🔴 گوهر و صدف دين 🖊 ابوالفضل ساجدي 🔸 يكي از سوالات كليدي كه در باب طبقه بندي آموزه هاي دين به كار مي رود تقسيم به گوهر و صدف يا واژه هاي مشابه آن، و تعيين مصاديق هر كدام و بيان آثار و لوازم آنهاست. آيا اين تقسيم بندي نسبت به آموزه هاي اسلام صحيح است يا خير؟ به فرض پذيرش، آيا ما نسبت به هر دو بخش مسئوليم يا فقط نسبت به يك بخش آن؟ 🔹 پاسخ: تقسيم بندي اجزاء يا مولفه هاي دين يا تدين ، بر اساس اهميت و جايگاه آنها در نظام اعتقادي اسلام، به گوهر و صدف يا واژه هاي مشابه آن (مانند ، ، )، في الجمله مورد وفاق انديشمندان اسلامي بوده است و در كلمات فقها، مفسرين، متكمين، عرفا و فلاسفه آمده است اما در سايه اين طبقه بندي، در طول تاريخ، اقليتي بوده اند كه لوازمي را بر اين تقسيم بندي مترتب كرده اند مانند نفي ضرورت عمل به شريعت به عنوان صدف دين. برخي از متصوفه، اهل تاويل و باطن گرايان در گذشته و پاره اي نويسندگان معاصر نمونه هايي از آن هستند. 📕 قبلا مقاله اي در تبيين و نقد ديدگاه دكتر سروش كه يك نمونه از نافيان شريعت (با تكيه به تقسيم بندي آموزه هاي دين به ذاتي عَرَضي) است ارسال شد، كه در لينك زير موجود است: https://eitaa.com/sajedi_ir/1791 📕 براي توضيحات بيشتر مراجعه كنيد به دو كتاب حقير: "زبان دين و قرآن" فصل (زبان رمزي يا تاويلي) "زبان قرآن با نگاهي به چالشهاي كلامي تفسير"، فصول: (نمادگرايي و رمزگرايي، منشأ تأويل‌گرايي و باطن‌گرايي) و (ظهر و بطن آيات) Eitaa.com/Sajedi_ir/ فهرست مطالب كانال: Eitaa.com/sajedi_ir/672