✳️ حقيقت محمدى و تقدّم انسان كامل‏ 🔴 بدان كه: «نبوّت» به معنى انبا است؛ يعنى اخبار و «نبى» آن است كه از ذات و صفات و اسماى الهى خبر دهد از سر تحقيق و اخبار حقيقى. پس اهل تحقيق اوّلًا و بالذّات، از آنِ عقل كلّ است كه مبعوث است به جهت انبا بى واسطه به جانب نفس كلّ و به واسطه به سوى نفوس جزئيّه. و هر نبى از انبيا، از زمان آدم تا زمان خاتم، مظهرى است از مظاهر نبوّت و روح اعظم كه عقل اوّل است؛ پس نبوّت عقل اوّل دائمى ذاتى باشد و نبوّت مظاهر زايل عرضى و حقيقت محمّدى عقل اوّل است كه روح اعظم مى‏باشد كه: أوَّلُ ما خَلقَ اللَّهُ الْعَقْلُ. اوّلين مخلوق خدا عقل است. أوَّلُ ما خَلقَ اللَّهُ نُورى. اوّلين مخلوق خدا نور من [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] است. أوَّلُ ما خَلقَ اللَّهُ رُوحى. اوّلين مخلوق خدا روح من [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] است. و صورت محمّدى صلى الله عليه و آله صورتى است كه: روح اعظم به تمامت اسما و صفات چنانچه گذشت در او ظاهر شده و نبوّت ذاتى كه اخبار از ذات و صفات حضرت الهى است، اوّلًا و بالذّات، روح اعظم است كه حقيقت آن حضرت است، در آخر نيز ختم نبوّت، عرضى بر صورت و معنى آن حضرت گشته؛ پس اوّل به حقيقت و آخر به صورت، درين كار نبوّت كه اخبار و اعلام است، آن حضرت بوده و باقى انبيا هر يكى مظهر بعضى از كمالات حقيقت آن حضرت‏اند. آن خدايى كه فرستاد انبيا نه به حاجت بل به فضل كبريا آن خداوندى كه از خاك ذليل آفريد او شهسواران جليل‏ 👈ادامه این شعر مولوی در زیر ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2