🛑
#لیلة_الرغائب چیست و از کجا آمده؟!
📎در ابتدا بیان میشود : با توجه به وجود مبنای
#تسامح_در_ادله_سنن که قاعدهای فقهی و اصولی به معنای
آسانگیری نسبت به مستندات احکام مستحب است هر کس میتواند به حکم عالم مورد قبول خود رجوع و انجام اعمال لیلة الرغائب را بپرسد و بر اساس آن عمل کند.
🔰در ادامه بیان میشود:
مرحوم حاج
#شیخ_عباس_قمی (ره) در مفاتیحالجنان روایتی را به نقل از
سیدبنطاووس (ره) و
علامه مجلسی (ره) ، در اعمال ماه
#رجب آورده است که بر پایۀ آن،
نخستین شب جمعۀ ماه رجب، به لیلةالرغائب (شب عطاهای بزرگ معنوی) نام گرفته است و
#نمازی هم به شکلی ویژه با ثوابی بسیار برای آن گفتهاند.
❌
سید بن طاووس (ره) روایت آن را
#بیسند، در 📚 اقبال الأعمال ج2 ص632 نقل کرده است.
❌پس از او،
علامۀ حلی، آن را با سندی که به
#انس_بن_مالک و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میرسد آورده است؛
⭕️خود
علامه مجلسی #بیاعتباری و نیز
#سنی بودن روایت لیلة الرغائب، تصریح دارد برای همین از آوردن آن در کتاب دعایی خویش به نام
📚زاد المعاد خودداری کرده است.
⭕️ مرحوم علامه
محمدتقی شوشتری(تستری)، حدیثشناس نامدار معاصر، نیز این حدیث را
#نامعتبر و
#غیر_قابل_اعتماد دانسته است
📚النجعة فی شرح اللمعة ج3 ص103
🔰معنای بیاعتباری این حدیث آن است که
ما نمیتوانیم به صدور آن، از معصوم در اینجا پیامبر(صلیالله علیه و آله) اطمینان پیدا کنیم.
💠یکی از
#موانع پیدایش این اطمینان، وجود کسانی در سند این حدیث است که نمیتوان به سخنشان اعتماد کرد:
1⃣ یکی از آنها
ابوالحسن همدانی (علیبنجهضم) است که او را سازنده (
#جاعل ) حدیث لیلة الرغائب گفتهاند
📚الغدیر ج5 ص245
📚قاموس الرجال ج7 ص496
2⃣دیگری،
انس بن مالک است که بر حقْ بودنِ امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را
#کتمان کرد و از کسانی است که با آنکه در
#غدیر حاضر بود به آن شهادت نداد و امیرمومنان علیهالسلام او را
#نفرین فرمود
📚رجال کشی، ص45
📎 کسی که امام صادق علیهالسلام او را در کنار ابوهریره و عایشه جزء سه نفری معرفی فرمودهاند که همواره بر رسول خدا صلیالله علیه و آله
#دروغ میبستهاند؛
📚خصال ج1 ص290
📛حملۀ
#علمای_سنی به این روایت که از طریق خود آنها وارد کتابهای شیعه شده است به مراتب
#تندتر است.
👈 برخی از آنها فراتر از تضعیفِ سند، حکم به
ساختگیبودن این روایت دادهاند.
📚فتحالباری 11/47
📚شرح صحیح مسلم 8/20
📚الموضوعات 2/125
✅
نتیجه آنکه ما با وجود دریای بی کران ادعیه و زیارات مأثوره، نیازی به انجام اعمال مشکوک به بدعت نمیبینیم.
روافض الحیدری
@ravafez_alhaydari