❇️ ترجمه ابیات
#خلیفه_و_اعرابی 16
قسمت سوم
اين حكايت در هم و بر هم گفته شد و چون فكر عاشقان سر و پا ندارد
سر ندارد براى اينكه با ازل هم آهنگ بوده و پا ندارد براى اينكه با ابد هم آغوش است
بلكه چون آبست كه هر قطره آن هم سر است و هم پا و هم بىسر و پا
حاشا اين حكايت نيست بلكه حالت كنونى من و تو است پس در آن دقت و تأمل كن
هر صوفى با حشمتى نظر بگذشته ندارد
و چون تمام همش مصروف حال است به آينده نيز متوجه نيست هم عرب ما هستيم و هم سبو و هم شاه آرى همه ما هستيم و بمضمون آيه شريفه إِنَّكُمْ لَفِي قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ يُؤْفَكُ عَنْهُ مَنْ أُفِكَ 51: 8- 9 (سوره و الذاريات) شما گفتار مختلف نسبت بپيغمبر داريد و كسى كه از روز ازل رو گردان شده از او رو گردان خواهد شد
عقل را شوهر و زن را نفس و طمع فرض كن نفس و طمع ظلمانى و تاريك و منكر بوده و عقل بمنزله شمع است
اكنون متوجه باش كه انكار از كجا پيدا شده و علت پيدايش انكار اين است كه كل جزءهاى مختلف دارد
كه هر جزئى مغاير با جزء ديگر و مغاير با كل است جزء نسبت بكل هميشه چنين نيست كه مثل بوى گل نسبت بگل باشد و با او سنخيت كامل داشته باشد خود نيستند.
اگر در اينجا بخواهم در رد اشكالات بحث كنم از مقصود اصلى باز مىمانم و تشنگان حقيقت را نتوانم سيراب نمود
اگر تو مشكلاتى دارى صبر كن كه صبر كليد حل مشكلات است
از انديشههاى پريشان و افكار گوناگون پرهيز كن كه در اين بيشهها شيران درندهاى خفتهاند
پرهيز بهترين دواها است زيرا كه هضم كردن دارو در معده خود باعث علت و درد ديگرى است
بلى پرهيز سرور و سلطان دواها است زيرا خوردن دوا مثل كاوش و خاريدن محل درد است و خاريدن كچلى باعث ازدياد آن است
همان طور كه گوش سخن را مىپذيرد تو نيز اين گفتهها را بپذير تا من از زر ناب براى تو گوشوار بسازم
گوشوار چيست گوش كن تا كان زر شوى و قدر تو تا ماه و ثريا بالا رود
👈ادامه دارد ...
#مثنوی_معنوی_138
🙏کانال انس با
#صحیفه_سجادیه
🆔
@sahife2