به خدا رسیدیم) مگر ممکن است پیامبر برای مردم جانشین قرار دهد ولی خدا جانشین قرار ندهد. 4⃣ حاکم بودن امام پیامبر صراحتاً فرمودند: حضرت علی علیه‌السلام حاکم است، تسلیم امرش باشید (با عنوان امیرالمومنین به ایشان سلام کنید پیعمبر چندین مرتبه صراحتاً با عناوین مختلف فرمودند: یا علی انت خلیفتی، یاعلی انت ولی کل مومن و مومنه 5⃣ تصریح به نصب امام علی علیه السلام طبق منابع شیعه و اهل‌سنت پیامبر به نحو تواتر هر تعبیری که دال بر امامت امیرالمومنین باشد را برای ایشان با عناوینی نظیر:"حاکم"، "خلیفه":«وانت خلِیفتِی فِی کل مؤمِنٍ مِن بعدِی» "ولی": یا علی انت ولی کل مومن و مومنه، "امیر" و ... بکار بردند. سوال جدی ما از اهل‌سنت این است که به نظر آنها پیغمبر باید برای علی‌بن‌ابیطالب چه عناوینی بکار می‌بردند تا آنها باورتان شود که ایشان امام‌اند. ولی امان از موقعی که فرد تعصب ورزد و نخواهد مطلبی را بپذیرد. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110