ارائـه‌ونقد‌ دیدگــاه افسانه نجم‌آبــادی دکتر زهره عضــو هیئت‌علمی پژوهشکده زن‌وخانواده 🔻تاریخ‌نگـاری خانم افسـانه نجم‌آبــادی ترکیبی از اندیشه‌های موج سـوم فمینیسم و اندیشـه‌های تبارشناسـانه فوکو است. تاریخ‌نگـاریِ جنسیت موضوع خودش را نه «زن» بلکه «جنسیت» قرار می‌دهد. این روش برای اولین بار توسط خانم اِسکات در آمریکا آغاز می‌شود. اِسکات بیان می‌کند که جنسیت نسبی و تاریخ‌منــد است، لذا به رد تفاوت‌های بیولوژیکی می‌پردازد و مرد یا زن بودن را برساخت اجتماعی می‌داند. او همچنین در بررسی جنسیت رجوع به تاریخ را ناممکن و بی‌اعتبار می‌داند چرا که برای انکار جنسیت طبیعی زن و مرد علاوه بر رد ریشه‌ی طبیعی و بیولوژیکی، باید ریشه‌های تاریخی آن را رد کرد. این دیدگاه تحت تاثیر اندیشه‌های پساساختارگرایی فوکو است. 🔻خانم نجم‌آبــادی در کتاب «زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش» سعی می‌کند تا به انکار جنسیت طبیعی زن و مرد بپردازد. او معتقد است که تاریخ از عقلانیت‌های مختلف در هر زمان و مکانی ساخته شده است و ما باید سازوکارهای عقلانیتی که جنسیت را در جامعه ایجاد می‌کند، بازیابی کنیم. سؤالی که نجم‌آبادی در آثار خود مطرح می‌کند این است که تاریخ‌نگاری بر مبنای کدام عقلانیت نگاشته شده و مشروعیت پیدا کرده است؟ 🔻نجم‌آبــادی در پارادایم اِسکات شروع به تحلیل تاریخ زنان می‌کند که این روش دارای دو ویژگی است: اینکه جنسیت از جنس ایجاد نمی‌شود، ریشه‌ی بیولوژیک ندارد و برساخته اجتماعی است. ویژگی اسکات در تاریخ‌نگاری جنسیت این است که جنسیت نمادی از قدرت در جامعه است و ذیل قدرت در جامعه فهم می‌شود که این گزاره را نجم‌آبادی بیشتر در کتاب «دختران قوچان» بحث می‌کند. طبق روایت خانم نجم‌آبادی فروش دختران قوچان به ترکمنان در خدمت مشروطه‌خواهی قرار می‌گیرد تا استبداد طرد شده و مشروطه طلب شود‌. 🔻نجم‌آبــادی در کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش معتقد است که با ورود مدرنیته روابط و امیال جنسی در جامعه‌ی ایران تطور و تحول یافته است. او بیان می‌کند که ایرانیــان قبل از مدرنیته هم‌‌جنس‌خواهی داشتند و با ورود مدرنیته این هم‌خواهی به دگرجنس‌‌خواهی تبدیل می‌شود. در این کتاب نجم‌آبادی علاوه بر برساختی بودن زن و مرد، به برساختی بودن روابط بین دو جنس بعد از مدرنیته نیز اشاره می‌کند. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah